Czy social media marketing i Facebook wpływają na SEO i pozycjonowanie strony w Google? Dowiedz się z tej wyjątkowej analizy.
Czy social media wpływa na SEO?
Rok temu podczas szkolenia z social media, które prowadziłem, jeden z uczestników zadał mi to pytanie. Wtedy nie było jeszcze wiadomo w jakim tempie wyszukiwarki zaczną uwzględniać w pozycjonowaniu stron w wynikach wyszukiwania sygnały dochodzące z Facebooka, Twittera, Pinterestu (który wtedy jeszcze jako taki nie istniał) i innych serwisów. Było jednak wiadome, że prędzej czy później te sygnały będą brane pod uwagę jako bardziej wartościowe od linków ze zwykłych stron internetowych.
Dzieje się tak dlatego, że o ile jedna osoba może mieć setki stron, albo całe zaplecza pozycjonerskie, to każdy może mieć jedno konto na Facebooku. Musi ono być potwierdzone numerem telefonu, a internauta wypowiada się imieniem i nazwiskiem, a jego faktyczne istnienie jest potwierdzone przez posiadanie znajomych.
Specjaliści od pozycjonowania bardzo długo ignorowali ten fakt. Jeszcze w 2011 roku Rand Fishkin z SEOMoz pisał, że podczas prezentacji na ten temat większość ekspertów SEO nie podniosło ręki, gdy zapytał czy wierzą w ten wpływ.
Prezentacja Randa Fishkina:
Dzisiaj, po dwóch latach i rok od mojego szkolenia sytuacja powoli się zmienia. Google prowadzi intensywne działania w celu wykończenia wszelkich farm linków, co przyczyniło się do wzrostu cen za pozycjonowanie. Częściowo przyczyniły się do tego social media, które dają nadzieję, na uzyskanie lepszych sygnałów niż z anonimowych stron w sieci.
Google nie potwierdza jednak jeszcze jak istotny wpływ na wyniki mają linki w social media. Jednak są pewne sygnały mówiące o tym, że taki wpływ istnieje, a nawet wzrasta. Nic dziwnego, skoro konkurencja w postaci Binga już ma umowę z Facebookiem na używanie sygnałów z tego serwisu.
Wpływ Facebooka na pozycjonowanie
Ale dla nas mimo rosnącej popularności Binga, to właśnie Google jest najważniejsze. Firma nie ujawnia zbyt dużo na temat swoich prac, jednak widać pewne tendencje. Google+ jest serwisem społecznościowym, który Google uruchomiło jako konkurencję dla Facebooka i Twittera. Mając swoją sieć społecznościową i forsując autoryzację użytkowników Google ma dostęp do pokaźnego zasobu dobrze ocenionych linków. Liczy się autorytet osoby, która udostępnia link, liczba osób które ją śledzą, ilość komentarzy, udostępnień i lajków (+1 na Google+).
Dwa lata temu SEOMoz opublikowało z kolei analizę dotyczącą Facebooka. Okazuje się, że istnieje korelacja między liczbą udostępnień linków, komentarzy i lajków a pozycją strony w Google. Co więcej badacze wykluczyli z wyników efekty pośrednie działań w social media tj. wzrost liczby linków w sieci poza Facebookiem. Nawet wtedy widoczna jest korelacja.
Oznacza to, że działania w social media mają wpływ na pozycję w Google chociaż do końca nie znamy zasad według których firma ocenia te działania. Specjaliści od SEO mogą wpaść jednak w pułapkę oceniając social media jedynie jako miejsce do wrzucania linków. Filip Okrój przeanalizował jak SNSy traktują linki. Zarówno Facebook jak i Google+ dodają do nich parametr nofollow. Nic dziwnego zresztą, bo przy ilości linków na tych stronach odpłynąłby z nich cały PageRank.
Jednak czy użycie nofollow powoduje, że Google ignoruje te linki? Nic z tych rzeczy. Biorąc pod uwagę badania SEOMoz i bieżące obserwacje widać, że ten parametr w social media nie jest tak istotny jak moglibyśmy sądzić. Co więcej, Google może w przyszłości w ogóle zacząć go ignorować na popularnych serwisach społecznościowych.
O czym nie powiedzą Ci eksperci od SEO
Warto też wspomnieć, że social media to nie tylko linki „właściwe”. Polecanie ciekawych linków powoduje, że inne, wpływowe w sensie społecznościowym osoby, mogą je odkryć i umieścić na przykład na swoim blogu. Badanie wpływu social media na liczbę aktywności tego typu jest trudne, ale praktyka pokazuje, że social media inicjują tego typu działania. Dlatego dzisiaj w dobie wzrostu popularności mediów społecznościowych, nawet jeśli nie mamy jeszcze twardych dowodów w postaci oświadczeń Google na wpływ na SEO mogę powiedzieć jedno: wpływ ten istnieje i będzie z czasem coraz większy.
Dla firm oznacza to, że inwestowanie dzisiaj w social media to również inwestowanie w dzisiejszą i jutrzejszą pozycję w Google. A firmy, które teraz, nawet wbrew opiniom ekspertów od SEO, postawią na social media uzyskają istotną przewagę nad konkurencją, która wstrzymuje się jeszcze przed podjęciem odpowiednich działań.
5 sposobów na zwiększenie wpływu działań w social media na SEO
Oto kilka rad dla osób, które chcą wykorzystać social media w pozycjonowaniu:
więcej warte jest udostępnienie Twojego linku przez inną osobę niż to ile Ty udostępniasz linków,
więcej warte są udostępnienia wiarygodnych Internautów niż fikcyjnych kont,
fikcyjni fani na Twoim profilu społecznościowym obniżają wiarygodność Twoich linków,
więcej warte są linki udostępniane przez osoby poruszające tematy z tej samej grupy,
udostępnienia są więcej wartościowe niż lajki
Prowadzisz konto na Facebooku? Napisz w komentarzu jak wpływa to na odwiedzalność Twojej strony internetowej z Facebooka i z Google.
Comentarios