top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku? [KOMPLETNY PORADNIK]

O której publikować wpisy na Facebooku? Odkryj jaka jest idealna godzina i idealny dzień tygodnia teraz!


Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku? [KOMPLETNY PORADNIK]

Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku? [KOMPLETNY PORADNIK]

Jednym z najczęściej zadawanych mi pytań na szkoleniach jest o której godzinie i w jaki dzień tygodnia publikować posty na Facebooku. Dlatego postanowiłem rozwinąć ten temat i znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Zobaczmy najpierw co inni mówią na ten temat.

tl;dr Nie chcesz czytać? Zobacz prezentację: kiedy publikować wpisy na Facebooku.

Rekomendacje Jen Picard

Jen Picard we wrześniu 2013 napisała, że aby ustalić czas zagląda do statystyk fanpagea. Wyświetlają one informację o tym, w jakich godzinach najwięcej fanów zobaczyło posty opublikowane na fanpage’u. Po określeniu czasu największej oglądalności fanpage’a na 7.00 publikuje od 6.00 do 9.00. Następnie po sprawdzeniu, że najwięcej osób widzi posty od wtorku do soboty (w każdy dzień tyle samo osób 3.9k) wybiera wtorek jako najlepszy dzień na publikację treści.

Badanie Bell Beth Cooper i Buffer

Może więc wtorek jest najlepszy? Bell Beth Cooper w sierpniu 2013 przytoczyła badania Buffer, które mówią, że największe zaangażowanie posty na Facebooku osiągają w czwartek, z kolei „współczynnik szczęścia” Facebooka rośnie przez tydzień, aby osiągnąć najwyższy poziom w piątek. To by się zgadzało z wynikami Jen Picard. W przypadku jej profilu widoczność postów była niska w niedzielę i poniedziałek i większa, stała od wtorku do soboty.

Badanie Dan Zarella i HubSpot

W tym samym poście Bell Beth przytacza badania Dan Zarella z HubSpot z połowy 2011 roku. Ustaliła ona, że najwięcej treści na Facebooku jest udostępnianych dalej w sobotę. Jeśli chodzi o godzinę wskazuje ona 12.00 oraz 19.00 jako drugi czas gdy ludzie lubią udostępniać dalej treści. Udostępnianie to nie wszystko, liczy się także czas lajkowania i komentowania. Póki co wygląda jednak, że czym później w tygodniu udostępniamy treści to tym lepiej. Jeśli chodzi o godzinę nie ma jednoznaczności. Może to 7.00, 12.00 albo 19.00?

Przyjrzyjmy się bliżej udostępnianiu. Która godzina jest najlepsza, aby je zyskać? Może badanie skracarki linków odpowie nam na to pytanie? Bit.ly opublikowało w połowie 2012 roku analizę czasów, gdy najwięcej osób wchodzi w linki skrócone, a następnie opublikowane na Facebooku. Z badania wynika, że najwięcej osób na Facebooku klika w skrócone linki w środę o godzinie 15.00. Natomiast ogólnie najwięcej kliknięć zyskują linki w środku tygodnia od 13.00 do 16.00. Kliknięcia rosną po godzinie 9.00, a o 16.00 zaczynają spadać.

Na razie wygląda na to, że niedziela i poniedziałek to najgorsze dni na publikację czegokolwiek. Zostają: wtorek, środa, czwartek, piątek i sobota. Każdy kolejny dzień to większe zaangażowanie. W sobotę najwięcej ludzi udostępnia treści dalej, a w linki klika w środę. Przy czym jeśli chodzi o godzinę to póki co wiemy, że najwięcej treści ludzie udostępniają dalej o 12.00 i 19.00, a najwięcej klikają w udostępnione treści o godzinie 15.00. To ciekawa rozbieżność. Jedno jest pewne, ludzie czytają zlinkowane treści o 15.00. Udostępniają je z kolei 3 godziny wcześniej, albo 4 godziny później. Przed przeczytaniem, po zapoznaniu się z opisem, aby wrócić do nich później? A może po przeczytaniu, gdy znowu zobaczą je na tablicy i uznaj za warte polecenia dalej? Na razie to pytania otwarte.

Czy chcesz:

– Poznać badanie Argyle i Jay Bayera?

