• Tomasz Smykowski

Fenomen Facebooka

Facebook odniósł niebywały sukces na skalę światową. Zobaczmy dokładniej jak powstał serwis od samego początku aż po miliony użytkowników.


Historia Facebooka

Na świecie istnieje wiele portali pozwalających na tworzenie sieci społecznościowych. Jedynie tych, które posiadają ponad 10 mln zarejestrowanych użytkowników jest więcej niż 50 i tylko kilka z nich przerodziło się w ogromne, ponad 100 mln społeczności, zrzeszające ludzi z całego świata. Portalem posiadającym największą liczbę użytkowników, przekraczającą 600 mln jest Facebook. Co zadecydowało o tak ogromnej popularności tego serwisu ? Prześledźmy jego historię od początku.

Twórca Facebooka Mark Zuckenberg był studentem Harvardu. Pierwsza wersja portalu została udostępniona w 2004 roku wyłącznie studentom tej uczelni. Przynależność do ich społeczności skupiającej zdolne i wpływowe osoby była prestiżowa. Już w pierwsze 24h zarejestrowało się ponad 1200 osób. Zanim serwis stał się ogólnie dostępny w 2006 roku, możliwość rejestrowania się na nim otrzymywały kolejne szkoły, firmy i instytucje.

Twórca Facebooka nie był zwykłym geekiem komputerowym za jakich często uważa się programistów. Oprócz czasochłonnych i trudnych umiejętności programowania miał również inne zainteresowania, które pomogły mu doskonale trafić w potrzeby ludzi. Rzadko wspomina się o tym, że Mark Zuckenberg był początkowo studentem psychologii, a przecież wyróżniającym Facebooka jest to, że  zamiast oferować skomplikowane funkcjonalności i wyszukaną grafikę, w prosty i przystępny sposób zaspokaja  podstawowe potrzeby psychologiczne: kontaktu z innymi ludźmi, przynależności, docenienia. Jego najcenniejszą i najbardziej wyeksponowaną częścią są profile użytkowników, ich aktywność oraz twórczość.

Sukces na skalę światową

Przystosowanie technologii do oczekiwań użytkowników można ocenić na podstawie statystyk ich aktywności. Według danych z 2010 roku, średnio co każde 20 minut liczba użycia poszczególnych funkcjonalności Facebooka wynosiła:komentarze

10 208 000polubienia

7 657 000wiadomości

4 632 000wgrywanie zdjęć

2 716 000przyjęcie zaproszenia

1 972 000uaktualnienie statusu

1 851 000publikacja postu

1 587 000wysłanie zaproszenia

1 484 000tagowanie zdjęć

1 323 000dzielenie linku

1 000 000

Dlaczego ludzie tak lubią Facebooka?

Facebook daje użytkownikom możliwość wyboru, których komponentów chcą używać, ponadto umożliwia korzystnie także z aplikacji tworzonych przez zewnętrznych programistów. Aby napisać aplikacje na Facebooka wystarczy się zarejestrować jako programista i podać nr telefonu. Aktualnie na Facebooku jest ponad 60 000 dostępnych aplikacji. Jest również możliwość korzystania z technologii innych znany serwisów jak np. Youtube, nie wychodząc z Facebooka. Można zamieścić link do dowolnej treści w Internecie i komentować ją na Facebooku, bez konieczności logowania się na innych serwisach.

Facebook umożliwia również firmom zaistnienie w społeczności. Pozwala to na nawiązanie relacji pomiędzy firmą i klientem. Popularne strony fanowskie dają użytkownikom duże pole do interakcji i wyrażenia swojej opinii, oraz poczucie, że ich głosy zostaną wysłuchane. Coraz więcej serwisów implementuje system komentarzy Facebooka. Dzięki niemu użytkownicy chętniej się wypowiadają, gdyż nie muszą przechodzić przez zniechęcający system rejestracji na każdej stronie na której chcą uczestniczyć w dyskusji.

Na Facebooku jest wymóg, aby każdy użytkownik firmował się swoim imieniem i nazwiskiem, dzięki temu zapobiega to agresywnym i obraźliwym wypowiedziom typowym dla serwisów na których można dodać anonimowe komentarze. Nawet jeśli ktoś poda fałszywe dane to jego tożsamość nie jest anonimowa, gdyż jest znana jego znajomym. Administrator strony ma prawo do moderowania komentarzy, po ich opublikowaniu. Użytkownik ma również możliwość skasowania swojego własnego komentarzu, jest to furtka do wycofania się z dyskusji której poziom nam nie odpowiada. Podobnie jak w realu również na Facebooku można wycofać się z uczestnictwa w grupie, której zasady i działania w jakiś sposób przestają nam odpowiadać.

#Facebook #fenomen #historia

2 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie