Dlaczego warto wykonać audyt social media? Jakie są kroki audytu social media? Ile firmy wydają na audyty? Gdzie wykonać audyt? Dowiesz się z tego wpisu!
Skuteczne funkcjonowanie dzisiejszej firmy bez udziału mediów społecznościowych to absolutna abstrakcja. Konieczność posiadania konta na najpopularniejszych portalach dzisiejszej popkultury jest dla przedsiębiorcy gwarancją przesyłu informacji. W założeniu przełożyć się musi na wzrost lub ewentualny spadek jego dochodów. Tak czy inaczej, aby dokonać poprawnej oceny sprzedaży, należy zastosować tzw. audyt social media.
Audyt Social Media
Firma funkcjonująca w oparciu o social media, w obsługę których zaangażowany jest człowiek, bądź zespół marketingowy, powinna cechować się ewaluacją uzyskanych wyników. Istnieją metody, które pozwolą na ocenę obecności Twojej firmy w mediach społecznościowych pod kątem korzyści lub strat wizerunkowych.
Rynek usług audytorskich w USA wyniósł w 2017 roku 61 miliardów dolarów. Audyty są potrzebne są firmom, aby efektywnie wykorzystywać budżet.
Audyt skuteczności mediów społecznościowych odbywa się przy użyciu danych, analizy statystycznej i oceny jakościowo-ilościowej. W sieci dostępne są aplikacje pozwalające na ocenę wpływu obecności firmy w mediach społecznościowych.
Kroki przeprowadzenia audytu:
Ustalenie celów klienta i wyznaczenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI)
Analiza procesów social media (jeśli są), skuteczności, konkurencji, benchmarków
Wyznaczenie mocnych i słabych stron
Stworzenie rekomendacji ulepszeń
Wyznaczenie kluczowych ulepszeń
Opracowanie procesu wdrożenia audytu (krok po krok, od zaraz)
Prezentacja raportu z audytu
Uzyskanie akceptacji wniosków i procesów zmianTeż istotne są dodatkowe kroki:
Wdrożenie pracowników w realizację wniosków z raportu
Ocena wdrożenia audytu i efektów wdrożenia wniosków z audytu
Przykładem wielofunkcyjnego narzędzia jest Google Analytics, które ukazuje m. in. ilość odwiedzin danej witryny skierowanych bezpośrednio z mediów społecznościowych, a także ich czas przebywania. Ponadto miarą dobrej jakości mogą być dane nt. współczynnika „świadomości” o marce, a także jej reputacji wśród użytkowników.
Innym narzędziem przydatnym do przeprowadzenia audytu social media są statystyki platformy społecznościowej np. Business Manager Facebooka z modułem analityki.
Korzyści z audytu social media w skrócie:
pokonanie konkurencji
zidentyfikowanie niewykorzystanych możliwości reklamy
opieranie decyzji na faktach i danych
ocena skuteczności w porównaniu do innych firm i benchmarków
lepsze wykorzystanie budżetu na marketing
Narzędzia takie jak powyżej pozwalają zebrać potrzebne dane. Audyt to jednak nie tylko liczby, ale i inne wskaźniki oceny, oraz wyciąganie wniosków i przedstawienie klientowi konkretnych rekomendacji przez agencję konsultingową. Celem jest to, by nie tyle krytykować, co wskazać sposoby poprawy skuteczności. Nawet najdłuższy raport z audytu powinien sprowadzać się do meritum. Spośród wielu rekomendacji, klient powinien otrzymać 5 głównych zmian, które dadzą największy sukces przy najmniejszym koszcie. Innymi słowy klient uzyska najlepszą poprawę przy najmniejszych kosztach.
Jeśli jesteś zainteresowany/a przeprowadzeniem audytu social media napisz do nas na kontakt@websoul.pl.
Comments