Masz kilka restauracji, jesteś franczyzobiorcą albo restaurację przy hotelu? Zobacz jak odzwierciedlić ten fakt w Internecie i zdobyć nowych klientów.
Restauracja przy hotelu Gotyk - piękne zdjęcia, ale czy mogę przyjść tam "z ulicy"?
Lokale gastronomiczne można podzielić na kilka rodzajów:
samodzielna restauracja
franczyzna
kilka różnorodnych restauracji w ramach jednej firmy
restauracja przy hotelu albo przy ośrodku naukowo-kulturalnym
Nawet wymieniając powyższe warianty nie uwzględniamy wszystkich innych wariantów działania i rozwoju restauracji. Rozwój idzie często w parze ze zwiększeniem różnorodności lokali gastronomicznych należących do jednego restauratora. Od struktury działalności restauratora zależy jak powinna być skonstruowana strona internetowa jego placówki i które z nich powinny mieć własne strony internetowe.
W przypadku samodzielnej restauracji sprawa też jest oczywista: zakładamy jedną stronę internetową i na niej promujemy lokal.
W przypadku franczyzny z promocjami planowanymi w centrali i organizowanymi jednocześnie we wszystkich placówkach franczyzobiorców wystarczy jedna strona internetowa dla całej franczyzny, a oprócz tego na tej stronie lista placówek na terenie kraju, godziny otwarcia i dane kontaktowe.
Kilka różnorodnych restauracji w ramach jednej firmy
Restauracja przy hotelu 1231 - już własna marka, ale w cieniu hotelu
Jednak co zrobić gdy w ramach firmy jest kilka różnorodnych restauracji? Czy dla każdej zakładać oddzielną stronę? A może promować wszystkie na jednej? Do niedawna drugie rozwiązanie wydawało się lepsze z punktu widzenia ekonomicznego. Każda strona to nowe koszty. Jednak z punktu widzenia pozycjonowania w wyszukiwarce sprawa wygląda inaczej. Po pierwsze jeśli przeznaczymy oddzielną stronę na każdą placówkę możemy dopasować treści konkretnie do niej. W efekcie są większe szanse na lepszą pozycję w Google. Po drugie pamiętajmy, że obecnie wiele serwisów internetowych, a także wyszukiwarka po lokalizacji znajdująca się w Google wyświetlają adres internetowy restauracji. Podać tam należy adres do konkretnej placówki. Jeśli promujemy kilka restauracji na jednej stronie bez odpowiedniej pracy nad skróceniem adresów internetowych są duże szanse, że adres do podstrony konkretnej restauracji będzie wyjątkowo długi, nieczytelny i trudny do zapamiętania. Niektórzy będą wchodzić na ten adres, inni trafią na stronę główną i będą musieli sami szukać restauracji. Jeśli nawigacja na stronie jest poprawna nie będzie z tym problemu. Jeśli jednak nawigacja na stronie szwankuje (co obserwujemy w wielu tego typu przypadkach) internauta nie odnajdzie poszukiwanych informacji i w pewnym momencie zrezygnuje z odwiedzin w restauracji.
Podsumowując w takiej sytuacji lepiej aby każda restauracja miała własną domenę. Niekoniecznie każda z nich musi mieć inny wystrój strony internetowej. Jeden szablon można użyć do kilku miejsc. Ważne jest jednak, żeby każda miała wyraźnie zaznaczone o który lokal chodzi i posiadała aktualne informacje na temat właśnie tej lokalizacji. Informatyk powinien być w stanie utworzyć kilka stron dla każdej restauracji z jednego szablonu w rozsądnych kosztach.
Restauracja przy hotelu albo przy ośrodku naukowo-kulturalnym
Co do ostatniego wariantu sprawa wygląda trochę inaczej. Restauracja nie zawsze na samym początku staje się autonomiczną, żyjącą własnym życiem jednostką. Najpierw powstaje jako lokal przeznaczony w szczególności dla klientów hotelu albo odwiedzających lokal naukowo-kulturalny. Następnie, z biegiem czasu, restauracja zdobywa uznanie u osób spoza placówki, którzy nie korzystają co prawda z hotelu czy obiektów w otoczeniu ale przychodzą konkretnie po to, aby zjeść dobry posiłek w restauracji. Marka restauracji rozwija się, a jej właściciele zauważając jej rosnące znaczenie decydują się na intensyfikację promocji. Do tego momentu przeważnie restauracja była promowana na stronie hotelu, czasem nawet nie miała własnej nazwy. Teraz należy to zmienić.
Restauracja przy Hotelu Heban nie wzmacnia oferty samego hotelu
Restauracja jeśli znajduje się przy hotelu albo ośrodku naukowo-kulturalnym i jest już własną marką powinna mieć własną domenę. Na stronie hotelu i tak przeważnie nie ma dużo informacji o takiej restauracji więc te informacje mogą tam zostać z linkiem do strony restauracji. Natomiast na stronie restauracji rozbudowujemy ofertę, menu, umieszczamy zdjęcia i tworzymy wystrój i muzykę odtwarzającą przez internet klimat miejsca. W ten sposób zarówno potrzeba promocji restauracji jako integralny element oferty hotelowej jak i lokalu otwartego dla osób, które nie chcą wynajmować pokoju zostają zaspokojone. Ponadto występowanie restauracji w takiej konfiguracji pod własną marką zwiększa prestiż samego hotelu jak i restauracji.
Podsumowując jeśli restauracja dobudowana do obiektu jest już własną marką powinniśmy stworzyć dla niej osobną domenę i przedstawić ją tam jako miejsce dla osób z zewnątrz, natomiast na stronie hotelu zostawić informacje o restauracji hotelowej i link do oficjalnej strony tej restauracji. Po takim zorganizowaniu stron możemy następnie przystąpić do promocji restauracji w internecie na serwisach gastronomicznych, w Google, na Facebooku itd. Posiadanie przez restaurację własnej domeny wpływa pozytywnie na efekty kolejnych działań w tym zakresie.
Podsumowanie
To jak na naszych stronach internetowych traktujemy restaurację świadczy o tym jak traktujemy ją w naszym biznesie. Jeśli restauracja jest ukryta na dziesiątej podstronie odwiedzający przychodząc do niej nie liczą na nic specjalnego. Jeśli restauracja ma własną domenę z kompletnym zestawem informacji odwiedzający widzi, że restauracja stała się samodzielna, kompletna i jest otwarta na gości z zewnątrz. Pamiętajmy, żeby w sieci odzwierciedlać rosnące znaczenie lokali, które prowadzimy.
Masz pytania? Napisz, na wszystkie odpowiemy!
Comments