– Poznać sugestie Danielle Cormier?

– Poznać najlepszą metodę ustalenia najlepszej godziny i dnia publikacji?

– Zobaczyć 3 praktyczne przykłady dobierania czasu i dnia publikacji?

Czytaj dalej!

Badanie Argyle i Jay Bayer

Może zależy to od stylu życia fanów? Jeśli tak musielibyśmy ich jakoś rozróżnić. Może Jay Bayer wyjaśni to lepiej. Dwa lata temu opublikował on wyniki badań powstałych we współpracy z Argyle (analiza social media i zarządzanie). Rozdzielił on badane dane na te przeznaczone dla konsumentów (B2C) i dla biznesu (B2B). Od razu wyszły na jaw pewne nieznane dotąd różnice. Przyjrzał się stopniowi zaangażowania w tydzień pracy i w weekend. Okazuje się, że treści B2B nie podlegają żadnym istotnym zmianom. Zyskują takie samo zaangażowanie w tydzień jak i weekend z marginalną przewagą tygodnia pracy. Największe zaangażowanie zyskują od 9.00 do 19.00 w poniedziałek i piątek. Środek tygodnia to najmniejsze zaangażowanie, gdzie środa to już totalny dół.

Z kolei w przypadku B2C różnice są wyraźniejsze. W weekend zaangażowanie konsumentów wzrasta o 32%. Największą wartość osiąga po godzinie 19.00 w niedzielę.

Różnice w B2B i B2C są tak istotne, że należałoby je skonfrontować z poprzednimi wynikami. Ponieważ nie mamy danych z poprzednich badań rozdzielonych na B2B i B2C trudno będzie to zrobić, trudno nawet przyjąć jakieś założenia. Jedyne co wiemy to że zaangażowanie na Facebooku to powiązanie liczby lajków, komentarzy i udostępnień.

Wyniki porównując je z poprzednimi badaniami wykazują pewną zgodność jeśli chodzi o B2C. Przy czym największe zaangażowanie w niedzielę to nowość. Można więc przyjąć, że w B2C czym później w tygodniu publikujemy tym lepiej. A największe zaangażowanie zyskamy na sam koniec tygodnia, po 19.00 w niedzielę. Początek tygodnia i godziny poranne są najgorsze. Zaangażowanie wzrasta od 12.00, wtedy też najwięcej treści jest czytanych, tak samo jak o 19.00. Najwięcej udostępnień jest w środku dnia o 15.00. Przy czym treści udostępniane są najchętniej o 15.00, a klikane po 19.00. Może więc konsumenci udostępniają treści o 15.00 w niedzielę najchętniej, a czytają je dopiero po 19.00 gdy mają na to czas? Przy okazji udostępniania treści warto przypomnieć, że linki do artykułów/ blogów mają żywotność ok. 3 godzin. Oznacza to, że większość wejść na udostępniony link będzie miało miejsce w ciągu 3 godzin od pierwszego wejścia. Warto więc dopasować czas publikacji i oczekiwany czas udostępniania i klikania do tej ramki czasowej.

Z kolei w B2B poprzednie badania są zupełnie sprzeczne z tymi ostatnimi. Może wynikać to z tego, że większość badanej wcześniej komunikacji dotyczyła w naturalny sposób B2C niż B2B? Wynika z tego, że nie da się stosować danych statystycznych odnośnie ogólnej aktywności na Facebooku do działań B2B ponieważ jest taka duża różnica między B2B a B2C. Obecnie wiemy jedynie, że social media B2B sprawdza się najlepiej w poniedziałek i piątek od 9.00 do 19.00. Weekendy i środek tygodnia to najgorszy czas na social media.

Zastanawiające jest, że wyniki Jen Picard zupełnie nie pasują do tych danych. Opierała się ona na prowadzonym przez nią profilu B2B. Według niej najwięcej postów osób widziało o 7.00, a najlepszy dzień określiła jako wtorek. Okazuje się jednak, że zaangażowanie w social media B2B według badań Argyle największe jest w poniedziałek oraz piątek w porach od 9.00 do 19.00. Hipotez może być kilka. Po pierwsze fani profilu Meltwater Group Jen Picard mogą nie być odpowiedni względem typu profilu. To znaczy, nie są to osoby z grupy docelowej, którą powinny być osoby decyzyjne w firmie. Zakładając jednak, że tak nie jest i fani są naprawdę z grupy docelowej działań B2B. To oznaczałoby, że opieranie decyzji o czasie postowania według statystyk największej widoczności na Facebooku jest błędne.

