top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Reklama w social media cz. 1 – Facebook

Zobacz jakie są możliwości reklamy w social media


Obecnie główne serwisy, które oferują samodzielne prowadzenie kampanii reklamowych w social media to Facebook oraz LinkedIn. Dzisiaj omówię możliwości reklamowania firmy na Facebooku.

Reklama Facebook

Typy reklam na Facebooku

Na Facebooku można utworzyć następujące typy reklam:

  1. kierujące na stronę internetową

  2. zwiększające konwersję na stronie WWW

  3. promujące opublikowany wpis

  4. promujące fanpage na Facebooku

  5. zachęcające do instalacji aplikacji

  6. zwiększające aktywność w aplikacji

  7. zwiększające liczbę uczestników wydarzenia

  8. zachęcające do skorzystania z oferty

  9. zachęcające do obejrzenia filmu

Każdy z tych typów reklam ma inne cele. Pierwsze dwa powodują odsyłanie internautów na stronę internetową. Kolejne dwa dotyczą fanpage’a. Pierwszy z nich powoduje więcej udostępnień, polubień, wyświetleń i komentarzy postów. Drugi zwiększenie liczby fanów. Kolejne dotyczą aplikacji na Facebooku. Ostatnia grupa trzech rodzajów kampanii jest przydatna dla organizatorów wydarzeń, sklepów internetowych i do promocji firmy przez materiały wideo. Jak widać istnieje duża różnorodność jeśli chodzi o cele, które reklama może spełniać.

Targetowanie

Jeśli chodzi o targetowanie możemy ustalić:

  1. lokalizację (z dokładnością do miasta, miejscowości oraz okolic)

  2. wiek

  3. płeć

  4. języki

  5. status związku

  6. wykształcenie

  7. typ i miejsce pracy

  8. przynależność etniczną

  9. pokolenie

  10. status rodziców

  11. poglądy polityczne

  12. wystąpienie określonego wydarzenia z życia

Jeśli masz już listę kontaktów np. ich e-maile, numery telefonów można stworzyć listę odbiorców reklamy na bazie tych danych, aby wyświetlać im reklamy jeśli mają konto na Facebooku. Inną korzyścią z tworzenia list odbiorców jest możliwość tworzenia kampanii remarketingowych tj. wyświetlanie reklam tylko osobom, które odwiedziły ostatnio Twoją stronę albo jej konkretny dział. Tak samo można tworzyć reklamy względem osób, które korzystały z aplikacji, albo wykonały w niej ostatnio wskazaną akcję.

Interesujące są ustawienia dot. wydarzeń z życia, możemy targetować reklamy np. do osób, które są:

  1. daleko od miasta rodzinnego

  2. daleko od rodziny

  3. krótko po przeprowadzce

  4. niedawno zaręczne

  5. krótko po ślubie

  6. są w nowej pracy

  7. są w nowym związku

  8. których rocznica zbliza się w ciągu 30 dni

  9. są w związku na odległość

Możemy też targetować osoby, których znajomi niedawno się zaręczyli, ożenili albo przeprowadzili.

To dosyć ciekawe możliwości targetowania. Ponadto możemy określić zainteresowania osób, którym wyświetlać się będą reklamy z takich kategorii jak:

  1. biznes i przemysł

  2. hobby i zainteresowania

  3. informacje o rodzinie i związku

  4. jedzenie i picie

  5. moda (styl)

  6. rozrywka

  7. sporty i aktywności

  8. technologia

  9. zdrowie

Oraz targetować zachowania np.:

  1. wg. aktywności cyfrowej (np. E-zakupowicze)

  2. ekspatów (mieszkających gdzie indziej niż się urodzili)

  3. podróżników (np. osoby, które wróciły z podróży 2 tygodnie temu)

  4. sezony i wydarzenia (np. fani określonych drużyn)

  5. użytkowników urządzeń przenośnych (np. tabletów)

Oprócz powyższego targetowania możemy targetować osoby, które są fanami określonych fanpage’y np. fanów BBC, czy też fanów Onetu.

Budżetowanie

Budżet minimalny na Facebooku to 2 zł dziennie. Można ustalić optymalizację względem kliknięć, maksymalnej liczby odsłon, maksymalnego zasięgu, oraz maksymalnej liczby kliknięć powodujących przejście do strony. W zależności od tego ustalamy kwotę albo za klik albo za 1000 wyświetleń. Cena może wynosić od 0,01 do 100 zł. Po ustawieniu ceny koszt nie będzie nigdy większy od wskazanego. Jednak należy pamiętać, że za niski próg spowoduje, że reklama nie wygra w aukcjach na miejsce reklamowe. Facebook podpowiada jednak czasem odpowiednio dobrze zakres, jaki powinniśmy ustawić. Można też ustawić automatyczne dopasowanie stawki, jeśli nie interesuje nas ile zapłacimy za kliknięcie.

Kreacje

Każda kreacja reklamowa może składać się z:

  1. zdjęcia (1200×628)

  2. nagłówka

  3. tekstu

  4. przycisku wezwania do działania (kup teraz, zarezerwuj teraz, więcej informacji, zarejestruj teraz, pobierz)

  5. opisu linku w aktualnościach

Jeśli posiadamy fanpage możemy stworzyć reklamę wyświetlaną w aktualnościach. Wygląda ona na przykład tak:


Reklama wyświetlana w aktualnościach na urządzeniach mobilnych wygląda mniej więcej tak:


Na featurephonach (starych telefonach) tak:


Na komputerach w prawej kolumnie tak:


A w aplikacjach mobilnych partnerów Facebooka może wyglądać tak:


Śledzenie

Oprócz śledzenia wyświetleń i kliknięć możemy śledzić konwersję np. zakup w sklepie, czy rejestracja. Służy do tego piksel konwersji, który wskazujemy podczas tworzenia reklamy.

W następnej części dowiecie się jakie są możliwości reklamy na LinkedIn.

Płatności

Płatności można wykonywać za pomocą karty kredytowej (Vista, MasterCard) albo przez PayPal.

2 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page