Dowiedz się co to jest Podkładowca i jak nie zmieniając nic w swoim modelu biznesowym możesz wesprzeć organizacje prospołeczne.
16 stycznia w Gdańskim Parku Naukowo Technologicznym odbyło się Forum Odpowiedzialnej Przedsiębiorczości organizowane przez Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w ramach inicjatywy „Dobra Robota„. Dobra Robota to pomorska inicjatywa wspierania rozwoju firm socjalnych, spółdzielni socjalnych, organizacji pozarządowych i spółek z o.o. non-profit.
Forum, które odbyło się w czwartek było poświęcone przybliżeniu zgromadzonym przedstawicielom firm ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz social media marketingu jako metody na komunikację działań firmowych w zakresie CSR i nie tylko.
Wstęp
Gości przywitał Marcin Żukowski i Zbigniew Canowiecki. Zbigniew Canowiecki jest zasłużonym działaczem społecznym odznaczonym Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Przez przeszło 20 lat był dyrektorem Centrostalu, obecnie jest członkiem Krajowego Forum Terytorialnego przy Ministrze Rozwoju Regionalnego i prezesem zarządu organizacji Pracodawcy Pomorza.
Perspektywa na 2014 rok
Program forum składał się z kilku ważnych części. Na początku przedstawione zostały perspektywy na 2014 rok przez Zofię Barańską. Zofia Barańska jest mentorem w programie Youth Business Poland działającym pod auspicjami brytyjskiej Fundacji Księcia Karola oraz organizowanym m.in. przez Brytyjsko-Polską Izbę Handlową. Zofia Barańska jest również trenerem w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości.
Uspołecznienie biznesu
W następnej Sylwia Lewandowska – Akhvlediani przeprowadziła dyskusję na temat wzmocnienia firmy przez społeczną odpowiedzialność i współpracę z przedsiębiorstwami społecznymi. Sylwia Lewandowska pracowała w ramach grupy Centrum Partnerstwa „Dialog” przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, należy do Rady Ekspertów ośrodka analitycznego THINKTANK, jest również psychologiem biznesu i coachem.
Podkładowca
Szczególnie zaciekawiła mnie prezentacja WellDone Laury Majborody – Andrukiewicz, która przybyła na Forum aż z Cieszyna. Opowiedziała ona o wspaniałej inicjatywie, którą jest Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” zawiązanej w 2007 roku i opierającej się na doświadczeniach wcześniej istniejącego Stowarzyszenia o tej samej nazwie. W 2009 roku Fundacja dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza nawiązała współpracę z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, Zamkiem Cieszyn oraz Holońskim Instytutem Technologicznym. Współpraca ta wsparta przez Program Rozwoju NATO zaowocowała powstaniem idei WellDone. W ramach tego projektu młodzi projektanci opracowali unikalne i wyjątkowe na skalę światową produkty m.in. genialną według mnie Podkładowcę.
Co najciekawsze w tym wszystkim (poza wyjątkowymi projektami) ich wytwarzaniem zajmuje się sieć warsztatów zrzeszonych w ramach przedsiębiorstwa społecznego.
Ta inicjatywa zasługuje na szczególne uznanie ponieważ w warsztatach wytwórczych pracują osoby zagrożone marginalizacją i wykluczeniem społecznym, a WellDone utrzymuje kontakt z Urzędami Pracy, aby „wyłapywać” i ratować osoby zagrożone bezrobociem, ubóstwem i innymi zgubnymi dla człowieka zjawiskami. Jestem przekonany, że WellDone pomogło już wielu osobom podnieść się i poprawić warunki życia. Połączenie pracy na rzecz tych osób, a jednocześnie wytwarzanie realnych, praktycznych, artystycznych wyrobów jest zapewne ciężkie, ale jak widać wykonalne. Laura Majdobora podkreśliła, że wytwarzane produkty są równie dobre co te nabywane z komercyjnych przedsiębiorstw i po prezentacji jestem co do tego przekonany. Dodatkowo, jak zauważa, zlecanie części produkcji, albo całości przedsiębiorstwu społecznemu zamiast komercyjnemu powoduje, że nie tylko otrzymujemy oczekiwane produkty, ale mamy pewność, że nasze, bądź co bądź, biznesowe zamówienie faktycznie komuś pomaga i przyczynia się do dalszego rozwoju tej wspaniałej inicjatywy. Zgromadzone środki są przeznaczone bowiem na dalsze rozwijanie sieci obiektów przedsiębiorstwa społecznego.