Przejrzałem fanpage Meltwater Group. Po pierwsze rzuca się w oczy, że wpisy jak na taką bazę fanów nie generują odpowiedniej aktywności nawet jak na B2B. Po drugie brak spójności i systematyczności we wpisach. Słabo prowadzony fanpage powoduje słabe zaangażowanie, słabo dobrane treści powodują zainteresowanie osób ze złej grupy docelowej. Ostatecznie statystyki fanpage’a stają się mylącym wskaźnikiem dla prowadzących fanpage. Publikują oni wpisy, wtedy widzą je osoby, ale nie te, na których im zależy. Koło się zamyka. Złe czasy publikacji powodują jeszcze gorsze zaangażowanie grupy docelowej.

Sugestie Danielle Cormier

Zdaje się, że treści udostępniane są najchętniej około 15.00, a czytane we wspomnianych godzinach. Wiemy też, że statystyki zasięgu prowadzą do mylnych wniosków o czasie publikacji.

Wiemy już na pewno, że jeśli interesuje nas komunikacja B2B najlepiej postować w poniedziałek i piątek od 9.00 do 19.00. To dosyć szerokie ramy czasowe, ale już coś wiemy. Z kolei w przypadku komunikacji B2C najlepiej postować pod koniec tygodnia, najlepiej ok. 12.00 i 19.00.

Jeśli więc chcemy określić dobry czas publikacji warto lepiej poznać grupę docelową. Dokładniej opisuje to Danielle Cormier. Zwraca ona uwagę również na lepsze zrozumienie trybu życia ludzi w ciągu dnia i tygodnia. Uważa ona, że wczesne godziny poranne są dobre do publikacji, czas pracy jest zły, między czasem pracy a kolacją. Czas po kolacji (czas na telewizję, film) nie jest dobry, późny wieczór (przed pójściem spać) dobry, a weekendy złe.

Traktowałbym to jednak jako przykład wyobrażenia sobie zachowania pewnej grupy docelowej podczas dnia i tygodnia. Bowiem nie są to dane, które byłyby spójne ze statystykami dla B2C w całości, a z B2B zupełnie. Tak samo dalsze sugestie odnośnie analizy statystyk widoczności fanpage’a też nie są dobre, co już wiemy. Jednak Danielle Cormier ma słuszność zwracając uwagę, że trzeba lepiej zrozumieć grupę docelową i jej styl życia, aby dopasować do niego czasy publikacji postów. Tutaj nie ma reguły i każdy musi wypracować sobie te dane samemu, czego dowodzi Danielle Cormier w swoim poście.

Różne grupy docelowe

No dobrze, ale jak poznać lepiej grupę docelową i tryb życia jaki prowadzi? Trzeba przyjrzeć się jej bliżej.

Oto kilka orientacyjnych przykładów:

– pracownicy etatowi zazwyczaj wstają ok. 5-7, idą do pracy na 6-8. W pracy spędzają czas do 14-16. W pracy mają przerwę obiadową przeważnie między 14 a 16 albo przed 14, która trwa od 15 do 60 minut. Do domu wracają oni na godzinę 14-17. Później jedzą kolację, oglądają TV, przeglądają sieć i idą spać. W weekend spędzają czas z rodziną, znajomymi, przy komputerze, albo poza domem, w podróży, na wyjeździe. W czasie świąt i urlopu sposób spędzania czasu się zmienia.

– osoby decyzyjne w firmie mają zazwyczaj mniej regularny charakter pracy. W zależności od charakteru pracy, stanowiska i branży pracują w tygodniu i / albo w weekendy. Pracują również od godzin porannych do wieczornych w zależności od potrzeb i rytmu życia firmy.

– uczniowie wstają rano, idą do szkoły, wracają, odrabiają lekcje i idą spać. W weekend odpoczywają, spędzają czas z rodziną i znajomymi.

– studenci mają mniej regularny tryb życia niż uczniowie. Zależy od od rozkładu zajęć, czasu pozostałego do sesji, oraz od intensywności życia studenckiego. Wieczory i weekendy mogą być spędzane zupełnie poza Facebookiem.

