top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Skuteczna optymalizacja sklepu

Jednym z najbardziej złożonych zagadnień jest właściwe optymalizowanie stron. SEO to gorący temat. Dlaczego? Bez niego nie ma pozycjonowania.


Najtrudniejsze jest zachowanie odpowiednich proporcji między tym jak sklep powinien zostać odebrany przez użykownika, a tym, żeby w ogóle wyświetlił się potencjalnemu klientowi na dobrej pozycji. Internet aż kipi od treści poświęconych temu zagadnieniu. Dlaczego więc tylko niektóre strony są wysoko? Część ponosi ogromne koszty reklamy w Google, ale większość stara się walczyć o jak najlepszą pozycję innymi metodami.

Ważne, żeby podjąć działania dobrze ukierunkowane lub skorzystać z pomocy specjalistów i poznać metody, za pomocą których działają. Black hat seo to nie jest dobry sposób na długofalowy efekt działań. Może się okazać, że kroki podjęte na rzecz błyskawicznego wzrostu i równie szybkiego spadku były błędem. Zapłacimy de facto za to, że nasza strona spadnie na liście wyników wyszukiwania i trzeba będzie długo czekać (może nawet kilka miesięcy), zanim wróci na swoje miejsce.

Użyteczność sklepu

Naprawdę nie chodzi o to, aby stworzyć sklep, który jest przeładowany zbędną treścią. Działalność handlowa daje jednak dużo większe możliwości, jeśli chodzi o publikowanie treści. Tworząc na swojej stronie moduł portalowy, czyli miejsce przeznaczone na teksty, zwiększamy jej szanse na lepszą pozycję w Google. Kiedy to zadziała? Tylko w przypadku artykułów ciekawych z punktu widzenia odbiorcy naszych produków. W przypadku stron firmowych jest to dużo trudniejsze.

Część sklepów umieszcza na stronie artykuły. Czy to jest dobry pomysł? Ważne, żeby treści prezentować w atrakcyjny sposób. Czytelnik nie powinien mieć wrażenia, że to, co zostało zamieszczone, zupełnie mu się nie przyda. Jeśli nie mamy zbyt dużo do powiedzenia, lepiej skróćmy nasz artykuł, ale zastosujmy wypunktowania i bardziej wyraziste formatowanie (wyboldowanie, większe interlinie). Powinny być nie tylko oryginalne, ale także zawierać wartościowe informacje. Najlepiej, żeby były to aktualności z naszej branży lub porady.

Zwiększenie konwersji w sklepie

Zainteresowany sklepem klient szuka przede wszystkim produktów. Jak mimo konkurencji walczyć o dobrą pozycję bez AdWords? Trzeba zacząć od oprogramowania. Struktura strony i url’e to główny nośnik informacji, na podstawie których jest indeksowana witryna sklepu. Nie chodzi tu o treść publikowaną na stronie (tzw. kontent), ale raczej strukturę kodu. To w jaki sposób ułożymy treść i wykonamy linkowanie wewnętrzne z dużym prawdopodobieństwem zadecyduje o tym, że strona będzie bardziej dostępna dla użytkowników.

Po pierwsze najważniejsze są nagłówki – one stanowią dla mechanizmów wyszukiwarki główny nośnik treści. Mając świadomość tego faktu, trzeba w nich umieścić frazy, dzięki którym reprezentant określonej grupy docelowej będzie mógł nas znaleźć.

Każdy nagłówek musi mieć swoją treść. Głównym celem podczas tworzenia i planowania kontentu powinno być stworzenie spójnej witryny, która odnosi czytelnika do innych treści. To jest właśnie pierwszy krok w kierunku osiągnięcia dobrej konwersji, czyli spowodowania, by użytkownik sam docierał do wiedzy, która najbardziej go w danym momencie interesuje. Przykładowo, na stronie głównej powinny znajdować się tylko najbardziej istotne informacje. Coś w rodzaju spisu treści – lista wypunktowana zawierająca frazy, które zachęcą do kliknięcia i zapoznania się z treścią znajdującą się na podstronie. W ten sposób zapraszamy klienta do bardziej szczegółowego zapoznania się z proponowaną ofertą. Nieczytelna i przeładowana treścią strona firmy może spowodować, że użytkownik poczuje się zagubiony i opuści witrynę. Jak więc najlepiej prezentować rozbudowaną ofertę? Niezależnie od ilości treści, którą chcemy zawrzeć na witrynie, nie przytłaczajmy nią odbiorcy. Jeśli będzie chciał zapoznać się ze szczegółami, dajmy mu taką możliwość, odsyłając na podstrony. Nie zamieszczajmy jednego długiego artykułu na stronie – nikt tego nie przeczyta, no chyba, że będą to jakieś nowe lub bardzo interesujące informacje.

