top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Social media wreszcie odbierają firmom monopol na tworzenie swojego wizerunku

Firmy tracą monopol wizerunkowy. Dowiedz się jak Twoja firma może na tym skorzystać i dlaczego to dobry trend.


Dlaczego to dobrze, że social media odbierają firmom monopol wizerunkowy?

Firma badawcza Forrest opublikowała niedawno ranking zaufania konsumentów (nie lubię tego słowa) wobec różnych form przekazu.

Niezmiennie największym zaufaniem cieszą się rekomendacje od znajomych i rodziny. Na drugim miejscu znajdują się profesjonalne recenzje produktów i usług udostępnione w sieci. Na trzecim miejscu rekomendacje umieszczone przez internautów pod produktami, a na czwartym opinie zawarte w wynikach wyszukiwania.

Czołówka rankingu jest opanowana więc przez te formy przekazu, nad którymi firmy nie mają wpływu, albo wpływ na nie jest dosyć ograniczony. Tylko około co dziesiąty z nas ufa reklamom internetowym i komunikatom tekstowym od firm.

A co znajduje się pomiędzy? Otóż firmowe strony internetowe, płatne wyniki wyszukiwania, e-maile, informacje na kontach firm w social media oraz w aplikacjach mobilnych do nich należących.

Wniosek jest taki, że ludzie wierzą bardziej w opinie innych o Twojej firmie niż w to, co Ty sam o niej uważasz. Ma to swój efekt w postaci dalszego wzrostu znaczenia rekomendacji społecznościowych nad informacje z platform Twojej firmy.

To dosyć istotna zmiana, bowiem do niedawna jedyne informacje jakie klient miał o Twojej firmie głównie pochodziły z kontrolowanych przez Ciebie obszarów: ulotek, reklam typu display, czy ze strony internetowej. Te metody reklamy dalej są ważne jednak na sile nabiera trend oceniania firmy przez pryzmat doświadczeń innych klientów.


Zaufanie klientów / Websoul

Wynik badań Forrester – social media marketing wzmacnia dobre firmy


Do niedawna jedyną drogą pozyskania takich informacji dla ludzi były głównie rekomendacje ustne od znajomych i rodziny. Teraz gdy social media poszerza nasze kręgi kontaktów i ułatwia komunikację znaczenie tych rekomendacji jest ważniejsze. Ale ponadto powstaje grupa osób wpływowych, blogerów, mikroblogerów, aktywnych konsumentów, którzy dzielą się w sieci swoimi opiniami i dołączają tym samym do grupy osób, które wpływają najbardziej na decyzje zakupowe.

Co to oznacza dla Twojej firmy? Oznacza to, że czy chcesz, czy nie, liczba osób, która będzie wpływać na wizerunek Twojej firmy będzie stale rosnąć i to niezależnie czy działasz w social media czy nie. Dzisiaj każdy może umieścić opinię o każdej firmie w jednym z dziesiątek serwisów internetowych czy na swoich prywatnych kontach społecznościowych.

Zwalczanie tego zjawiska jest całkowicie nierealne, tak samo jak nie możesz zakazać ludziom rozmawiać między sobą o Twojej firmie i Twoich produktach.

Jak Twoja firma powinna odnaleźć się w social media?

Utrata monopolu na tworzenie wizerunku przez firmę nie oznacza, że tracisz możliwość udziału w jego tworzeniu. Social media oprócz większych możliwości klientom dają też Twojej firmie możliwość dzielenia się swoimi treściami i komunikacji z innymi.

Dzięki śledzeniu informacji o Twojej firmie w social media możesz lepiej zrozumieć jaki wizerunek ma ona w sieci. Te niezwykle ważne informacje pomagają lepiej zrozumieć klientów, ich problemy i potrzeby. Pozwalają dopasowywać rozwiązania do ich potrzeb. Lepiej wyjaśniać w sieci wątpliwości i niejasności, które zawsze mogą powstać. Social media pozwalają dostarczać Twoim klientom, potencjalnym klientom i osobom wpływowym w sieci informacje, które są według Ciebie potrzebne, aby mieli oni pełny obraz Twojej firmy i jej misji. A te działania wpływają w sposób istotny na treść rekomendacji znajomym i rodzinie, treść recenzji w sieci, komentarzy klientów i treści, które pojawią się w wyszukiwarce po wpisaniu nazwy Twojej firmy ponieważ ludzie piszą o swoich doświadczeniach, a doświadczenia buduje się przez interakcję, a nie przez dostarczanie jednokierunkowych komunikatów.

Te możliwości są ważne dla młodych firm, ale też tych, które są na rynku długo. Ciągle trwa wymiana pokoleniowa i chociaż możesz uważać, że wszyscy już znają Twoją firmę, młodsze pokolenie wcale nie musi podzielać tego poglądu i oceniać Twoją firmę z wieloletnim doświadczeniem na równi z początkującymi tylko dlatego, że początkujący są na Facebooku, a Ty nie udostępniasz w social media informacji o swoich dokonaniach.

Social media marketing jest dla firm, które go nie potrzebują

Firmy, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem dopiero uczą się tego, że troska o klienta to najważniejsza istniejąca metoda marketingowa. Firmy, które mają już doświadczenie wiedzą o tym od dawna. One nie potrzebują wydawać ogromnych kwot na budżety reklamowe, nie muszą budować imponujących stron internetowych, pozycjonować się i zasypywać skrzynek ulotkami. Nie da się zmierzyć ich realnej renomy przez policzenie lajków na fanpage’u chociaż każdy z nas dobrze zna przynajmniej kilka takich firm w okolicy. Dla takich właśnie firm social media marketing jest otwarciem zupełnie nowych możliwości w zgodzie ze standardami, które firma już dawno wypracowała i bazując na doświadczeniu, które zdobyła.

Tutaj pojawia się też rola dobrej agencji social media, która zamiast kreować wizerunek takiej firmy, powinna lepiej rozumieć, że taka firma ma już swój wizerunek, a jej zadaniem jest jego odkrycie, zrozumienie filozofii firmy i działanie w social media w zgodzie ze standardami, które dały firmie długotrwałe istnienie na rynku i uzyskanie zaufania grona stałych klientów.

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Kommentare


bottom of page