Jak widać, nawet ta pobieżna analiza kilku grup pokazuje, że styl życia, pracy i nauki, czas wykonywania czynności zależy od określonej grupy. W ramach poszczególnych grup różnice mogą być jeszcze większe. Jeśli przyjmiemy radę Danielle Cormier, która jest jak widać słuszna, dobranie odpowiedniego dnia publikacji w tygodniu i godziny publikacji powinien opierać się na wnikliwej analizie stylu życia grupy docelowej.

W przypadku działań B2C, gdy grupa docelowa jest bardzo szeroka można posiłkować się ogólnymi statystykami aktywności na Facebooku. W innych przypadkach, a szczególnie w działaniach B2B czym lepiej określimy grupę docelową, czym lepiej ją zrozumiemy, tym lepiej będziemy w stanie dobrać odpowiednie czasy publikacji treści na fanpage’u.

No dobrze, ale jak określić grupę docelową, aby następnie dobrać odpowiednie czasy publikacji treści na Facebooku? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

Jak określić, kiedy najlepiej publikować treści na Facebooku?

O której publikować na Facebooku? / Websoul

Przykład 1

Sklep internetowy oferujący produkty dla produkty dla dzieci chce dotrzeć do matek dzieci w wieku przedszkolno-wczesnoszkolnym z nową linią produktów.

Jak wygląda typowy dzień matki? Wyjaśnia to Nicole Avery. Wstaje o 6.30, parę razy w tygodniu ma trochę czasu wolnego od 13.00 do 14.30, gdy młodsze dzieci śpią. Rzadko kiedy spędza go w Internecie. O godzinie 19.30 kończy się dzień pracy nad opieką nad dziećmi. Wtedy przegląda internet i idzie spać najpóźniej o 23.00. Przyjrzyjcie się dokładniej temu co Nicole robi w ciągu dnia. Właściwie przez cały dzień, poza okazjonalną godziną 13.00 do 14.30 nie ma czasu na takie rzeczy jak Facebook. Dopiero po 19.30 gdy dzieci śpią ma szansę na przejrzenie aktualności.

W związku z tym sklep internetowy powinien zadbać, aby wpisy dla matek wychowujących dzieci były konkretne, gromadziły w przystępnej formie wszystkie potrzebne jej jako matce informacje, oraz były publikowane tak, aby mogła ona dowiedzieć się czegoś rzucając okiem od 13.00 do 14.30. Bardziej rozbudowane informacje należy publikować tak, aby matka wychowująca dzieci mogła je poznać / przeczytać w godzinach wieczornych. Osoba prowadząca fanpage powinna również czuwać w tych godzinach, aby móc szybko udzielić matkom potrzebnych informacji i wsparcia.

Przykład 2

Producent tablic interaktywnych chce pokazać ich możliwości nauczycielom.

Jak wygląda typowy dzień nauczyciela? Odpowiedzi na to pytanie udzielają nauczyciele, czytelnicy The Guardian. Samuel Taylor na przykład jest w pracy od 7:15 do 18.00. Później od 19.30 do 22.30 (albo i dłużej) sprawdza prace domowe, klasówki i wypełnia papierkową robotę. Również w sobotę zajmuje się on pracą. Niedzielę, ferie oraz wakacje szkolne wykorzystuje na wypoczynek.

Na bazie tych informacji możemy ustalić, że informacje na fanpageu producenta powinny być publikowane albo w godzinach wczesnoporannych (krótkie), natomiast bardziej rozbudowane albo w późnych godzinach nocnych, albo w soboty. Lżejsze treści dobre są na niedzielę. Warto publikować więcej na początku i końcu ferii i wakacji, gdy nauczyciele mają jeszcze czas na zapoznanie się z nowościami i pomocami naukowymi oraz w czasie, gdy planowane są zakupy do szkoły i klas szkolnych.

Przykład 3

Lokalny wytwórca produktów ekologicznych chce zwiększyć świadomość dostępności świeżych, lokalnych upraw wśród okolicznych restauracji.

