Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań – które miasto najlepiej radzi sobie z social media marketingiem? Dowiedz się teraz!
Warszawa
Social media – Facebook – Warszawa
Fanpage ma ponad 53 tysiące fanów. Mówi o nim ponad 2 tysiące osób. Ładny wynik. Przyjrzyjmy się zatem bliżej.
W opisie zwraca uwagę… brak opisu, a zamiast niego jakaś liczba:
Po przejściu do informacji mamy już opis. Ma on 82 znaki, a więc zdecydowanie za mało:
„Oficjalny profil m.st. Warszawy prowadzony przez Centrum Komunikacji Społecznej. ”
Dobrze, że dowiadujemy się, że profil jest oficjalny. Jednak czego można się po nim spodziewać? Jakie informacje dostaniemy? Dlaczego ludzie powinni go „polubić”? Nie dowiadujemy się.
Fanpage jest prowadzony systematycznie, to dobrze. Z drugiej strony udział fanów zaangażowanych jest niski, wynosi zaledwie 3,2%. Chociaż fanpage dostarcza ciekawych informacji o stolicy i o aktualnościach to nie buduje zaangażowania w odpowiednim stopniu. Fani nie są wciągani w życie fanpage’a.
Liczba zameldowań jest zerowa. Ale tym bym nie przejmował się w przypadku miasta. Zobaczymy jak inne sobie poradzą.
Są też zakładki z Twitterem i YouTube. Działają dobrze, jednak niepotrzebnie jest autoplay na tej drugiej.
Fanpage odsyła do strony Urzędu Miasta. Jednak jeśli tam zajrzymy nie ma widgetu, ani nawet linku do fanpage’a. W jaki sposób mieszkańcy mają się o nim dowiedzieć?
Plusy: systematyczność, zakładki, link do strony
Minusy: opis, małe zaangażowanie, brak widgetu na stronie
Moja ocena fanpage’a: 6 / 12
Kraków
Social media – Facebook – Kraków
Kraków ma 40 tysięcy fanów, 663 osoby mówią o nim. Liczba fanów jest większa niż Warszawy mimo iż miasto jest o połowę mniejsze. Zobaczmy jak wyglądają szczegóły.
Opis Krakowa podobnie jak Warszawy jest wadliwy:
Po wejściu w informacje widzimy co prawda opis, ale jest jeszcze krótszy niż Warszawy. Kategoria „strona rządowa” sugeruje, że to oficjalny profil, ale nie ma takiej informacji wprost. Podobnie też nie ma podanych tematów fanpage’a i informacji dlaczego powinien być polubiony.
Nie podoba mi się też krótki adres fanpage’a: facebook.com/wwwKrakowPL . Mógłby wyglądać zdecydowanie lepiej. Tak samo nazwa: Kraków PL.
Fanpage jest prowadzony systematycznie, zaangażowani fani jednak to zaledwie 1,65% wszystkich. To gorszy wynik niż w przypadku Warszawy.
Kraków ma tylko jedną niestandardową zakładkę. Niestety okazuje się, że nie działa ona dobrze strasząc takim błędem:
Podobnie jak w przypadku Warszawy na stronie www Krakowa zabrakło miejsca na widget ani nawet link do oficjalnego fanpage’a.
Plusy: systematyczność
Minusy: opis, krótki adres, niedziałająca zakładka, brak widgetu, małe zaangażowanie
Moja ocena: 1 / 10
Łódź
Social Media – Facebook – Łódź
Łódź ma 19 tysięcy fanów i ok. tysiąca fanów zaangażowanych.
Profil Łodzi linkuje do kilku stron www poświęconych różnym ulicom w mieście oraz do oficjalnej strony Łodzi. Dobrze.
Opis Łodzi jest jak do tej pory najlepszy:
Mamy numery telefonów, adresy, godziny pracy i dosyć trafną kategorię „Społeczność i rząd”.
Niestety oprócz lakonicznego opisu fanpage’a nie dowiemy się jakie tematy będzie poruszać i dlaczego warto go polubić.
Krótki adres fanpage’a jest ok, ale mógłby być lepszy. Obecnie to fb.com/lodzpl.
