Zlecasz promocję swojej restauracji w Internecie? Nie polegaj na innych, zabezpiecz się przed stratami na tysiące złotych chroniąc najważniejszą internetową własność – domenę!
Dlaczego domena internetowa jest taka ważna?
Domena to adres pod jakim znajduje się restauracja w Internecie tak samo jak adres fizyczny jest miejscem gdzie restauracja znajduje się w mieście. Podobnie jak za lokal musimy płacić czynsz, tak samo za domenę musimy płacić abonament. W odróżnieniu od czynszu abonament płacimy co roku. Dlatego bardzo łatwo o tym zapomnieć, a lepiej nie zapominać o opłacie domeny.
Jak może dojść do utraty domeny?
Jest kilka wariantów. Oto one:
Jeśli zarejestrowałeś domenę na swój adres e-mail powinieneś dostać kilka powiadomień zanim skończy się ważność domeny
Jeśli ktoś inny zarejestrował domenę dla Ciebie na swojego mejla, a nie odbiera go, domena może przepaść
Jeśli nie korzystasz już z mejla na który rejestrowałeś domenę, również możesz nie dostać powiadomień o końcu ważności domeny
W najlepszym wypadku dostaniesz informację o końcu ważności i opłacisz kolejny rok. Cena za domenę to ok. 50-100 złotych za rok.
Co gdy domena jednak przepadnie?
Nieopłacona domena trafia na wolny rynek. Strona nie działa, tracisz wszystkie korzyści z inwestycji jakie zrobiłeś na promocję restauracji w Internecie, bo każdy kto w chodzi na stronę widzi komunikat o błędzie. Ludziom wydaje się, że skończyłeś działalność. Nawet jeśli mieli plany na odwiedzenie Twojej restauracji po rekomendacji od znajomych rezygnują sądząc, że sytuacja Twojej restauracji jest niestabilna, albo w ogóle przestałeś restaurację prowadzić.
Ale to nie wszystko. Chociaż to są niezwykle dotkliwe straty, a restauracja przez zmniejszony napływ nowych klientów w dobie szukania dobrych restauracji przez Internet może nawet zbankrutować są też inne konsekwencje utraty domeny.
Jest kilka wariantów z których niestety większość dla restauracji większość jest niekorzystnych:
Nieopłacona domena trafia na wolny rynek. Nikt jej nie kupuje. To najlepszy wariant, bo możesz domenę odkupić ponownie za 50-100 zł.
Nieopłacona domena zostanie wypatrzona przez handlarzy domenami. Chcąc odkupić od nich domenę musisz zapłacić kilkaset albo nawet kilka tysięcy złotych.
Nieopłacona domena zostanie wypatrzona przez konkurencję. Wykupuje ją ona i promuje pod Twoją nazwą restauracji swoją, konkurencyjną.
Dlaczego to jest takie niebezpieczne?
Wbrew pozorom pierwszy przypadek nie jest tak powszechny. Sieć monitorują non stop domeniarze, którzy przechwytują nieopłacone domeny, aby umieścić na nich reklamy. Zarabiają wtedy bo do tej pory zainwestowałeś w promocję restauracji, co przełożyło się na umieszczenie przez internautów linków do Twojej strony wraz z pozytywną rekomendacją. Inni internauci więc dzięki tym rekomendacjom trafiają na utraconą domenę, a tam widoczne są reklamy domeniarza, który na nich zarabia.
Domeniarz zarabia później jeszcze na odsprzedaży domeny. Nawet jeśli Ty chcesz ją odkupić będziesz musiał za taką domenę zapłacić. Fakty są takie, że im bardziej zainwestowałeś w wypromowanie tej domeny tym więcej będziesz musiał zapłacić domeniarzowi za jej odzyskanie. Czy taki handel domenami jest uczciwy? Pozostawię Tobie odpowiedź na to pytanie. Handlarze domenami uważają, że to nie jest nic złego i że w pewnym sensie chronią restaurację przed trzecim, najgorszym wariantem. W pewnym sensie mają rację…
Oprócz domeniarzy bowiem sieć jest ustawicznie przeglądana przez Twoją konkurencję. Jeśli konkurent zobaczy, że nie opłaciłeś domeny może ją odkupić z wolnego rynku albo od domeniarza. W takiej sytuacji jest on właścicielem adresu który Ty wypromowałeś. Taką sytuację można porównać do tego, że zapomniałbyś zapłacić czynszu za lokal i został z niego eksmitowany, po czym w tym samym lokalu, pod tym samym adresem i pod Twoją marką wypracowaną przez kilka a nawet kilkanaście lat zaczął sprzedawać Twój dotychczasowy konkurent. Nawet nie zważając na to, że Ty dalej działasz i pod swoją marką dalej prowadzisz restaurację naprzeciwko.
Czarny scenariusz: restauracja wykupiła domenę konkurencji
Niebywałe? Niestety o ile taka sytuacja w realu byłaby nie do przyjęcia zdarza się w sieci. Ostatnio trafiliśmy na taki przypadek. Restauracja wykupiła nieopłaconą domenę swojej konkurencji po czym zaczęła promować pod tą domeną swój konkurencyjny lokal gastronomiczny. Jak oceniać takie sytuacje? To jest oczywiście działanie w złej wierze i na szkodę konkurencji, a samo podszywanie się pod konkurencję stanowi przecież czyn nieuczciwej konkurencji.
Jak odzyskać domenę?
No dobrze, ale już straciliśmy domenę i kupił ją domeniarz albo konkurencja.
Co w takiej sytuacji zrobić? Jest kilka wariantów:
Domeniarz może nam odsprzedać domenę. Tracimy w ten sposób kilkaset-kilka tysięcy złotych.
Domeniarz a w szczególności konkurencja może nie chcieć odsprzedać domeny, a wtedy:
Zgłaszamy sprawę do sądu arbitrażowego albo sądu powszechnego. Całkowity koszt odzyskania w ten sposób domeny to kilka tysięcy złotych. Jeśli przejęcie domeny było czynem nieuczciwej konkurencji możesz domagać się od konkurenta zwrotu poniesionych kosztów sądowych. Ale nadal to kosztowna i czasochłonna batalia.
Dlatego właśnie jeśli prowadzisz restaurację w Internecie i inwestujesz w jej promocję nie możesz nigdy pozwolić, aby ją utracić.
Jak zawczasu ustrzec się przed problemami?
Kilka dni nieuwagi i narażasz się na setki i tysiące złotych strat. Dlatego jeśli założyłeś już domenę upewnij się, że nigdy jej nie stracisz.
Jak o to zadbać? Oto kilka rad:
Upewnij się, że rejestrator domeny posiada Twój poprawny adres e-mail, abyś dostał informację gdy zbliżać się będzie termin płatności
Jeśli ktoś inny rejestrował dla Ciebie domenę, przerejestruj ją na siebie, aby mieć nad nią kontrolę.
Zgłoś się do firmy, która będzie dla Ciebie pilnowała terminu płatności domeny i niezależnie od rejestratora domeny przypomni o terminie i przypilnuje, aby sprawa została załatwiona poprawnie.
Jeśli masz pytania odnośnie rejestracji domeny i jej zabezpieczenia napisz do nas. Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Comments