• Tomasz Smykowski

9 rad jak wybrać dobrą domenę dla restauracji

Na rynku istnieje wiele różnych rodzajów domen, które można zarejestrować dla restauracji. Dobry wybór ma istotne znaczenie dla promocji restauracji w sieci. Warto zdawać sobie z tego sprawę bowiem domeniarze i właściciele różnych stron oferować będą własne domeny, czasem nawet za darmo, ale nie zawsze jest to dobry interes.


Promocja restauracji w Internecie
  1. polonia.torun.pl

  2. spioch.vihost.pl

  3. cdn-bk.pl

  4. restauracja-olimpia.com.pl

  5. widelec.is

  6. lenkiewicz.net

  7. smakazji.com

  8. restauracja-chinska-chang-lin.manifo.com

Czy wiesz co jest z tymi domenami nie tak?

Przyjrzyjmy się po kolei jakie błędy popełnili właściciele powyższych lokali gastronomicznych:

Subdomena miejska

polonia.torun.pl to przykład zaledwie jednej z kilkunastu restauracji, które korzystają z subdomeny miejskiej. Nazwa restauracji pojawia się jako pierwsza, na drugim miejscu znajduje się nazwa miasta. Wydaje się, że taka domena jest dobra, ale czy na pewno? Pamiętajmy, że nie jesteśmy właścicielem domeny torun.pl. Jeśli torun.pl przestanie działać tak samo może przestać działać strona naszej restauracji. Po drugie taki adres jest trudniejszy do zapamiętania dla odwiedzających. W dodatku co jeśli za pół roku otworzysz franczyznę albo drugą restaurację w Poznaniu? Domena musi być przygotowana na rozwój sieci restauracji. Dlatego nie korzystajmy z subdomen miejskich.

Domena niezwiązana

Czy wiesz czego może dotyczyć strona pod adresem spioch.vhost.pl ? Ja też musiałem zajrzeć do notatek. To jest strona Pizzerii Pod Orzechem. Nie ma szansy, żeby odwiedzający zapamiętał ten adres. Pamiętajmy też, że często internauci wklejają same linki do stron bez komentarza. Umieszczenie takiego linku powoduje, że nikt nie będzie wiedział czego się spodziewać po tej stronie, a przecież chodzi o to, żeby wypromować swoją restaurację. Dlatego nazywajmy domenę tak jak restaurację. No i nie zmieniajmy nazwy restauracji zbyt często. Wcześniej pod tą domeną była Restauracja El Diablo.

Kolejnym przykładem domeny enigmatycznej jest cdn-bk.pl. Pierwszy człon cdn pochodzi od skrótu C.D.N. będącego nazwą firmy gastronomicznej. Natomiast bk… no cóż. Mimo poszukiwań nie udało mi się ustalić co on oznacza.Na stronie natomiast w nagłówku znajduje się nazwa Herbowa – Park. Mamy tutaj kilka problemów. Po pierwsze C.D.N. kojarzy się raczej z jakąś stroną instytucji państwowej, albo systemem informatycznym niż restauracją. Po drugie bk które nic nie oznacza oraz nieścisłość między adresem a tytułem na stronie. Internauta może czuć się zmieszany. A przecież chodzi o to, żeby od pierwszego momentu czyli zobaczenia domeny budować markę i dawać jasny przekaz.

Innym przykładem braku spójności jest domena modryfartuch.com. Po wejściu na stronę okazuje się, że znajduje się tam restauracja Masala. To w końcu która to jest restauracja? Takich błędów trzeba unikać za wszelką cenę.

Dlatego przemyślmy nazwę marki i sprawmy aby domena stanowiła jasny przekaz.

Domena inna niż .pl

Domeny mogą kończyć się różnie. Można kupić domenę .pl, .com.pl (restauracja-olimpia.com.pl) albo nawet .is (widelec.is). Czasem domeny o innej końcówce niż najbardziej popularna tj. .pl są tańsze. Wielu restauratorów również decyduje się na nie gdy standardowa domena z końcówką .pl okazuje się zajęta. Jednak oszczędność czy spryt może okazać się szkodliwy dla restauracji. Po pierwsze polscy internauci są przyzwyczajeni do domeny .pl. Oznacza to, że jeśli już dobierzesz odpowiednią domenę np. restauracja-olimpia to internauci nie zapamiętają, że pomiędzy restauracja-olimpia a pl trzeba jeszcze wstawić com. Wpiszą taki adres: restauracja-olimpia.pl, zobaczą błąd strony i pójdą szukać innego lokalu. A tego przecież nie chcesz.

