top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

3 narzędzia, których boją się firmy pozycjonerskie

Poznaj 3 narzędzia, którymi możesz sprawdzić swoją firmę pozycjonerską.


Pozycjonowanie można oceniać za pomocą analizy miejsca w Google na podane frazy. Jednak podpisując umowę od razu mamy powiedziane, że efekty zobaczymy dopiero za kilka miesięcy. Jak w takim razie sprawdzić na początku, czy wszystko idzie w dobrym kierunku? Jest do tego kilka narzędzi.

Pierwszym i najważniejszym krokiem w kierunku wysokiej pozycji jest odpowiednie uporządkowanie strony. Na początek strona powinna być zgodna ze standardami pisania stron internetowych. Pozwala to pająkom Google łatwiej odczytać treść strony i ją zrozumieć.

Poprawna składnia strony


Narzędzie to służy do sprawdzenia poprawności kodu HTML strony internetowej. Aby z niego skorzystać należy wejść na W3C Validator oraz wprowadzić adres strony głównej. Po zatwierdzeniu wyświetli się lista błędów na stronie. Ich treść jest techniczna i przydatna webdeveloperom. Najważniejsza jest jednak liczba błędów. Przeciętna strona internetowa może mieć kilka, kilkanaście błędów. Liczba błędów wynosząca kilkadziesiąt i więcej może świadczyć o poważnych błędach w składni HTMLu. Takie błędy powodują, że pająki Google i inne parsery mogą mieć problem ze zrozumieniem treści strony i ich odpowiednim indeksowaniem. Dodatkowo oprócz strony głównej warto sprawdzić adres którejś z podstron strony internetowej.

Jeśli kod Twojej strony jest błędny zgłoś się do swojego webdevelopera aby go naprawił. Jeśli nie jest to możliwe, dobra agencja pozycjonerska powinna potrafić poradzić sobie z tym zajęciem.

Szybkość strony


Szybkość strony internetowej ma wpływ na wiele zjawisk. Internauta czekający dłużej niż 3 sekundy na jej załadowanie często rezygnuje z jej przeglądania. Strona wolna ładująca się wolno na stałym łączu ładuje się kilkadziesiąt sekund, albo ponad minutę przez internet mobilny, na smartfonach i tabletach.

Wolno działająca strona może powodować trudności w jej indeksowaniu przez pająki Google. Wpływa ponadto na większe stawki za reklamy Google Adwords ponieważ spada wtedy współczynnik jakości strony. Podsumowując to wszystko strona powinna działać szybko. Idealny czas ładowania to do 3 sekund. Jeśli chodzi o rozmiar strony absolutne maksimum przy pierwszym załadowaniu to 900 kB.

Aby sprawdzić szybkość strony wejdź na Pingdom Website Test oraz wprowadź adres strony głównej. Po szybkiej analizie u góry znajdziesz informację o czasie ładowania strony i rozmiarze. Oprócz strony głównej również warto sprawdzić inną podstronę. Jeśli czas ładowania przekracza 3 sekundy, albo rozmiar ponad 900 kB należy poprawić szybkość strony. Aby to zrobić w pierwszej kolejności zgłoś się do hostingu. Oni mogą mieć pomysł co poprawić. Jeśli nie to do webdevelopera. On również powinien być w stanie poprawić wydajność. Jeśli tak się nie stanie warto znaleźć kogoś innego, kto poprawi tę kwestię. Dobra agencja pozycjonerska również powinna zająć się tą kwestią.

Optymalizacja SEO


Aby strona nadawała się do pozycjonowania musi być dobrze opisana. Opisana tak, aby pająki Google mogły łatwo odczytać ważne części strony, które są potrzebne do zrozumienia treści, która na stronie się znajduje oraz zaprezentowania jej w należyty sposób w Google.

Skorzystaj z narzędzia Woorank. Po wprowadzeniu adresu strony i przeprowadzonej analizie w sekcji SEO znajdziesz sugestie dot. możliwych optymalizacji. Są to porady techniczne. Dla nas teraz najważniejsze jest, aby ustalić najważniejsze czynniki.  Zwróć uwagę czy przy pozycjach XML Sitemap, Title, Description, Headings, Text/HTML Ratio znajdują się haczyki. Ponadto zobacz czy w Meta Keywords, Headings, Keywords Consistency znajdują się słowa kluczowe, które wybrałeś, oraz czy występują spójnie w ramach witryny. Ponadto sprawdź też którąś z ważnych podstron strony internetowej pod tym samym kątem.

