Jaki współczynnik CTR jest dobry? Kiedy należy go poprawić, a kiedy jest lepszy niż innych? Dowiedz się teraz!
CTR (ang. Click-through rate) jest współczynnikiem klikalności. Mówi o tym, jaki odsetek osób, które zobaczyły stronę, email albo reklamę, kliknęło w określony link (albo podjęło inne działanie np. polubienie). Jest stosowany do mierzenia skuteczności reklam, treści na kontach społecznościowych, opisów w wynikach wyszukiwania itd.
Współczynnik klikalności CTR zawiera się w przedziale od 0% do 100%, gdzie 0% oznacza, że nikt z osób widzących treść nie kliknął linku (nie podjął działania), a 100%, gdy każdy kto zobaczył treść podjął działanie. Realnie współczynnik ten zawiera się bliżej środka niż brzegów tych wartości. Rzadko się zdarza, aby 100% osób podjęło działanie albo żeby nikt tego działania nie podjął.
Celem działań optymalizacyjnych, jeśli zależy nam na działaniach bądź kliknięciach, jest zwiększanie współczynnika CTR. Jaki więc jest dobry CTR? Teoretycznie to proste – naszym celem powinno być osiągnięcie wartości 100%, albo dążenie do niej. Więc zawsze można starać się osiągnąć lepszy wynik. Z drugiej strony nie zawsze wysiłek może być opłacalny. Jeśli poświęcimy dużo czasu, a jesteśmy już na granicy maksymalnego CTR osiągniemy mały wzrost dużym kosztem. Wtedy lepiej byłoby zająć się innymi technikami optymalizacji.
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jakie jest dobre CTR warto uzmysłowić sobie jeszcze co oznacza ten współczynnik. Jeśli internauta zobaczy reklamę karmy dla psów może ją kliknąć bądź nie. Jeśli wyświetlamy reklamę wszystkim, nie tylko właścicielom psów, CTR będzie niższe, ponieważ część z osób, które zobaczyła reklamy, nie potrzebuje w ogóle karmy, bo psa nie ma. Jeśli z kolei wyświetlimy reklamę jedynie właścicielom psów konwersja będzie wyższa.
Z drugiej strony jeśli reklama będzie zawierać tylko markę producenta karmy do psów – działań będzie mało – ludzie nie będą widzieli sensu w kliknięciu reklamy. Z kolei gdy reklama będzie przedstawiać informację o promocji -20% na karmę dla psów zamówioną przez internet, kliknięć będzie więcej. Od czego zależy więc CTR? Od:
doboru grupy docelowej
trafności reklamy względem grupy docelowej
treści samej reklamy
To są można powiedzieć, oczywiste czynniki, ale są też inne. Np. gdzie wyświetlamy reklamę. Jeśli reklama na stronie wyświetla się w zauważalnym miejscu, CTR będzie większe, gdy gdzieś z boku na dole – mniejsze. Zdarza się też, że część wydawców w ogóle przeczy tym zasadom – reklamy mają dużo klików, chociaż są w mało widocznym miejscu.
Podsumowując jest też wiele innych czynników, które wpływają na współczynnik CTR.
Jak więc ocenić, czy nasze CTR jest dobry?
Otóż po latach prowadzenia kampanii reklamowych, optymalizacji stron internetowych i działań w social media znalazłem odpowiedź na to pytanie. Dla wielu może ona być szokująca, a dla innych rozczarowująca.
Jaki CTR jest dobry?
Nie ma dobrego CTR!
Czynników wpływających na CTR jest tak wiele i są czasem tak nieprzewidywalne, że nie da się porównywać tego współczynnika. Ocena CTR jest możliwa tylko na zasadzie porównawczej w podobnych warunkach. Dla mnie osobiście np. dobre CTR dla wpisów blogowych z Google organicznego to jest cokolwiek większego niż 10%. Dla reklamy Adwords min. 2%. Chociaż prowadziłem kampanie gdzie CTR wynosiło 30% i dla podobnych kampanii bym też przyjmował to jako punkt odniesienia.
Jak sprawdzić czy moje CTR jest dobre?
Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twoje CTR jest dobre, znam jednak rozwiązanie. Należy w tym celu stworzyć np. kampanię o innych ustawieniach, innej kreacji i porównać wyniki. Możesz uzyskać podobne CTR. Wtedy albo zmiany były zbyt mało wpływające na wynik, albo, jeśli już optymalizujesz kampanię od kilku miesięcy – jesteś na granicy maksimum. Możesz uzyskać niższe CTR – wtedy oznacza to, że Twoje poprzednie CTR było lepsze 🙂
Mam nadzieję, że pomoże Ci to chociaż trochę lepiej zrozumieć kwestię CTR. Jeśli interesujesz się kampanią Adwords, optymalizacją strony, reklamą Facebook i zwiększeniem CTR napisz do mnie: tomasz.smykowski@websoul.pl albo zadzwoń: 664-779-129.
Comments