• Tomasz Smykowski

Facebook kupił Oculusa, a Google Nest Labs – cel: wirtualna rzeczywistość i inteligentny dom

Facebook kupił Oculusa aby konkurować z Google Glass. Natomiast Google kupiło Nest Labs, aby konkurować z inteligentnym domem Microsoftu. Miliardy na zakupy przyszłości technologii. Przeczytaj więcej.


Ostatni zakup Marka Zuckerberga wywołał sporo kontrowersji. Facebook nabył Oculus VR za 400 mln dolarów w gotówce i 1,6 mld w akcjach czyli więcej niż wynosi roczny budżet Madagaskaru. Jaki związek ma Oculus z serwisami społecznościowymi? Otóż żaden. Oculus zostało założone przez fana i kolekcjonera okularów 3D Palmera Luckeya. Jego pomysł na lepsze i tańsze okulary do VR szybko zyskały uznanie wśród graczy. Pierwszym z nich została legenda i guru gier komputerowych John Carmack. Palmer nie tylko przyciągnął uwagę liderów branży, ale też graczy. Jego projekt stał się hitem na crowdsourcingowym serwisie KickStarter, gdzie zestawy programistyczne okularów sprzedawały się jak ciepłe bułeczki.


Oculus Rift - Websoul

Ale dlaczego Facebook kupił ten projekt? Po dotychczasowych sukcesach Oculus mógł spokojnie rozwijać się samodzielnie. Jednak stało się inaczej. Nie jest to jednak najdroższy zakup w 2014 roku. Wcześniej Facebook kupił komunikator mobilny WhatsApp za 19 miliardów dolarów, czyli więcej niż wynosi roczny budżet Litwy!

Oculus zyskał uwagę early-adopterów, podczas gdy WhatsApp był przez zakupem bardzo popularną aplikacją. Te zakupy Facebooka przykuły największą uwagę. Ale również w tym roku Facebook kupił też branch.com – platformę dyskusyjną dla klientów, dziennikarzy i innych, oraz Little Eye Labs – usługę pozwalającą na analizę zachowania użytkowników w aplikacjach mobilnych (Android) i wydajności tychże aplikacji. Kwoty za te przejęcia nie były jednak tak imponujące jak poprzednich (10-15 mln dolarów).

Jeśli przyjrzymy się dodatkowo zakupom z poprzednich lat widać wyraźnie, że Facebook wykupuje albo usługi, które może wdrożyć do swoich rozwiązań, albo narzędzia społecznościowe stargetowane do konkretnych rozwiązań (Instagram, WhatsApp), usługi reklamowe, narzędzia do tworzenia aplikacji i gier mobilnych.

Oculus nie należy do żadnej z tych grup. Z licznych wywiadów z Markiem Zuckerbergiem trudno jest wyszukać powody tego zakupu. Mówi się o możliwości „przeniesienia” się do dowolnego miejsca na świecie itp. Jednak okulary VR to nic nowego. Są one obecne na rynku od przynajmniej 10 lat i nigdy nie zyskały większej popularności. Z drugiej strony fani tego typu rozrywki mogą znaleźć firmy produkujące zarówno okulary VR jak i okulary typu Google Glass rozwijane dłużej i do nabycia dzisiaj.

Wygląda na to, że zakup Oculusa był dla Facebooka strategiczny ze względu na rywalizację z Google. Zakup firmy produkującej okulary powoduje, że Facebook zaznacza swoją obecność w tym sektorze i staje do konkurencji z Google lansującym od miesięcy prototypy swojego urządzenia. Chociaż oba urządzenia przynajmniej teraz zdają się mieć różne cele, dopracowanie technologii pozwoli na ich wykorzystanie na różne sposoby.

W najbliższych latach możemy więc spodziewać się, że Facebook i Google będą starać się rywalizować o rynek usług rozszerzających, czy tworzących rzeczywistość. To jeden z dwóch głównych trendów na najbliższe lata. Jeden z dwóch, ponieważ od lat Microsoft forsuje ideę inteligentnego domu, a na początku tego roku Google kupiło Nest Labs za 3,2 mld dolarów zaznaczając swoje dążenia w realizacji tych usług.


Nest Labs - Websoul

Może tym razem poziom technologii pozwoli na wprowadzenie w życie idei inteligentnego domu i wirtualnej rzeczywistości.

#oculus #whatsapp #google #Facebook #socialmedia #nestlabs #zakup #zuckerberg

0 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie