• Tomasz Smykowski

Jak stworzyć dobrą prezentację? 12 najważniejszych zasad

Chcesz stworzyć naprawdę dobrą prezentację? Oto najważniejsze rady!


Jak stworzyć dobrą prezentację ? | Websoul

PanJoyCZ / Pixabay


Pierwszą prezentację zrobiłem na studiach. Później były prezentacje na warsztaty naukowe, prelekcje, wykłady, a w pracy zawodowej robiłem prezentacje do szkoleń, na których byłem prelegentem. Prezentacje są świetną metodą przekazywania informacji. Poniżej dzielę się najważniejszymi radami, które wynikają z mojego doświadczenia i które pozwolą Ci przygotować dobrą prezentację:

1. Wyrzuć tekst

Aby zrobić dobrą prezentację (mam na myśli dalej prezentację, którą wyświetlamy np. na rzutniku) trzeba zrozumieć najpierw jedną rzecz. Prezentacja nie jest po to, aby przekazywała wszystko co chcesz powiedzieć. Jest zupełnie odwrotnie. Najlepsze prezentacje nie mają żadnej treści, którą Ty mówisz. Dobra prezentacja służy do tego, aby zobrazować to, o czym mówisz i przekazać to, czego nie można łatwo przekazać słowami. Osoby z dalszych rzędów nie będą mogły tekstu i tak odczytać. Ponadto tekst odciągnie uwagę od tego co mówisz. Dlatego pierwszą zasadą jest wyrzucenie ze slajdów wszystkich dłuższych tekstów.

2. Dodaj wizualizacje

Naturalnie więc prezentacja zawiera grafiki, wykresy i diagramy, a w mniejszym stopniu tekst. Jeśli chcesz coś powiedzieć, powiedz to, zamiast wrzucać długi tekst na prezentację.

3. Zwiększ czcionkę

Skoro już w prezentacji nie ma nadmiarowego tekstu (może on spokojnie powędrować do skryptu) ten, który został powiększ. Ułatwisz życie osobom, które siedzą dalej i ułatwisz przekazanie audytorium najważniejszych myśli. Minimalny rozmiar czcionki to 28.

4. Zwiększ kontrast

Nigdy nie wiadomo w jakich warunkach prezentacja będzie pokazywana. Czy ekran będzie dość biały, czy nie będzie padać przez okno oślepiające światło słoneczne, oraz czy rzutnik będzie w dobrym stanie. Slajdy mogą wyjść w efekcie blado, tekst może zlać się z tłem. Dlatego jeśli na ekranie coś wygląda dla Ciebie dość kontrastowo, zwiększ jeszcze bardziej kontrast. Może razić po oczach na ekranie, ale na rzutniku będzie idealnie.

5. Dodaj slajd tytułowy

Dodaj do prezentacji slajd z tytułem prezentacji. Można rzucić go na ścianę przed rozpoczęciem, aby każdy wiedział o czym zaraz zaczniesz opowiadać przez najbliższe X godzin.

6. Dodaj spis treści

Dodaj drugi slajd ze spisem treści. Umieść na nim informację o tym jakie rozdziały zawiera prezentacja (o rozdziałach zaraz).

7. Dodaj rozdziały

Między rozdziały prezentacji wstaw slajdy zawierające nazwę rozdziału. Możesz też umieścić slajd spisu treści z zaznaczonym obecnym rozdziałem. W ten sposób ludzie będą wiedzieli w którym momencie jesteś (i ile zostało do końca). To pozwoli im lepiej skoncentrować się na prezentacji i zorganizować przekazywane treści.

8. Dodaj numery slajdów

Na każdym slajdzie umieść numer slajdów i liczbę slajdów. Nie jest to informacja tylko dla widzów. Jest to również ważna informacja dla Ciebie. Dzięki temu będziesz wiedział w którym momencie prezentacji jesteś, czy nie lecisz za szybko ze slajdami, czy za wolno.

9. Dodaj adnotacje

Jeśli w którymś momencie prezentacji masz o czymś wspomnieć to dodaj gdzieś na boku adnotację np. „pytanie”, „przykład” albo „dyskusja”. W ten sposób nie zapomnisz o tym w trakcie prezentacji.

10. Dodaj slajd końcowy

Bardzo często osoby prezentujące zapominają o dodaniu slajdu końcowego. Musi znaleźć się na nim podziękowanie za uwagę. W końcu ktoś poświęcił ileś czasu, aby Cię wysłuchać. Umieść tam też kontakt do siebie i nazwisko. Ten slajd można wykorzystać np. podczas dyskusji po prezentacji. W ten sposób każdy zdąży zapisać dane kontaktowe.

11. Dodaj slajd podsumowania

Przedostatni slajd powinien zawierać podsumowanie. Jaka jest główna myśl z jaką wyjść powinny osoby z sali? Umieść ją w formie tekstowej albo graficznej na przedostatnim slajdzie. Po omawianiu szeregu zagadnień szczegółowych dobrze jest poświęcić chwilę na omówienie konkluzji.

12. Dodaj slajdy zapasowe

Planowanie czasem prezentacji nie jest łatwe. Jeśli wywiąże się ciekawa dyskusja nie będziesz szedł dalej z prezentacją. Wtedy może zabraknąć Ci czasu na omówienie wszystkiego. Z drugiej strony, gdy coś zbyt szybko omówisz, zostanie sporo czasu na koniec. Aby tego uniknąć warto dodać dwa-trzy slajdy zapasowe. Mogą to być informacje szczegółowe o omawianych zagadnieniach albo zabijacze prezentacji w postaci długich tekstów. To chyba jedyny pożytek ze slajdów tego typu. Jeśli prezentacja będzie szła zgodnie z harmonogramem omijasz je i wszyscy będą Ci wdzięczni. A jeśli będzie szło za szybko, takie slajdy Cię uratują. Dodatkowo, zyskasz trochę czasu np. na odświeżenie skryptu przed następnym rozdziałem.

#jakstworzyćprezentację #rzutnik #slajdy #powerpoint #prezentacja

0 wyświetleń0 komentarzy