top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Marketing

Czym jest marketing? Dowiedz się z tego artykułu.



Według definicji z angielskiej marketing to:

szeroko używane określenie opisujące metody komunikacji między firmą i grupą klientów. Marketing jest wdrożeniem działań komercyjnych i używaniem przez organizację instytucji celem krótkotrwałej lub stałej zmiany zachowania. American Marketing Association zdefiniowało ostatnio marketing jako „działanie, zbiór instytucji i procesów tworzenia, komunikacji, dostarczania i wymiany ofert, które są wartościowe dla konsumentów, klientów, partnerów i całości społeczeństwa.

Co może komunikować firma? Firma może komunikować np. nowe produkty w ofercie, nowe warunki dostawy, promocje, rabaty itd. Może też komunikować istniejącą ofertę, a nawet firmę jako taką, aby zaistnieć w świadomości klientów.

Na czym natomiast polega zmiana zachowań? Na przykład wpłynięcie na decyzję klienta o zakupie produktu w naszym sklepie jest zmianą zachowania. Tj. o ile w naszej ocenie, bez podjęcia stosownego działania klient by nie kupił u nas produktu. Na przykład prezentując nasz produkt w momencie podejmowania przez klienta decyzji zakupowej. Długotrwała zmiana zachowania może oznaczać np. zdobycie stałego klienta. Służą do tego na przykład karty lojalnościowe. Długotrwała zmiana może dotyczyć też sposobu robienia zakupów np. zamiast kupować elektronikę w sklepie elektronicznym naszą ofertą sklepu internetowego przekonujemy klienta do robienia zakupów przez internet.

Jeśli zaś chodzi o definicję AMA jest ona dosyć przejrzysta chociaż dyskusyjna, bowiem marketing to niekoniecznie oferty (zresztą to zależy jak zdefiniujemy ofertę jako taką). Na przykład czy społeczna odpowiedzialność biznesu jest jako cecha częścią oferty przedsiębiorstwa? Wedle tej definicji można zakładać, że tak, że oferta ma bardzo szerokie znaczenie. Zresztą przywołuję tutaj społeczną odpowiedzialność jako odpowiedź na pytanie, jaki związek ma marketing z ofertą wartościową np. dla całego społeczeństwa. Zasadzanie drzew, wspieranie fundacji czy organizacja ligi piłkarskiej dla dzieci i młodzieży ma na celu wyróżnić firmę na rynku, wspierać cele, z którymi identyfikują się klienci. Chociaż więc nie widać bezpośredniego przełożenia na sprzedaż, również ma na celu realizację planów komunikacyjnych firmy.

Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił trochę lepiej czym jest marketing. Jeśli chcesz wiedzieć więcej poznaj rodzaje marketingu.

My jesteśmy agencją social media, zajmujemy się głównie marketingiem społecznościowym, prowadzeniem fanpage’a, Instagrama, reklamą Facebook i Adwords. Jeśli jesteś zainteresowany tymi tematami napisz na tomasz.smykowski@websoul.pl albo zadzwoń do mnie: 664-779-129.

5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page