Fanpage jest prowadzony systematycznie, 5,22% fanów jest zaangażowanych. Miasto porównywalne do Krakowa ma co prawda dwa razy mniej fanów, ale za to ponad 3 razy więcej z nich jest zaangażowanych. To bardzo dobry znak świadczący o autentyczności fanpage’a, jego fanów i umiejętności ich wciągnięcia w życie miasta.
Co ciekawe ustawienie adresu Urzędu pozwoliło na stronie zyskiwać zameldowania, których obecnie jest ponad 1600. W związku z tym pojawiają się też różne opinie. Szkoda, że nikt na nie nie odpisuje, ale i tak należy pochwalić, że negatywne nie są kasowane. To świadczy o gotowości na wysłuchanie mieszkańców.
Na fanpage’u jest jedna niestandardowa zakładka pt. „Gdzie jest flaga”. Nie działa ona zbyt dobrze i brakuje opisu inicjatywy. Gdyby to było zrobione zakładka byłaby świetna.
Na stronie lodz.pl nie ma co prawda widgetu, który by pozwolił jednym kliknięciem polubić fanpage, ale w widocznym miejscu u góry jest ikona linkująca do fanpage’a. Dzięki temu każdy zainteresowany miastem szybko odnajdzie i polubi oficjalny profil.
Plusy: link do fanpage’a, duże zaangażowanie fanów, zameldowania, systematyczność
Minusy: niedopracowana zakładka, adres fanpage’a, opis, brak odpowiedzi na opinie
Moja ocena: 5 / 10
Wrocław
Social Media – Facebook – Wrocław
Wrocław ma ponad 124 tysiące fanów, 14 tysięcy o nim mówi, a 154 tysięcy osób zameldowało się tam.
Profil linkuje do oficjalnej strony, na której jest ikona linkująca do fanpage’a.
W opisie podobnie jak na łódzkim fanpage’u znajdziemy adresy i numery telefonów, wybrana kategoria to „miejscowość”:
W informacjach znajdziemy wskazanie, że to oficjalny profil. Niestety podobnie jak w przypadku poprzednich nie opisano jaką tematykę fanpage poruszać będzie i dlaczego warto go polubić.
Krótki adres fanpage’a to https://www.facebook.com/wroclaw.wroclove. Mógłby być krótszy ale z drugiej strony jest spójny z całą kampanią wizerunkową miasta.
Fanpage jest prowadzony systematycznie. Chociaż miasto jest mniejsze od Łodzi i Krakowa ma wielokrotnie więcej fanów, 3 razy więcej niż 3 razy większa Warszawa.
Czternaście tysięcy osób mówi o fanpage’u czyli ponad 11%. To niemal cztery razy więcej niż o Warszawie.
Na fanpage’u jest 9 zakładek.
Niestety nie wszystkie działają poprawnie. Tutaj brak obrazków:
A tutaj nie otwiera się plik:
Zakładka „Twitter” jest pusta.
Bardzo podoba mi się wykorzystanie zakładek na profilu Wrocławia. Informacje w nich są starannie przygotowane, przydatne mieszkańcom. Powyższe błędy, gdyby zostały poprawione, zdecydowanie podniosłyby ich wartość.
Plusy: fani, zaangażowanie, zakładki, link do fanpage’a, zameldowania, systematyczność, krótki adres
Minusy: błędy w zakładkach, opis, brak odpowiedzi na opinie
Moja ocena: 8 / 10
Poznań
Social Media – Facebook – Poznań
Poznań ma ponad 102 tysiące fanów. 13 tysięcy o nim mówi, 51 tysięcy go odwiedziło.
Profil linkuje do oficjalnej strony, a strona do profilu.
W opisie kategoria „społeczeństwo i rząd”, adresy i telefony (brak godzin otwarcia UM). W informacjach opis Poznania. Przynajmniej ktoś kto nie był może się czegoś dowiedzieć. A nie, z długiego opisu niczego się nie dowiesz. Brakuje informacji jakie tematy poruszać będzie fanpage i dlaczego warto go polubić.
Krótki adres fanpage’a to: https://www.facebook.com/Poznan. Dlaczego „Poznan” z dużej litery? Może być, wpisanie z małej litery przekierowuje na fanpage.
