top of page
Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Reklama NGO w Google (Adwords) – czy to ma sens?

Czy promowanie organizacji pozarządowej w Google ma w ogóle sens? Zobacz przykłady kampanii i możliwości jakie oferuje Google.


Damian Fedorczuk z Dolnośląskiej Rady ds. Młodzieży prowadzącej inicjatywę Fajnie.org przy okazji rady aby połączyć pozycjonowanie, reklamy, stronę internetową i social media w spójne działania promocyjne NGO napisał:

„Zgodzę się z tym, jednak jeżeli chodzi o Organizacje pozarządowe i tak dalej, to nie widzę żadnego sensu stosowania reklam Google. Do reszty aspektów się oczywiście przychylam”

Faktycznie możnaby przypuszczać, że reklamy w Google, które są dla większości płatne nie nadają się dla NGO. Jednak gdy zgłębiłem temat, odkryłem, że istnieją przykłady organizacji, które skutecznie wykorzystały tę metodę promocji. A co najważniejsze, Google proponuje wsparcie dla takich organizacji.

Na początek jednak kilka przykładów kampanii w Google:

1. Direct Relief International


Organizacja ta zajmuje się wsparciem medycznym dla osób ubogich oraz dotkniętych przez kataklizmy i konflikty. Postanowiła ona wykorzystać reklamy w Google, aby zwiększyć liczbę darczyńców. Organizacja dzięki reklamom zwiększyła liczbę odwiedzin z 9 tysięcy miesięcznie do 200 tysięcy. Dosyć imponujący wzrost. Ale czy przełożyło się to na darowizny? Owszem. Jak się okazuje najlepszy rok, 2001 dał organizacji 56 tysięcy dolarów wpłat przez Internet, podczas gdy po uruchomieniu kampanii, w jeden miesiąc organizacja otrzymała 59 tysięcy dolarów. Co więcej jeden z darczyńców sam zgłosił się, aby sfinansować odświeżenie strony organizacji. Więcej tutaj.

2. Do Something


Organizacja zajmuje się promowaniem aktywności społecznej wśród młodzieży przez Internet. Na stronę organizacji weszło przeszło milion osób przez reklamy Google Adwords, z czego 21 tysięcy osób podjęło faktyczne działania offline.

Są też konkretne akcje, które wsparły reklamy w Google. Po ataku Katriny organizacja zorganizowała reklamę akcji pomocowej dla mieszkańców dotkniętych kataklizmem. Na stronę informacyjną weszło 100 tysięcy osób i przekazało 60 tysięcy paczek dla potrzebujących.

W tym filmie przedstawiciel DoSomething.org przedstawia swoje doświadczenia i porady dot. wykorzystania Google Adwords:


3. Caring Bridge


Caring Bridge zajmuje się pomocą osobom, które mają poważne problemy zdrowotne w stworzeniu strony internetowej i znalezieniu wsparcia ze strony rodziny i przyjaciół. Organizacja wykorzystała Google Adwords, aby rozpowszechnić informację o możliwej pomocy wśród osób chorych na raka i ich rodzin, wśród personelu szpitali, aby mógł polecać organizację pacjentom w trudnej sytuacji i jedną kampanię ukierunkowaną na zwiększenie świadomości o istnieniu takiej organizacji. W ciągu 3 miesięcy dzięki reklamie w Google do organizacji zgłosiło się 145 osób, dla których stworzono odpowiednie strony internetowe. Więcej tutaj.

To jest zaledwie kilka z przykładów wykorzystania Google Adwords do wsparcia prospołecznych działań.

Tutaj znaleźć można jeszcze więcej komentarzy dot. sukcesów z wykorzystaniem reklam Google Adwords przez NGO.

Na YouTube znajdziecie filmy omawiające  Google Grants i sposoby w jakie organizacje na całym świecie wykorzystują obecne możliwości.

Google Grants


A teraz najlepsza część. O ile firmy płacą za reklamę w Google, o tyle NGO mają tą reklamę za darmo. Polska jest na krótkiej liście krajów, w których Google daje granty na reklamę w wyszukiwarce. Średnio jest to ok. 10 tysięcy dolarów miesięcznie, które można spożytkować na reklamy tekstowe wyświetlane po wpisaniu przez internautę wybranych słów kluczowych dotyczących programu działania i organizacji.


Kto może uzyskać grant? Każda organizacja niezależnie od czasu istnienia (organizacja musi istnieć dwa lata, aby móc ubiegać się o status OPP – Fundacja Teraz Twój Ruch) wielkości. Ważne jest jednak, żeby miała status organizacji pożytku publicznego. Do wniosku należy dołączyć skan wpisu do KRS jako OPP. A gdy już Google przyzna fundusze najważniejsze to regularnie prowadzić kampanie zgodnie z przejrzystymi zasadami i odpowiadać na mejle otrzymane od Google.

Wniosek o grant wysyła się przez stronę internetową formularzem dostępnym tutaj.


Podsumowanie

Google zrobiło dużo dobrego uruchamiając program Google Grants. Praktyka pokazuje, że reklama organizacji w Google Adwords pomaga w realizacji jej celów, promocji jej misji wśród społeczeństwa, dotarciu do osób potrzebujących pomocy i znalezieniu darczyńców. Oczywiście odpowiednie ustawienie kampanii w Google i jej optymalizacja wymaga trochę pracy i wprawy. Mając jednak dotację możemy testować różne podejścia i uczyć się wykorzystywać Google Adwords z miesiąca na miesiąc coraz lepiej i w sposób istotny przyczynić się do realizacji celów organizacji.

6 wyświetleń0 komentarzy

Comments


bottom of page