Struktury zarządzania restauracjami są różne w zależności od wielkości restauracji i organizacji pracy. Ważne jest dotarcie do restauratorów, ale też menadżerów restauracji i szefów kuchni. Skoncentrujmy się teraz na menadżerach. Jak wygląda ich typowy dzień pracy? G. Jones pisze, że menadżer restauracji przychodzi do pracy wcześniej niż reszta obsługi. Zamawia on wtedy produkty do restauracji i sprawdza otrzymane dostawy. Upewnia się również aby nie było braków w zaopatrzenia. W nieoczekiwanych sytuacjach organizuje lub samemu wyjeżdża, aby zdobyć potrzebne produkty. Czasem uczestniczy też w planowaniu menu na dany dzień albo ustaleniu dania dnia. W trakcie trwania pory lunchowej nadzoruje on pracę, zapewnia poprawne działanie całej restauracji, w tym przyjmowania gości i wydawania potraw. Reaguje w sytuacjach awaryjnych, w tym gdy klienci nie są zadowoleni z potraw. Po porze lunchowej następują przygotowania do pory kolacji. W tym czasie menadżer ma czas odbyć spotkania biznesowe, przyjmować chętnych do pracy, oraz zajmować się innymi czynnościami wymagającymi wykonania ich w ciągu dnia. Pora wieczorna ponownie powoduje zaangażowanie menadżera w obsługę restauracji. Po wyjściu ostatnich gości, gdy obsługa kończy dzień pracy, menadżer zajmuje się sprawami administracyjnymi. Może to trwać do późnych godzin wieczornych. Wtedy też może mieć czas na przeglądanie internetu i robienie researchu. Restauracje przeważnie są otwarte przez cały tydzień włącznie z weekendami i świętami. Jeśli restauracja ma jednego menadżera może być on od rana do wieczora zajęty pracą, a jego dni wolne są uzależnione od planowanego ruchu w restauracji. Jeśli menadżerów jest więcej mogą oni się zmieniać, zyskując wolne w sposób nieregularny co kilka dni pracy.

Podsumowując menadżer restauracji ma mało czasu na przeglądanie internetu. Może mieć chwilę czasu po godzinach lunchowych, w zależności od kraju mogą to być godziny od 12.00 do 14.00 albo od 13.00 do 16.00. A więc ma więcej swobody od 14.00, 16.00 do około godziny 19.00 gdy zaczyna się pora kolacji. Kolejny okres, gdy może być obecny w sieci to po zakończeniu dnia pracy, czyli po 22.00 – 24.00.

Nie da się natomiast powiedzieć, który dzień tygodnia jest lepszy w celu publikowania treści z powodu nienormowanego trybu pracy. Podsumowując warto publikować treści między 14.00 a 19.00 oraz między 22.00 a 24.00. Powinien to być jednak tylko punkt wyjścia do lepszego dopasowania czasu publikacji treści.

Podsumowanie

Powyższe trzy przykłady pokazują jak duży wpływ na najlepszy czas publikacji treści ma zrozumienie trybu życia i pracy grupy docelowej, która nas interesuje. Dlatego warto poznać ją lepiej, aby móc następnie dobrze dopasować czas komunikacji do jej możliwości, potrzeb i oczekiwań. Warto też zwrócić uwagę, że nie ma recepty na jedną godzinę i dzień publikacji, a każdy przedstawiony tutaj sposób podejścia powinien być jedynie traktowany jako ćwiczenie intelektualne i punkt wyjścia do lepszego wyczucia czasu odpowiedniego dla naszej grupy docelowej.

Czy chcesz, żeby Twój fanpage był prowadzony profesjonalnie, a wpisy publikowane były systematycznie w najlepszym czasie? Napisz do nas: kontakt@websoul.pl i zapytaj o wycenę.

Czy chcesz wiedzieć o której publikować wpisy na LinkedIn? Dane dotyczące tego serwisu społecznościowego pokazują, że inne godziny są lepsze niż w przypadku Facebooka i fanpage’a. Przeanalizowaliśmy wszystkie informacje i przygotowaliśmy na ten temat wpis. Dowiesz się z niego, o której najlepiej publikować na koncie firmowym LinkedIn. Sprawdź analizę dotyczącą tego serwisu społecznościowego: O której najlepiej publikować wpisy na LinkedIn.

Przeczytaj też: social media cennik:


Social media cennik

Social media cennik


12 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page