Social media marketing, a CSR
Po przerwie rozpoczęła się druga część spotkania.
Przed konferencją korespondowałem z Sylwią Lewandowską, która skutecznie przekonała mnie, żeby zmienić proporcje mojego wystąpienia. W konsekwencji zmniejszyłem część teoretyczną do absolutnego minimum, skupiając się na części warsztatowej, w której liczyłem na aktywność uczestników.
Przeprowadziłem więc warsztaty pokazujące jak wykorzystać social media marketing działalności małych i średnich firm. Poruszyłem temat doboru odpowiedniego serwisu społecznościowego (Facebook, YouTube, GoldenLine i inne), znaczenia ustalenia grupy docelowej, doboru odpowiednich treści i organizacji pracy w social media. Zgromadzeni w większości przedstawiciele firm, ale też organizacji pozarządowych mieli mnóstwo pytań. Bardzo cieszę się, że mogłem chociaż w części przybliżyć temat obecności w social media, ponieważ to jest obecnie jeden z lepszych kanałów promocji dla małych i średnich firm. Niewątpliwie nadaje się również do angażowania klientów i społeczności wokół ważnych spraw jak właśnie działania wokół CSR.
Rada p. Sylwii okazała się strzałem w dziesiątkę. Chociaż jak sądzę, niektórzy mogli mieć niedosyt informacji z zaledwie dwugodzinnego spotkania, to jednak warsztaty zdecydowanie ożywiły uczestników i zaangażowały ich do aktywnego udziału w poznawaniu idei social media marketingu. Jestem bardzo zadowolony z możliwości przeprowadzenia tych warsztatów w tak znamienitym gronie.
Zakończenie
Forum zakończyło się podsumowaniem Piotra Wołkowińskiego zbierającego w całość wnioski płynące z całego dnia. Piotr Wołkowiński jest Pełnomocnikiem Gdańskiego Obszaru Metropolitarnego ds ekonomii społecznej. Stanowisko to podjął po 35 latach pobytu we Francji i powrocie do Polski 6 lat temu. Specjalizuje się we wdrażaniu innowacji społecznych, polityce społecznej i zrównoważonym rozwoju. Prowadzi konsultacje społeczne strategii Gdańsk 2030 Plus.
Podsumowanie
To już kolejne wydarzenie tego typu, w którym uczestniczyliśmy. W kwietniu byłem prelegentem na I Konferencji Social Media w Służbie Organizacjom Pozarządowym organizowanej przez Fundację Peritia z Poznania, po której zorganizowaliśmy konkurs dla NGO wspierany serią praktycznych porad. W listopadzie ponownie zawitaliśmy do tego pięknego miasta na konferencję Marka Jutra.
Inicjatywy tego typu i odzew jaki otrzymaliśmy w trakcie konkursu pokazuje, że w kraju działa mnóstwo świetnych inicjatyw prospołecznych. Ich liderzy potrafią świetnie dostosować się do ich realiów i połączyć świat sztuki i biznesu (Rent An Artist) czy prospołeczny i biznesu (Well Done). To bardzo obiecujący trend. Widoczne jest też rosnące zainteresowanie firm, które szukają rozwiązań pozwalających im wdrożyć ideę społecznej odpowiedzialności biznesu. Szczególnie teraz, w okresie recesji, gdy nie tylko firmy, ale tym bardziej prospołeczne inicjatywy zależne przecież od kondycji całej gospodarki są zagrożone, warto łączyć swoje siły na rzecz wspólnego dobra. Dobre relacje są bardzo ważne, a social media marketing jest jednym z ważnych narzędzi do ich utrzymywania.
Comentarios