Tu liczy się precyzja. Starajmy się tworzyć nagłówki na stronie głównej tak, by informowały ściśle o zawartości. Na pewno nie można dopuścić do sytuacji, gdy konsument po wybraniu okreśolonej pozycji z listy, otrzymuje informacje, które nie odnoszą się do tematu. Na przykład, jeśli nasz sklep łączy się ze stroną internetową, dobrym rozwiązaniem będzie odesłanie do oferty. Wtedy sklep będzie sklepem, natomiast strona stanie się miejscem publikowania treści związanej z branżą, w której prowadzimy działalność gospodarczą. Jeśli na przykład sprzedajemy suplementy diety, spróbujmy informować naszych odbiorców na temat tego, co jest istotne z ich punktu widzenia. Raczej odradzam tworzenie ogólnej treści, np. o zaleceniach, których jest mnóstwo na stronach dotyczących zdrowia i urody. Pójdźmy raczej w kierunku dopasowania treści do potrzeb konkretnych odbiorców oferowanych przez nas produktów. Jeśli brakuje im wiedzy odnośnie skuteczności danego preparatu, to z pomocą mogą przyjść opinie innych – dlatego warto stworzyć dodatkową przestrzeń do dzielenia się doświadczeniem wśród internautów.

Przejrzyste menu

Szybka orientacja na stronie to klucz do wygodnych zakupów. Jak pomóc klientowi w przeglądaniu witryny sklepu? Dzięki zastosowaniu nawigacji (breadcrumbs), która sprawi, że nasz potencjalny klient będzie mógł w każdej chwili wrócić do miejsca, na którym mu zależy. W praktyce tworzy się ścieżkę przeglądania użytkownika, którą cały czas widać na ekranie. To rozwiązanie wspiera także roboty wyszukiwarek w prostszym i szybszym indeksowaniu strony.

Podział produktów na kategorie

Uporządkowany asortyment w sklepie to podstawa. Zdarza się, że w przypadku bardzo rozwiniętej oferty sprzedażowej, będzie potrzeba stworzenia wielu kategorii. Jak uniknąć przeładowania strony rozbudowaną listą grup produktów? Na pewno trzeba się zdecydować na podstawowe kategorie produktów. Wyświetlanie punktów kategorii w postaci listy rozwijanej, która pojawia się w momencie najechania myszką. Pozwoli to zaoszczędzić miejsce na stronie. Pozostaje jednak sprawa wyboru odpowiednich grup produktów. Dobrą zasadą jest tworzenie ogólnych zbiorów, które będą odsyłały do podzbioru z produktami skategoryzowanymi nieco bardziej precyzyjnie. Po ich wybraniu klient otrzyma listę wszystkich przypisanych do niej produktów. Obecność drzewa kategorii zostanie też dobrze zinterpretowana przez roboty wyszukiwarek.

Układ elementów w widoku produktu

Produkt jest najważniejszym elementem oferty – do niego dąży klient. Karta produktu, którą otrzymuje od sprzedawcy to jedyny sposób w jaki może poznać dany towar. Jednak liczy się nie tylko prezentacja przedmiotu, czyli zdjęcie i opis, ale także sposób, w jaki została skonstruowana prezentacja. Najważniejsza jest nazwa produktu, w następnej kolejności powinny występować parametry – od najbardziej ogólnych do szczegółowych lub od bardziej znaczących do mniej istotnych z punktu widzenia funkcjonalności. Oczywiście cena nie jest mniej istotna, choć raczej nie ma zbyt dużego znaczenia na poziomie fraz pod pozycjonowanie – musi być po prostu widoczna, bo to jest ważna informacja dopiero, gdy użytkownik znajdzie się w sklepie.

Konstrukcja koszyka

Porzucanie koszyka jest jedną z największych bolączek e-sprzedawców. Myślę, że nowa ustawa, która ma wejść w życie 25 grudnia pomoże zmniejszyć ryzyko rezygnacji z zakupów w trakcie jednego z etapów składania zamówienia. Kluczowe wydaje się informowanie o klientów o najdrobniejszych szczegółach, na które ustawa wdrażająca kładzie nacisk. Jeśli wszystkie kluczowe informacje dotyczące warunków zakupu znajdują się na końcu, nie trudno się spodziewać obaw klientów przed finalizacją transakcji.

Z pewnością nasz odbiorca nie powinien napotkać na swojej drodze problemów technicznych. System sklepu musi działać bez zarzutu i nie dopuszczalne jest, by przyczyna porzucenia koszyka stała po stronie błędów w działaniu oprogramowania. Kluczowe jest też bezpieczeństwo na końcu, kiedy użytkownik dochodzi do wyboru opcji płatności. Gwarantem bezpiecznego dokonania transakcji powinien być protokół https. Dla wielu konsumentów jego brak może być barierą nie do pokonania i świadczy o niskim poziomie profesjonalizmu sklepu.

Urszula Witkowska

7 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page