Tak samo jeśli chodzi o wszelkie inne egzotyczne domeny jak widelec.is. Może są i tańsze, ale internauci nie zapamiętają, że należy użyć akurat końcówki .is. Co gorsze takie domeny mogą mieć gorszą pozycję w wyszukiwarce. Na przykład domena .is jest narodową domeną Islandii. Dla wyszukiwarek i internautów z innych krajów widok takiej domeny to jasny sygnał, że restauracja znajduje się w Islandii. Nie żartuję. Tak to działa. Oczywiście osoba ciekawska wejdzie i się dowie gdzie jest restauracja, ale na pewno będzie kilka osób, które zrezygnują z odwiedzenia strony jeśli szukają restauracji w Polsce, a widzą, że adres jest islandzki. Wyszukiwarki też biorą pod uwagę używaną domenę. Zastosowanie domeny .is może sprawić, że gdy internauta wskazuje, że szuka restauracji w Polsce nasza restauracja zostanie w mniejszym lub większym stopniu zignorowana.

Lenkiewicz.net i smakazji.com to kolejne przykłady na wybranie złej końcówki domeny.

Stosujmy domeny z końcówką .pl.

Kreator strony dający darmową domenę

Restauracja-chinska-chang-lin.manifo.com to przykład na najgorszą domenę jaką można zastosować. Znajdziemy tu kilka błędów. Po pierwsze nazwa jest za długa. Kto ma zapamiętać taki ciąg znaków? W tym wypadku wystarczyłoby użyć nazwy changlin. Słowa „restauracja” i „chińska” są totalnie zbyteczne. Pamiętaj, że ktoś będzie musiał ten adres czasem wpisać np. na komórce i nie chcesz, żeby za każdym razem pisał ponad 15 zbędnych znaków. Domena musi być krótka i łatwa w zapamiętaniu.

Po drugie domena została umieszczona na domenie .com, a nie .pl o skutkach czego już wspomniałem. Po trzecie do jej stworzenia został użyty darmowy kreator manifo.com. W konsekwencji restauracja zamiast końcówki .pl ma końcówkę manifo.com.

Kreatory strony bardzo chętnie oferują własne subdomeny według powyższego schematu bowiem uzyskują w ten sposób wyższą pozycję w wyszukiwarce. Jednak dla właściciela restauracji nie jest to nic dobrego. Nigdy nie wiadomo kto ma swoją stronę obok na manifo.com. Mogą to być spamerzy, a więc osoby tworzące śmieciowe strony internetowe promujące podejrzane produkty. Takie sąsiedztwo może wpływać negatywnie na ranking restauracji w wyszukiwarce. To pierwszy minus takiej domeny.

Po drugie nie mamy kontroli nad domeną manifo.com. Jeśli skończy swoją działalność to tracimy nie tylko stronę ale i adres internetowy, któremu poświęciliśmy tyle czasu, żeby był wypromowany w Internecie. Cała promocja pójdzie na marne.

Dlatego nie korzystajmy z subdomen innych firm i upewnijmy się, że domena jest krótka.

Wnioski

Podsumowując jeśli rejestrujesz domenę dla swojej restauracji (albo zlecasz to agencji reklamowej / marketingowej) upewnij się, że:

  1. nie korzystasz z subdomeny miejskiej

  2. domena jest nazwą restauracji

  3. domena jest krótka i łatwa w zapamiętaniu

  4. nie umieszczasz w domenie zbędnych wyrazów (np. restauracja)

  5. nie planujesz zmiany nazwy restauracji

  6. przemyślałeś markę, którą będziesz promował

  7. domena daje jasny przekaz zawartości

  8. nie korzystasz z subdomen innych firm

  9. korzystasz z domeny polskiej z końcówką .pl

Wzorowe domeny

Oto kilka przykładów dobrych domen internetowych:

  1. staremetropolis.pl

  2. twojamagdalenka.pl

  3. ubosmana.pl

  4. forteclub.pl

  5. ponaszemu.pl

  6. domsushi.pl

  7. royalindia.pl

  8. zlotajaskinia.pl

  9. leniwa.pl

Na 60 przeanalizowanych domen zaledwie te 9 mają w pełni poprawne nazwy. Są piękne: proste, łatwe w zapamiętaniu i przyjrzyste. Gratulacje dla osób, które wybrały te domeny. Z pewnością wpływają korzystnie na promocję restauracji (i klubów) które się pod nimi znajdują.

Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas. Odpowiemy na każde pytanie.

#jakąwybrać #rejestracja #rada #porada #domena #jakwybrać #restaurator #restauracja #wybór

0 wyświetleń0 komentarzy