• Tomasz Smykowski

Czy social media zdetronizowało treść?

Co na temat social media ma do powiedzenia menadżer IT i ekspert SEO? Dowiedz się czy taktyka, treść i wybór platformy social media jest najważniejszy w tworzeniu strategii marketingowej dla Twojej firmy.


Brad Feld na Wall Street Journal podzielił się komentarzem Randa Fiskina z SEOmoz na temat prowadzenia działań w social media. Brad Feld skończył MIT i zajmuje się zarządzaniem firmami IT. Z kolei Rand Fiskin to jeden z bardziej znanych przedsiębiorców zajmujących się nowymi technologiami i ekspert w dziedzinie pozycjonowania.


Social media content / Websoul

Fiskin radzi startupom, aby zanim przystąpią do działań w social media zajęły się przygotowaniem strategii według scenariusza: do kogo chcę dotrzeć, gdzie jest grupa docelowa (Facebook, Twitter itd.), kto ma wpływ na grupę docelową, jak mogę być pomocny dla osób wpływowych, jakie treści powinienem w związku z tym tworzyć, jaki poziom i typ interakcji jest w związku z tym potrzebny.

Strategia social media

Przeważnie eksperci od SEO nabierają różnych kolorów na twarzy gdy rozmowa przechodzi na social media, ponieważ upatrują je w najlepszym przypadku jako nieistotne (SEO najważniejsze) a w najgorszym jako trend odbierający im klientów (a przecież nie musi tak być). Także rzeczowe podejście Fiskina wyróżnia się spośród jego kolegów. Jego rady dotyczące tworzenia planu działania są ok, przy czym są one nastawione na bardziej techniczne aspekty niż społecznościowe, o czym należy pamiętać. Chociaż wszystkie wymienione przez niego punkty są słuszne i zasadne, to jednak ich znaczenie dla tworzenia strategii może być różnie oceniane.

Social media a platforma

Chodzi mi szczególnie o wybór platformy (Facebook, Twitter itd.). To jest kwestia drugorzędna przy tworzeniu strategii. Nie mówię, że nie jest to ważne, jednak tutaj bardziej istotnym wydawałoby się ustalić co robi grupa docelowa w powiązaniu z firmami i typem produktów jakie oferuje w social media. Dobranie platform to konsekwencja odpowiedzi na poprzednie pytanie.

Social media a treść

Dobór treści też jest w pewnym sensie mocno techniczny. Tzn. w pozycjonowaniu treść jest ważna, jednak w social media, jak już pisałem wcześniej, treść ustępuje miejsca relacji. Oczywiście, do treści, jeśli już takie tworzymy trzeba opracować plan. Natomiast treść jest tylko konsekwencją wyboru tego jakie relacje chcemy budować, z kim oraz jakich relacji ta osoba potrzebuje. Nie zawsze wytwarzanie treści jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Czasem jest to rekomendacja, czasem jest to link, a czasem komentarz. Osób tworzących unikalne, wartościowe treści w sieci jest mnóstwo. W każdej dziedzinie znajdziesz w sieci prawdziwego eksperta, który dzieli się swoimi cennymi informacjami. Osoby wpływowe poświęcają mnóstwo czasu na research, zdobywanie dostępu do takich unikalnych informacji. Może więc lepiej zamiast tworzyć treści, o różnej jakości, polecić influencerowi link, który wyszukałeś kiedyś i przyda mu się w nawiązaniu do tematów, które porusza? Albo unikalny komentarz kogoś kogo znasz z jego zdjęciem, kto będzie mógł wzbogacić przekaz influencera? Dzisiaj każdy może wyszukiwać informacje w sieci, ale nie każdy ma czas szukać wystarczająco długo i wnikliwie żeby dotrzeć do dobrej treści albo dotrzeć do kogoś, kto ma odpowiednią wiedzę, aby udzielić rzeczowego komentarza.

Podsumowując nie zawsze treść jest najważniejsza. Jak powiedziałby Andrzej Grabowski w spektaklu Kwartet „najważniejsza jest intencja”.

Zachęcam do zapoznania się z całym artykułem Brada Felda pt. „Taktyki social media bez strategii są bezużyteczne„.

#strategia #treść #grupadocelowa #influencer #Facebook #taktyka #socialmedia #content #twitter #plan

0 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie