Pozycjonowanie wydaje się tak proste. Zlecamy to firmie pozycjonerskiej i mamy sprawę z głowy. Warto jednak pamiętać o kilku rzeczach, żeby pieniądze wydane na pozycjonowanie nie poszły w gwizdek.
1. Konfiguracja strony pod pozycjonowanie
Możesz wydać tysiące złotych na pozycjonowanie, ale nie należy zapominać, że praca nad pozycją strony w wyszukiwarce zawsze powinna zaczynać się od odpowiedniej konfiguracji strony. Chodzi tutaj o odpowiednie zastosowanie słów kluczowych w tekstach, które masz umieszczone na stronie oraz poprawne opisanie podstron i strony głównej dla wyszukiwarki za pomocą meta-tagów. Osoba, która wyszukuje określony produkt nie tylko patrzy na to kto znajduje się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, ale również jak opisana jest strona. Jeśli zamiast pożądanego tytułu i opisu znajdą się tam zupełnie nieadekwatne informacje zignoruje Twoją stronę i przejdzie do kolejnych pozycji w wynikach wyszukiwania. A tego nikt nie chce.
Ponadto dobrze skonfigurowana strona sama w sobie jest wehikułem wznoszącym stronę w wynikach ponieważ wyszukiwarka na podstawie meta-tytułu i opisu ocenia na ile strona jest odpowiednia w stosunku do tego co internauta szuka. Zainwestowanie w poprawę meta-tagów na stronie potrafi dać czasem lepsze rezultaty niż standardowe usługi pozycjonerskie. Ludzie często o tym nie wiedzą, a firmy pozycjonerskie wolą zajmować się świadczeniem usług pozycjonerskich bo mają regularne dochody niż jednorazowo zoptymalizować stronę. Dlatego nie daj się wciągnąć w czasem niepotrzebne koszty.
Warto o tym więc pamiętać i upewnić się, że firma pozycjonerska również zadba o poprawną konfigurację każdej podstrony Twojej strony internetowej.
2. Statystyki strony i raporty pozycjonowania
Obojętnie jak dbamy o pozycjonowanie ważne jest, żeby wiedzieć jakie są jego postępy. Cóż bowiem wynika z wydawania pieniędzy na firmę pozycjonerską, która daje nawet pierwsze miejsce pod jakimś hasłem, jeśli okazuje się, że nikt tego hasła nie wpisuje? Dlatego istotne jest, aby zainstalować na stronie zaawansowane statystyki, które pozwalają śledzić jakie słowa kluczowe wpisują internauci, gdy trafiają na naszą stronę, co wpisują ludzie faktycznie zainteresowani naszą ofertą i co szukali ludzie, którzy następnie skontaktowali się z nami i zamówili nasze produkty i usługi. Zaawansowane statystyki i dobre ich umieszczenie na stronie pozwala uzyskać tą wręcz kluczową dla biznesu wiedzę.
Na postawie takich statystyk możliwe jest opracowywanie raportów okresowych np. miesięcznych, które dają pogląd na realne korzyści jakie firma ma z inwestycji w pozycjonowanie. Przydatne jest to szczególnie wtedy gdy zarząd ma wątpliwości co do słuszności tego typu inwestycji. Raporty takie pozwalają również odpowiednio dobrać słowa kluczowe na które zlecimy firmie pozycjonerskiej wypozycjonowanie naszej strony. Nie pierwsze bowiem hasła które wymyślimy są zawsze tymi odpowiednimi. A przecież każde słowo kluczowe kosztuje. Nie mówiąc już o tym, że analiza tego typu raportów ukazuje nowe możliwości przebicia się przez konkurencję do klientów w miejscach czasem zupełnie niespodziewanych.
3. Mało ciekawych treści, napisanych pod SEO zamiast masówki
W internecie można znaleźć masę różnych ofert pisania treści za pół darmo. Czasem właściciele firm widzą potencjał w stworzeniu strony wypełnionej dużą ilością treści. Ma być to sposób na złapanie się na różne słowa kluczowe w wyszukiwarce na wysokiej pozycji. Owszem. Jeśli mamy na stronie dużo treści zawsze złapiemy się na jakąś pozycję w rankingu. Jednak, szczególnie po ostatnich zmianach w działaniu wyszukiwarek, nie jest to zbyt dobra inwestycja.
