• Tomasz Smykowski

CSR – społeczna odpowiedzialność biznesu w mikrofirmie

Czy mikrofirma może prowadzić politykę CSR, społecznej odpowiedzialności biznesu? Może warto sobie odpuścić na początku? Dowiedz się teraz!


Społeczna odpowiedzialność biznesu to działania, które firma podejmuje, aby wesprzeć lokalne społeczności, oraz pożyteczne społecznie działania. Jako mikrofirma dosyć szybko ten temat pojawił się w zakresie naszego zainteresowania. Byliśmy na paru konferencjach poświęconych tematyce. Uczestniczyliśmy też w ewaluacji CSR naszej firmy. Szybko okazało się, że właściwie, wszyscy myślą o CSR w kontekście większych firm, które mają środki na tego typu aktywność. Wydawało mi się wtedy, że jesteśmy za małą firmą, aby w jakikolwiek sposób móc wesprzeć działania prospołeczne.

Możliwości wsparcia jest wiele. Można wpłacać dotacje, darowizny, albo kupować od spółdzielni socjalnych. Problem polega na tym, że mikrofirmy takiej jak nasza nie było na to stać i pewnie przez jakiś jeszcze czas nie będzie, na jakiś istotny wkład finansowy. Właściwie odpuściłbym ten temat i zostawił go do czasu, gdy rozwiniemy się bardziej.

Jednak zacząłem się nad tym zastanawiać. Wszystkie statystyki mówią, że jedynie kilka procent firm pozostaje na rynku dłużej niż parę lat. Więc w Polsce powstaje mnóstwo firm, które działają rok, dwa i kończą. Więc kiedy należy zająć się CSR-em? Jeśli nie zaczniemy teraz, to czy możemy mieć pewność, że będziemy jedną z tych nielicznych firm, które osiągnęły sukces, są duże, bogate i mogą zacząć działać pro-społecznie? To bardziej brzmi jak hazard niż jak realne myślenie o CSR. Poza tym, jak wiemy, pewne rzeczy wymagają przyzwyczajenia, wytworzenia pewnych standardów. Jeśli więc jako mikrofirma nie podejmujemy działań CSR to jaka jest pewność, że za kilka lat będziemy w stanie z dnia na dzień wdrożyć standard społecznej odpowiedzialności?

Stwierdziłem, że tak nie może być. Jeśli planujemy rozwijać firmę, trzeba zacząć jak najwcześniej działania CSR. Ponieważ wraz ze wzrostem firmy wzrastać będzie skala naszych działań i będzie po prostu to zwyczajem w naszej firmie. A jeśli zamkniemy firmę wcześniej? Jeśli się nie uda? Jaki wtedy by był rachunek działania naszej firmy? Kilka lat pracy, portfolio świetnych realizacji, doświadczenie, bilans konta zapewne zerowy (skoro się zamyka, to nie dlatego, że firma się rozwija). A CSR? Zerowy. Czyli właściwie firma oprócz sukcesów biznesowych w okresie działalności nie miałaby istotnego wpływu na poprawę warunków społeczności. To dosyć słaby wynik.

Dlatego też stwierdziłem, że nawet jako mikrofirma musimy od początku zacząć wdrażać CSR i prowadzić działania prospołeczne. Ponieważ wtedy, nawet jeśli zamkniemy firmę na wczesnym etapie, będziemy mieli satysfakcję, że nawet na małą skalę pomagaliśmy, że wnieśliśmy jakiś drobny wkład, który zawsze pozostanie wartością dodaną.

Od tego czasu minęło parę lat. Obecnie już działamy 5 lat na rynku. Jak każda młoda firma zmagamy się z wieloma wyzwaniami, oczywiście. Niemniej zawsze staramy się znaleźć czas na działania CSR. Nie mamy dalej pieniędzy, żeby wspierać fundacje gotówką. Niemniej wypracowaliśmy inne sposoby wsparcia. Korzystamy z naszego doświadczenia, aby pomagać organizacjom pożytku publicznego zdobywać granty Adwords, optymalizować strony pod SEO i optymalizować kampanie. Chętnie prowadzimy pro-bono szkolenia dla organizacji pozarządowych i czasem realizujemy większe akcje np. tworzenia aplikacji konkursowych na potrzeby fundacji.

Ktoś by pomyślał, że to niewiele. Oczywiście, pomoc nasza jest w skali mikro, bo nasza firma jest mikrofirmą. Ale wyobraźmy sobie, gdyby każda mikrofirma poświęciła choć trochę czasu, żeby wesprzeć organizacje pozarządowe. Czy to by nie był istotny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość? Realny wpływ, zamiast czekania na lepsze czasy? Lepszych czasów może nigdy nie być, a potrzeby są ciągle, tu i teraz.

Nasza firma jest dowodem na to, że można prowadzić mikrofirmę i wspierać działania prospołeczne. Osobiście zachęcam do tego każdego właściciela firmy, który chce mieć trwały wpływ na otoczenie. Ale nie chodzi tylko o wstawienie podstrony o CSR. Chodzi o to, by sprawdzić, co jest potrzebne, jakie usługi świadczymy i jak można je świadczyć fundacjom i organizacjom pożytku publicznego. Wraz z rozwojem techniki, sposobów komunikacji fundacje, bez wsparcia ze strony podmiotów komercyjnych mają trudności w realizacji swojej misji. Każda mikrofirma może trochę pomóc. Teraz jest najlepszy czas, by zacząć.

#csr #prowadzeniebiznesu #społecznaodpowiedzialnośćbiznesu

0 wyświetleń0 komentarzy