Tomasz Smykowski
Posty na Facebooka – 82 pomysły
Nie masz pomysłu na posty na Facebooka? Zainspiruj się naszymi propozycjami!
Co napisać na profilu firmowym (fanpage’u) na Facebooku? Jeśli brakuje Ci pomysłów na 365 dni w roku to dobre miejsce, aby znaleźć inspirację.

geralt / Pixabay
Poznaj nasze propozycje wpisów na fanpage’a:
1. Co się dzieje w firmie?
Dowiedz się, co dzieje się w firmie. Może szukacie nowego pracownika? Zdobyliście nowego klienta? Pracownik zdobył nowy certyfikat? A może po prostu kupiliście nowe biurko? Jeśli możesz dołącz do wpisu zdjęcie. Ludzie uwielbiają informacje z wewnątrz firmy, zaproś ich do środka i pokaż co się dzieje.
Przykład:

2. Link do wpisu na blogu
Opublikowałeś/aś nowy wpis na blogu albo zrobił to Twój współpracownik? Wrzuć link na fanpage. Powinien on być opatrzony dobrą grafiką. Zapytaj się fanów co sądzą o poruszanym temacie. A może coś szczególnie zainteresowało Cię we wpisie? Podziel się tym z fanami. Rozpocznij dyskusję na wskazany temat.
Przykład:

3. Zabawne zdjęcie
W każdej firmie pracownicy wysyłają sobie zabawne zdjęcia przez mejla, Facebooka albo inną metodą. A nawet jeśli nie, to można znaleźć zabawne zdjęcia w Internecie. Najlepiej gdy zdjęcia są jakoś powiązane z branżą, w której działasz, ale niekoniecznie. Humor to przecież rzecz uniwersalna.
Przykład:

4. Film wideo
Nie każda firma produkuje firmy na potrzeby swojego marketingu. Jednak zawsze może się zdarzyć, że jest jakieś nagranie zrobione z realizacji, czy występu. Odrobina obróbki graficznej i film może być gotowy do pokazania światu na Facebooku. Ostatnio Facebook wyświetla podgląd filmów bez kliknięcia, więc tym bardziej warto wrzucać tam nagrania. Film można wrzucić też na YouTube, a później udostępnić na Facebooku, przez co jest promowany w dwóch miejscach na raz.
Przykład:

5. Aktualności branżowe
Co dzieje się w Twojej branży? Zmieniły się regulacje prawne? Pojawiły się nowe produkty? Nowe rozwiązania? Każdy śledzi takie informacje na potrzeby własnej firmy. Możesz odkryć, że udostępnienie takiej informacji wzbudzi zainteresowanie fanów, którzy inaczej nie mogliby łatwo dotrzeć do tej informacji.
Przykład:

6. Zadaj pytanie
Pytania mogą dotyczyć firmy, produktów, bieżących wydarzeń albo tematów ogólnych. Na przykład zapytaj się co fani sądzą o nowym produkcie, albo czego by oczekiwali od wprowadzanego na rynek przez Twoją firmę rozwiązania. Dowiedz się, jak oceniają występy naszych skoczków, albo jak chronią się przed przeziębieniem. Każde pytanie jest dobre jako początek dyskusji na Twoim fanpage’u.
Przykład:

7. Zagadka
Czy wiesz coś o swoim produkcie albo branży, czego nie wie nikt inny? Może to być jakaś ciekawostka, która jest znana w branży i bawi każdego, kto ją pozna. Znajdź ją i przygotuj zagadkę na jej temat. Sprawdź czy fani wiedzą jakie jest rozwiązanie, a gdy każdy przedstawi swoją propozycję wskaż poprawną odpowiedź.
Przykład:

8. Konkurs na tablicy
Konkursy na tablicy mogą być przeróżne. Można powiązać konkurs z zagadką, albo poprosić fanów o własną inicjatywę. Np. zrobienie zdjęcia albo wymyślenie zabawnego opisu do zdjęcia, które wrzucisz na fanpage.
Przykład:

9. Link do partnera biznesowego
Masz partnera biznesowego, z którym wiążą Cię dobre relacje? Udostępnij jego wpis na swojej tablicy. Nie tylko zyskasz jego wdzięczność, ale też pokażesz, że zależy Ci na budowaniu dobrych relacji B2B. Dla fanów to będzie również sygnał, że polecasz dobrą, sprawdzoną firmę. Tak samo linkuj do mediów, które piszą o Twojej firmie.
Przykład:

10. Uzupełnij puste pole
To nadal atrakcyjna forma zadawania pytań. Polega na takim ułożeniu pytania, aby było stwierdzeniem z wykropkowanym miejscem na wstawienie odpowiedzi. Na przykład: „Moja ulubiona aplikacja na Androida to ___________”. Coś jest w tej białej kresce, co motywuje ludzi do jej wypełnienia.
Przykład:

11. Oficjalne zdjęcia
Wrzuć na profil zdjęcie produktu, pracownika, biura, albo wydarzenia firmowego. Nie musi być aktualne. Może być to wspomnienie wydarzenia, które miało miejsce tydzień temu albo rok temu. Nie każdy musiał je widzieć wcześniej.
Przykład:

12. Nieoficjalne zdjęcia
Zrób koledze zdjęcie jak je makaron. Uchwyć pracownika laboratorium, który trzyma w jednej ręce fiolkę z chemikaliami, a w drugiej trzyma kanapkę. No dobrze, nie wszystkie nieoficjalne zdjęcia nadają się do publikacji, ale z pewnością są takie, które są zabawne i nadają się na Facebooka. Fani to też ludzie. Docenią to.
Przykład:

13. Podziękuj za dotychczasową współpracę
Współpracowałeś kiedyś z inną firmą jako nabywca, sprzedawca, usługobiorca albo usługodawca? Relacje były dobre? Przypomnij o tym i podziękuj firmie na Facebooku. To zawsze coś pozytywnego, co pozwoli przypomnieć się i pokazać, że zależy Ci na długofalowych, dobrych relacjach.
14. Studium przypadku
Fani niekoniecznie chcą wiedzieć jak działa Twoja firma, albo jaki jest cennik na następny rok. Mogą za to chcieć wiedzieć jak wyglądała przygoda innych klientów Twojej firmy. Jeśli masz na stronie dział z case studies, wrzuć link do jednego z nich. Jeśli nie masz – może warto taki dział przygotować, albo wrzucić case bezpośrednio na Facebooka.
Przykład:

15. Zniżka za zameldowanie
Zaoferuj fanom zniżkę albo prezent za zameldowanie się na Facebooku w siedzibie firmy. Gdy fan przyjdzie do sklepu czy firmy pokaże na Facebooku, że się zameldował. W zamian otrzyma upominek lub zniżkę. Nie tylko zdobędziesz więcej zameldowań, ale zachęcisz fanów do faktycznego odwiedzenia firmy.
16. Ciekawa strona internetowa
Korzystasz regularnie z jakieś strony internetowej, która może przydać się Twoim fanom? Może to być proste narzędzie do przeliczania walut, albo coś bardziej złożonego jak księgowość elektroniczna online. Podziel się linkiem z fanami.
17. Stwórz wydarzenie
Czy niedługo odbędzie się konferencja, szkolenie online, offline albo otwarcie nowego biura? Utwórz wydarzenie na Facebooku i zobacz co się stanie. Możesz dołączyć do tego promocję np. zniżkę albo prezent dla osób, które zjawią się na wydarzeniu. Aktualizuj wydarzenie o informacje z nim powiązane, aby dostawały je osoby, które się na wydarzenie zapisały.
Przykład:

18. Tematy kontrowersyjne
Publikowany wpis nie musi kierować do grzecznego artykułu. Równie dobrze może sprawiać, że społeczność rozgrzewa się do czerwoności. Oczywiście, bez przesady, ale kontrowersyjne tematy zawsze prowadzą do ciekawych dyskusji.
Przykład:

19. Ciekawa aplikacja
Czy istnieje aplikacja na komputer, telefon albo tablet, która przyda się Twoim fanom? Zamiast zlecać pisanie takiej aplikacji, co zajmie parę miesięcy, po prostu znajdź wśród milionów aplikacji taką, która może być przydatna. Podziel się linkiem z fanami na fanpage’u.
Przykład:

20. Poradnik na temat życia
Wszyscy mają w życiu podobne problemy. Na przykład jak jeść zdrowo, zmotywować się do ćwiczenia albo czy kupić szalik czy komin. No dobrze, nie wszyscy mają takie problemy. Jednak większość ma podobne np. jak rozdzielić pracę od życia prywatnego. Zawsze dobrze przyjmowane są linki do artykułów na takie tematy.
Przykład:

21. Rozdaj nagrody
Każda firma posiada różne produkty, które może przeznaczyć na nagrody. Mogą być to długopisy firmowe albo krówki reklamowe. Nagrody takie można rozdać za jakieś proste zadania np. podzielenie się opinią na temat Twojej firmy albo zostawienie adresu e-mail, abyś mógł w przyszłości fanom wysyłać ciekawe oferty.
Przykład:

22. Statystyki
Czy 20% firm w branży generuje 80% sprzedaży? Czy rynek na Twoje usługi rośnie według najnowszych badań dramatycznie szybko? Podziel się statystykami z fanami, dodaj link do źródła.
Przykład:

23. Zalinkuj do dyskusji
Nie trzeba wzbudzać dyskusji samemu na fanpage’u. Jeśli znajdziesz podczas szukania inspiracji w sieci ciekawą konwersację wrzuć link na fanpage. Może to być link do grupy dyskusyjnej na Facebooku albo do zewnętrznego forum.
Przykład:

24. Dobre zdjęcie z zewnątrz
Dobre zdjęcia znajdziesz przez Google, Instagram, Pinterest, Flickr. W sieci jest mnóstwo zdjęć na licencji pozwalającej na ich udostępnianie przy zachowaniu autorstwa pracy. Gdy znajdziesz takie zdjęcie wrzuć je na fanpage i opatrz odpowiednią adnotacją.
25. Ciekawa książka
Czytałeś ostatnio ciekawą książkę związaną w jakiś sposób z tym co robisz w firmie? Udostępnij informację o niej fanom, napisz parę słów o niej. Podziel się swoją opinią i tym, co najbardziej Cię w książce zainteresowało.
Przykład:

26. Zacznij dyskusję
Dobrze jest śledzić serwisy newsowe, aby znaleźć ciekawe, powszechnie omawiane tematy. Mogą one być inspiracją dla dyskusji, które zaczniesz na Twoim fanpage’u. Dobrze jest też śledzić inne fanpage tematyczne i branżowe, oraz grupy dyskusyjne. Również w nich znajdziesz inspirację do rozmów na Facebooku. Przedstaw temat fanom i zapytaj o ich zdanie.
Przykład:

27. Znajdź wzmianki o firmie
Przeszukaj Internet. Może ktoś gdzieś coś mówi o Twojej firmie? Udostępnij link i opis tej sytuacji. Nic tak nie zachwyca fanów jak link do kogoś, kto na neutralnym gruncie zachwala Twoją firmę.
28. Poleć inny fanpage
Czy jest na Facebooku inny fanpage, który może zainteresować Twoich fanów, a jednocześnie nie jest prowadzony przez konkurencję? Wrzuć link i zachęć fanów do jego śledzenia. Jego administratorzy mogą odwdzięczyć się tym samym.
29. Ankieta
Wprowdzasz nowy produkt na rynek? Wdrażasz nową wersję strony? Zapytaj się fanów o opinię na temat określonej funkcjonalności, ich potrzeb i opinii. Przygotuj ankietę z gotowymi do wyboru odpowiedziami, albo pozwól fanom dodawać własne odpowiedzi.
Przykład:

30. Podsumowanie roku
Jaki wpis na blogu był najciekawszy np. w skali roku? Który produkt był hitem poprzedniego lata? Udostępnij informację z wyjaśnieniem kryterium wyboru i możliwych przyczyn (tła wydarzenia).
Przykład:

31. Podsumowanie tygodnia
Tak samo jak podsumowanie roku można zrobić podsumowanie tygodnia. Wybrać najciekawsze wpisy, tematy, artykuły, produkty i zrobić zestawienie dla osób, które nie śledzą na bieżąco fanpage’a (albo nie zawsze wyświetlają im się wszystkie posty).
32. Opinia pracownika
Pójdź do pracownika w firmie. Dowiedz się czym się dzisiaj zajmuje, co go ostatnio zainteresowało i co by chciał przekazać fanom. Przygotuj notkę i wrzuć na fanpage.
33. Rozwiązanie sytuacji
Co zrobić jeśli ktoś spamuje fanpage? Albo w jaki sposób zareagować, gdy syn opuszcza lekcje? Wymyśl jakąś sytuację zainspirowaną np. forami dyskusyjnymi i zadaj pytanie jak fani by postąpili. Sytuacja musi być dosyć konkretnie przedstawiona, tak aby każdy mógł się w nią wczuć. Czym więcej szczegółów (nawet trochę ubarwionych podasz) tym lepiej.
34. Poradnik
Kim są Twoi fani? Jeśli jest to na przykład grupa właścicieli małych firm, a Ty produkujesz kalendarze ścienne, nie musisz ograniczać się do pisania o kalendarzach. Zastanów się czym zajmują się na codzień właściciele małych firm? Z jakimi problemami się zmagają? Co ich interesuje? Może zmiany na rynku walut? Zmiany prawa? Albo to, jaka powinna być idealna temperatura w biurze (ten pomysł już zarezerwowałem). Udostępnij link do artykułu zewnętrznego poruszającego ten temat.
Przykład:

35. Mem
Udostępnij mem. Jest to charakterystyczna grafika, która jest masowo udostępniania przez ludzi w sieci. Stworzenie własnego memu wymaga czasu i nie zawsze może okazać się skuteczne. Dlatego jeśli nie masz naprawdę dobrego pomysłu, znajdź dobry mem w sieci.
36. Komiks
Dilbert to nie jedyny komiks, który wart jest uwagi. W sieci powstają setki przeróżnych komiksów od tematów ogólnych po branżowe. Znajdź taki i wrzuć na fanpage’a. Oczywiście upewnij się, że masz zgodę autora.
37. Zestawienie artykułów
Zbierz 10 gorących artykułów dotyczących Twojej branży i udostępnij do nich linki w jednym wpisie z krótkim opisem każdego linku.
38. Najlepsze produkty
Jeśli posiadasz sklep z zabawkami dla dzieci sprawdź, które sprzedają się najlepiej. Opublikuj listę na fanpage’u. Tak samo w innych branżach. Jeśli posiadasz serwis newsowy albo bloga udostępnij najciekawsze / najpopularniejsze wpisy na Facebooku.
39. Przerwy w pracy
Jeśli z powodu przeprowadzki albo długiego weekendu Twoja firma będzie nieczynna poinformuj o tym fanów z wyprzedzeniem. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych frustracji, a jednocześnie pokażesz, że fanpage jest miejscem, gdzie znajdą informacje z pierwszej ręki.
40. Cytat
W sieci jest mnóstwo ciekawych, motywujących, inspirujących albo zabawnych cytatów. Wybierz któryś, opatrz go grafiką i wrzuć na fanpage. Cytaty zawsze dobrze się sprawdzają jeśli chodzi o liczbę udostępnień i polubień. Jeśli cytat jest w formie graficznej (polecam) powinien mieć logo firmy gdzieś w rogu.
Przykład:

41. Rabaty
Będąc w sieci biznesowej możesz dowiedzieć się dużo wcześniej od fanów, że któraś firma, niebędąca konkurencją, zaczęła właśnie oferować jakieś zniżki. Poinformuj o tym fanów dając link do miejsca, gdzie mogą skorzystać z promocji.
Przykład:

42. Dalekie powiązanie
To dosyć trudna, ale bardzo atrakcyjna metoda na ciekawy wpis. Na jednej ręce trzymasz swoją firmę i jej bardzo wąską branżę, na drugiej świat, który interesuje się zupełnie czym innym np. tym co się stanie z bohaterem popularnego właśnie serialu. Znajdź sposób na powiązanie tych dwóch światów. Robią to doskonale dziennikarze pisząc artykułu typu „Czego o prowadzeniu firmy uczy nas serial Game Of Thrones”.
43. Odpowiedz na często zadawane pytanie
Fanpage bardzo dobrze służy jako wsparcie klienta. Jeśli dobrze go prowadzisz, coraz więcej osób będzie chętnie dopytywało się o produkty i usługi tą drogą. Raz na jakiś czas opublikuj informację o często zadawanym pytaniu i obszernie objaśnij sprawę. W ten sposób nie będziesz musiał ciągle odpowiadać na te same pytania, a raz przygotowana odpowiedź rozwieje wątpliwości innych klientów. Pomocne przy uzyskaniu takich pytań jest regularne rozmawianie z pracownikami działu obsługi klienta i wsparcia technicznego.
44. Działanie charytatywne
Zachęć fanów do oddania krwi, wpłacenia pieniędzy na schronisko, podania numeru Organizacji Pożytku Publicznego na rocznym PIT-cie. Pomożesz innym korzystając z uwagi jaką poświęcają fanpage’owi Twoi fani.
45. Podziel się przewidywaniami
Napisz jakie są Twoje przewidywania wobec nadchodzących wydarzeń. Na przykład, kto wygra najbliższy mecz? Albo jak myślisz, kiedy przyjdzie wiosna? Taki wpis może wzbudzić zaskakującą aktywność fanów.
46. Wpisy sezonowe
Wiele firm pamięta o tym, żeby życzyć fanom wszystkiego najlepszego na Święta Bożego Narodzenia. Są jednak też inne święta, do których można nawiązać we wpisach. Można również nawiązać do pory roku, zmian pogodowych, czy sezonów np. zmiany opon na zimowe albo sezonu poszukiwania celu podróży wakacyjnej (przypada on na okres od stycznia!).
Przykład:

47. Zalinkuj do innych stron społecznościowych
Zazwyczaj firmy posiadają konta na innych serwisach społecznościowych niż Facebook. Możesz zaprosić fanów do polubienia firmy na Instagramie, Ello czy Snapchacie. Ktoś kto spędza tam więcej czasu będzie miał wygodę otrzymywania informacji z Twojej firmy bez wchodzenia na Facebooka.
48. Daj rabat fanom
Możesz umieścić na fanpage’u informację o rabacie na tablicy albo w postaci tzn. „oferty”. Niech fani otrzymają coś za to, że aktywnie śledzą Twój fanpage.

49. Prawda czy fałsz?
Opisz hipotetyczną sytuację opartą na prawdziwych wydarzeniach, która miała zaskakujący skutek. Powinna być ona mało znana fanom. Zapytaj się czy myślą, że to prawda czy fałsz.