Internauci zainteresowani Twoją stroną wejdą na nią. Ale jeśli przeczytają kolejny, powierzchowny tekst, który zupełnie nie będzie odpowiadał na ich pytania i problemy to raz na zawsze będą omijać Twoją stronę szerokim łukiem. A tego przecież nie chcesz. Jeśli potencjalny klient wejdzie na Twoją stronę szukając rad na przykład jak wybrać odpowiedni produkt z Twojej oferty, a znajdzie jakiś ogólny tekst o różnych wariantach produktów składający się z oczywistych sformułowań, to w żadnym wypadku nie uzna, że ma do czynienia z kimś, kto pomoże mu wybrać odpowiednie produkty.
To dosyć poważna pułapka w którą wpadają młodzi przedsiębiorcy próbujący swoich sił w Internecie. Wspomniałem, że ostatnie zmiany sprawę pogarszają i faktycznie tak jest. Treści miałkie nie są przez ludzi polecane dalej, nie są wrzucane na Facebooka i Naszą Klasę, nikt ich nie przesyła mejlem, ani nie linkuje do nich na swoich blogach.
A wyszukiwarki coraz dokładniej analizują jakie reakcje wzbudzają treści. Już nie tylko na podstawie linków bezpośrednich. Dość powiedzieć, że nawet jeśli Twoja strona nie jest linkowana, a znajduje się nieadekwatnie wysoko w porównaniu do wartości treści, zaczęła, albo w najbliższym czasie zacznie spadać coraz niżej.
Także zamiast iść na ilość warto skupić się na jakości. Teksty, które umieszczasz na stronie powinny być napisane starannie i dostarczać odwiedzającym faktyczną wiedzę. Powinny być ciekawe tak aby polecali je dalej, linkowali do nich i wrzucali na Facebooka. Ponadto powinny być napisane tak, aby były wysoko w wyszukiwarkach na frazy, które są faktycznie związane z ich treścią. Dlatego czasem warto zainwestować w napisanie tekstów przez autora, który umie pisać jednocześnie ciekawe, wartościowe teksty a z drugiej zna zasady pozycjonowania.
Wtedy można osiągnąć nawet takie rezultaty jak na poniższym zrzucie ekranu z faktycznych statystyk. Poniższy ruch wygenerował tylko jeden z opublikowanych artykułów o długości zaledwie tysiąca znaków:
Chcesz wiedzieć jak to się ma do kosztów tekstów które zleciłeś napisać? Jeden znak powyższego artykułu dał 10 odsłon. A ile odsłon dał jeden znak tekstu, który ostatnio zleciłeś napisać?
Podsumowując: nie zawsze to co jest tańsze, jest takie w istocie. Dlatego wybierając autora tekstów sprawdź jego doświadczenie w pisaniu faktycznie interesujących treści, zastanów się czy sam byś polecił taki tekst znajomemu i sprawdź czy ta osoba zna zasady pozycjonowania.
4. Przyjazne adresy
Nic tak nie pomaga w pozycjonowaniu jak dobre słowa kluczowe w nazwie strony albo podstrony. O ile kupowanie domen ze wszystkimi słowami kluczowymi jakie wymyślimy nie zawsze zdaje się inwestycją, która się zwróci jest inny sposób, aby mieć słowa kluczowe w adresie. Należy w tym celu odpowiednio skonfigurować Twoją stronę internetową, albo jej podstrony zamiast cyfr np. twojastrona?id=4 dla artykułu pt. „Zalety kuchenki elektrycznej” wyglądał mniej więcej tak: twojastrona/zalety_kuchenki_elektrycznej. Wyszukiwarki bardzo lubią jeśli w adresie znajdują się słowa kluczowe, które wpisuje internauta. Jeśli dodatkowo artykuł o kuchenkach będzie napisany zgodnie z regułą z poprzedniego punktu Twój sukces jest murowany.
5. Poprawne opisywanie obrazków i linków
Dla linków i obrazków można podać tytuł. Często jest to bardzo pomijany fragment pracy nad treściami. Obrazek o wiele bardziej niż link wydaje się zbędnym elementem wobec pozycjonowania. Jednak w praktyce okazuje się, że ma istotne znaczenie. Dobre opisanie zdjęć i grafiki zgodnie z tym co zawierają i z zasadami SEO pozwala lepiej wypozycjonować treść w wyszukiwarce. Ponadto grafika będzie wyświetlać się wysoko pod podanym hasłem gdy internauta będzie przeszukiwał zasoby graficzne internetu, a ostatnio coraz więcej ludzi szuka grafik zamiast tekstów.
Jeśli chodzi o linki to nawet jeśli są one wewnętrzne tzn. kierują do podstron na stronie na której się znajdują, to mają one również istotne znaczenie ponieważ wyszukiwarki na podstawie tych tekstów określają jaką zawartość może mieć artykuł do którego prowadzą. Znaczenie opisu linku jest mniejsze niż przyjazny adres ale porównywalne do metatagów artykułów.
Dlatego przejrzyj swoje obrazki i linki aby upewnić się, czy są dobrze opisane i w krótkim czasie odnieść znaczne korzyści pozycjonerskie.
6. Prowadzenie kont na serwisach społecznościowych m.in. Facebooku
Prowadzenie konta na serwisach społecznościowych ma coraz większe znaczenie dla pozycji strony w standardowych wyszukiwarkach, wpływa też na obecność w wyszukiwarkach znajdujących się na tych serwisach społecznościowych, gdzie ludzie spędzają coraz więcej czasu. Prowadzenie dobrze konta społecznościowego pozwala promować treści, które umieszczasz na swojej stronie wzmacniając efekty jakie z nich osiągnie Twój biznes. Ludzie mogą lajkować wpisy na Facebooku, mogą je udostępniać znajomym. W końcu mogą śledzić Twoje konto na Facebooku i jeśli zobaczą informację o ciekawym produkcie czy artykule zajrzą, przeczytają, wydrukują informacje, wyślą mejlem znajomym albo zalinkują do niego ze swojego profilu albo bloga. Prowadzenie konta na Facebooku w szereg metod wpływa pozytywnie na pozycję profilu i strony internetowej w wyszukiwarkach. Dlatego jest to obecnie jeden z najważniejszych elementów, które powinieneś dodać do swojego marketing-mixu. Tak jak wszystkie wymienione do tej pory działania, prowadzenie konta na Fejsie nie powinno być jednak nakierowane tylko na zdobywanie lajków i wysokiej liczby fanów. Działanie na Facebooku powinno być również nierozerwalnie powiązane z działaniami pozycjonerskimi. Dlatego tak ważne jest, aby również osoba, której zlecisz prowadzenie konta na Facebooku posiadała wiedzę nie tylko z zakresu pisania ciekawych treści na Facebooka (co jest trochę odmienne od pisania treści na bloga czy stronę), ale aby też wiedziała dużo o SEO i sposobie w jaki roboty wyszukiwarek traktują treści w serwisach społecznościowych.
Dlatego upewnij się, że osoba, której zlecisz prowadzenie konta na Facebooku to nie jest tylko osoba, która wcześniej zajmowała się pisaniem tekstów pod zaplecza pozycjonerskie ponieważ to nie wystarczy. Sprawdź też, czy osoba, której chcesz zlecić prowadzenie konta nie zajmowała się do tej pory jedynie tworzeniem stron internetowych bowiem to zupełnie inna dziedzina. Odpowiednia osoba powinna mieć doświadczenie w prowadzeniu kont społecznościowych i nawiązywaniu relacji z ludźmi, którzy siedzą po drugiej stronie łącza, przez internet. Powinna jednocześnie mieć wiedzę na temat tego jak pozyskać dla Ciebie nowych klientów oraz na temat pozycjonowania: aby jej działania dawały Tobie wymierne korzyści.
Podsumowując: łatwo zignorować te rady, gdy tuż za rogiem czekają setki firm pozycjonerskich, które chętnie wezmą pieniądze i sprzedadzą pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Jednak pamiętaj, że efekt ten będzie trwał tak długo jak długo takiej firmie będziesz płacić. Jeśli zależy Ci na długotrwałych rezultatach i zmniejszeniu regularnych wydatków na pozycjonowanie zadbaj o powyższe elementy. Wiem, że wydają się one prozaiczne, ale mają niebywałe znaczenie. Staranność zawsze wygrywa z masówką. Dlatego jeśli konkurencja idzie w drugie, Ty skup się na pierwszym!
Jeśli chcesz powierzyć nam zajęcie się powyższymi sprawami napisz albo zadzwoń. Zobaczymy co możemy dla Ciebie zrobić.
A jak na razie wolisz jeszcze samemu próbować to napisz w komentarzu jak Ci idzie i z czym masz problem. Postaramy się pomóc.
Comments