Kliknij poniższy przycisk, aby czytać dalej:

[like-gate]

Jeśli przy którychś z powyższych pozycji znajdują się informacje o błędach (krzyżyki), a w słowach kluczowych brak jest spójności oznacza to, że Twoja strona nie jest dobrze zoptymalizowana pod pozycjonowanie. Możliwe, że w ogóle nie była ona pod tym kątem pozycjonowana. Brak XML Sitemap utrudnia pająkom Google znalezienie wszystkich podstron Twojej strony internetowej oraz ocenienie jak często należy je odwiedzać w poszukiwaniu zmian. Brak tagów title, description utrudnia pająkom Google zrozumienie czego dotyczy Twoja strona internetowa oraz powoduje niepoprawne wyświetlanie tytułu i opisu w wynikach wyszukiwania. Brak nagłówków (headings) oznacza, że stronie brak jest podziału strukturalnego, przez co wyszukiwarka ma trudność z rozróżnieniem sekcji i tego o czym traktują poszczególne podstrony. Błędny współczynnik Text/HTML jest wskazówką dla pająka, że Twoja strona jest spamerska. Z kolei brak spójności i trafności słów kluczowych w Meta Keywords, Headings, oraz Keywords Consistency powoduje, że pająki Google nie są w stanie uzyskać pewności, że Twoja strona jest spójnie poświęcona prezentowanemu tematowi.

Podsumowując błędy w powyższych polach powodują, że pająki Google nie rozpoznają Twojej strony jako odpowiedniej do wyświetlenia na pożądane przez internautę słowa kluczowe. A jeśli nawet strona zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania to z błędnym tytułem i opisem. Błędy te są wskazówką również dla Ciebie. Oznaczają bowiem, że internauta gdy już wejdzie na stronę wpisując określone słowo kluczowe może być rozczarowany nie znajdując na niej informacji na temat, który szuka.

Jeśli masz takie błędy na stronie koniecznie trzeba je naprawić. Powinien to zrobić webdeveloper. Jeśli nie, a zlecasz pozycjonowanie, firma pozycjonerska powinna zająć się tymi zagadnieniami w pierwszym rzędzie. Dobra firma pozycjonerska poprawi te i inne kardynalne błędy rujnujące każdą kampanię pozycjonującą.

Kiedy sprawdzić firmę pozycjonerską?

No dobrze. Te wszystkie narzędzia są ciekawe. Ale kiedy warto sprawdzić czy moja firma pozycjonująca jest naprawdę fachowa? Otóż według mnie jeśli zależy Ci na fachowym zajęciu się pozycją w Google, to powinieneś wybrać firmę, która zadba o wszystkie 3 powyższe zagadnienia na samym początku zanim zrobi jakikolwiek link do Twojej strony. Oczywiście jest też mnóstwo innych zagadnień, które trzeba zbadać i poprawić na początku, jednak podałem te 3 bo najłatwiej je sprawdzić samemu i są jednymi z najważniejszych i najczęściej dotyczących stron, które odwiedzam.

Ile czasu dać firmie pozycjonerskiej na „odkrycie” tych błędów i ich naprawienie, albo przesłanie uwag dla webdevelopera i hostera? 2 tygodnie od podpisania umowy, góra miesiąc powinny w zupełności wystarczyć. Jeśli po miesiącu firma pozycjonerska mówi, że coś robi, a w powyższych narzędziach widzisz wskazane błędy, oznacza to, że para, Twoje pieniądze, idą w gwizdek. Obojętnie jak ta firma by się nie starała, jej wysiłki pójdą na marne, bo strona sama w sobie ma kardynalne błędy. Niekoniecznie musi być to wina nieumiejętności, czy niechęci, niemniej może mieć dużo wspólnego z rozliczaniem za efekty.

Ile kosztuje optymalizacja pod pozycjonowanie?

Poprawienie powyższych i innych kardynalnych błędów pozycjonowania może zająć dużo czasu na początku pracy nad pozycją w Google. Jednak jest to jednorazowa praca, która zdecydowanie pozytywnie wpływa na pozycję w Google krótkofalowo oraz powoduje systematyczny wzrost pozycji w czasie. Koszt inwestycji w optymalizację SEO może wydawać się wysoki, ale jeśli policzymy przez ile miesięcy płaciliśmy abonament za pozycjonowanie, które nie daje pożądanych efektów, to jest o wiele lepsza inwestycja.

Mówią, że się nie da…

Tutaj dodam jeszcze jedną kwestię. Webdeveloperzy nie zawsze znają się na pozycjonowaniu i vice versa. Dlatego zdarza się, że webmaster mówi, że strona jest idealnie przygotowana pod pozycjonowanie, a to firma pozycjonerska nawala. A firma pozycjonerska mówi, że strona jest tak beznadziejna, że nie da się jej dobrze pozycjonować. To przerzucanie się odpowiedzialnością powoduje, że właściwie temat stoi w miejscu. Prawda jest taka, że każdą stronę da się zoptymalizować pod pozycjonowanie, obojętnie jak i kiedy została stworzona. Wydaje mi się, że zrzucanie odpowiedzialności na webmasterów wynika z braku kompetencji w tym zakresie modyfikacji systemów stron internetowych ze strony firm pozycjonerskich. To nie jest jednak zbyt dobre wytłumaczenie. Jeśli firma zajmuje się pozycjonowaniem to powinna znać się na wszystkich aspektach, które są w tej pracy potrzebne. Od programowania, po pozycjonowanie, przez social media. Kropka.

A co zrobić, jeśli już przekonałeś się, że Twoja firma pozycjonerska nie daje pożądanych efektów i nie potrafi zadbać o najważniejsze podstawy? Poszukaj innej. Właściwie, to nie musisz szukać dłużej, napisz do nas 🙂

[/like-gate]

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page