Nazwa fanpage’a to „City of Poznan” – pierwsze skojarzenie – fanpage galerii „Poznań City Center”. Jeśli dodamy do tego, że istnieje nieoficjalny fanpage co prawda bez krótkiego adresu, ale z nazwą „Poznań”, a na liście wyszukiwania FB wyświetla się kilkanaście innych poznańskich inicjatyw, to ciężko oficjalny profil znaleźć.
Fanpage jest prowadzony systematycznie. Ma trochę mniej fanów niż Wrocław.
12,7% fanów mówi o fanpage’u. To trochę wyższy wynik niż Wrocławia.
Krytyczne opinie na fanpage’u nie są kasowane (to dobrze), ale z drugiej strony nikt na nie nie odpowiada (to źle).
Podobnie jak Wrocław Poznań wykorzystuje 9 zakładek niestandardowych.
Jedna z nich zawiera zasady komunikacji w SM. Inne zakładki są spójne wizualnie. Jedna zakładka nie działa poprawnie.
Plusy: systematyczność, zaangażowanie,zakładki, link do fanpage’a, zameldowania
Minus: nazwa fanpage’a, adres fanpage’a, błąd w zakładce, opis, brak odpowiedzi na opinie
Moja ocena: 5 / 10
Werdykt
Powyższa analiza dotyczy oficjalnych fanpage’y 5 największych polskich miast. Oto jak kształtuje się punktacja:
Warszawa: 6 / 10
Kraków: 1 / 10
Łódź: 5 / 10
Wrocław: 8 / 10
Poznań: 5 / 10
A więc poszczególne miejsca zajmują:
Wrocław 8 pkt.
Warszawa 6 pkt.
Łódź 5 pkt.
Poznań 5 pkt.
Kraków 1 pkt.
Najlepszy fanpage dużego miasta w Polsce należy do Wrocławia! Osobom prowadzącym ten fanpage należą się gratulacje!
Analiza
Fanpage Wrocławia jest prowadzony spójnie z całą strategią Wrocławia (Wroclow). Pojawiają się na nim zapowiedzi ciekawych wydarzeń w mieście, relacje z wydarzeń, galerie zdjęć. Na fanpage’u znajduje się miejsce na linki do inicjatyw społecznych i artykułów nie tylko z domen należących do miasta, ale też do stron zewnętrznych. Administratorzy nie ingerują zbytnio w dyskusje prowadzone przez fanów, co jest dobre. Z drugiej strony gdy trzeba zabrać głos, to go zabierają. To wszystko powoduje, że fanpage jest wartościowym źródłem informacji dla fanów i miejscem integrującym miejską społeczność.
Inne możliwości fanpage’a są starannie wykorzystane, włącznie z danymi kontaktowymi i zakładkami. Staranność ta wyróżnia fanpage na tle innych miast.
14 rad jak lepiej prowadzić fanpage miasta na Facebooku
Oto parę wniosków z tej analizy dla osób prowadzących inne fanpage miast:
Ustal odpowiednią kategorię fanpage’a
Ustal odpowiedni krótki adres
Zadbaj o linkowanie między fanpagem a stroną oficjalną
Opisz fanpage jako oficjalny
Napisz jakie treści fanpage będzie dostarczał i dlaczego warto go polubić
Nie usuwaj negatywnych opinii, ani nie wyłączaj możliwości dodawania opinii
Staraj się odpowiadać na negatywne opinie, albo na komentarze, na które trzeba odpowiedzieć
Korzystaj z zakładek na fanpage’u
Zadbaj o poprawne działanie tych zakładek
Ustaw dobrą nazwę fanpage’a
Informuj o wydarzeniach w mieście (nie tylko organizowanych przez UM)
Umieszczaj foto-relacje z wydarzeń
Dziel się linkami do artykułów i stron zewnętrznych
Staraj się zrobić z fanpage’a centralne miejsce miejskiej społeczności zamiast platformy informacyjnej miasta
A Wy jak oceniacie fanpage swoich miast na Facebooku? Czy chcielibyście, abym przeanalizował inne miasta, albo inne grupy fanpage’y? Napiszcie w komentarzu!
Opmerkingen