top of page
Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Dlaczego optymalizacja kampanii reklamowych jest ważna?

Platformy społecznościowe (jak np. Facebook) pozwala dosyć łatwo uruchomić kampanię reklamową np. na polubienia fanpage’a, interakcje względem wpisu bądź kierującą do strony. Czy jest to jednak optymalne rozwiązanie?



Reklama na Facebooku profesjonalnie

Platformy społecznościowe (jak np. Facebook) pozwalają właściwie za pomocą kilku kliknięć uruchomić kampanię reklamową. Każdy może to zrobić. Nie trzeba być do tego ekspertem od kampanii reklamowych ani ich optymalizacji. Kampania daje wyniki i zdaje się, że wszystko jest ok. Wydawać by się mogło, że to świetne rozwiązanie. Nie trzeba zatrudniać firmy, aby prowadziła kampanię, platforma społecznościowa (np. Facebook) podaje statystyki, wszystko wydaje się jak najbardziej w porządku. Co więcej – można samemu testować różne rodzaje reklam i samemu śledzić, co sprawdza się najlepiej.

Dlaczego więc zatrudniać agencję social media, która będzie kampanię prowadzić? Czy to ma w związku z tym jakikolwiek sens? Postaram się w tym wpisie pokazać, na czym polega różnica między kampanią prowadzoną samodzielnie, a kampanią, którą prowadzi doświadczona agencja social media, taka jak Websoul. We wpisie znajdą się też anonimowe dane z kont reklamowych, którymi zarządzamy. Dzięki czemu będzie lepiej widać, jakie efekty przynosi profesjonalne prowadzenie i optymalizacja kampanii.

Pierwszy Case Study – Zmniejszenie kosztu polubienia o 89%

Firma przemysłowa zamówiła u nas prowadzenie fanpage’a włącznie z obsługą kampanii reklamowej. Celem kampanii było zdobywanie fanów na platformie społecznościowej (np. Facebooku) z grup potencjalnych klientów. Klient prowadził już wcześniej kampanię. Zależało mu na zdobyciu fanów. Cena za polubienie wynosiła od 1,04 do 2,04 zł. Średni koszt polubienia wynosił 1,55 zł. Klient stosował budżet 100 zł / m-c. W efekcie uzyskiwał 64 fanów miesięcznie. W ciągu roku uzyskał 774 fanów za 1200 zł. netto budżetu.

Naszym zadaniem oprócz prowadzenia fanpage’a było prowadzenie kampanii na pozyskanie fanów. Ponieważ budżet był niewysoki skupiliśmy się na zoptymalizowaniu kampanii, tak by zmniejszyć koszt za polubienie fanpage’a, a jednocześnie zdobywać nadal polubienia od potencjalnych klientów.

Ustaliliśmy z klientem, jaki jest profil jego nabywców, następnie przygotowaliśmy kilkanaście nowych kreacji reklamowych, przedstawionych klientowi do akceptacji w media planie. Ustaliliśmy też kilka nowych form targetowania. Po akceptacji przystąpiliśmy do uruchomienia kampanii i rozpoczęcia testów różnych wariantów reklamowych i metod targetowania, aby ustalić, co sprawdzi się najlepiej. W początkowym etapie poświęcaliśmy codziennie niemal godzinę, aby uzyskać zadowalające efekty i szybko wprowadzać zmiany, tak by kampania dawała najlepsze rezultaty. Nasza praca zaowocowała.

Po pierwszym miesiącu koszt polubienia obniżyliśmy do średnio 0,42 zł, a w kolejnym do 0,16 zł. Obecnie utrzymujemy średni koszt polubienia na tym poziomie. Co to oznacza dla klienta?

Wcześniej, przez rok zapłacił 1200 zł. za reklamę i zyskał 774 fanów. Dzięki naszej pracy w kolejnym roku zdobędzie 7500 fanów przy takim samym budżecie co wcześniej. Gdyby chciał dalej prowadzić kampanię samodzielnie i uzyskać taki efekt, jak ten, który my osiągnęliśmy dla niego, musiałby wydać na budżet 11 627 zł. Co ważne klient wybrał pakiet prowadzenia fanpage’a, w którym prowadzenie kampanii było w cenie usługi, także nie musiał nic dopłacać.

Podsumowując:

Samodzielnie prowadzona kampania: 774 fanów za 1200 zł, fan za 1,55 zł.

Kampania prowadzona przez nas: 7500 fanów za 1200 zł, fan za 0,16 zł.

Zmniejszyliśmy koszt pozyskania fana o 89,68%

Jak widać, różnica między kampanią prowadzoną samodzielnie, a kampanią prowadzoną przez nas była znaczna. Oczywiście wpływ ma doświadczenie w prowadzeniu kampanii, ale to nie wszystko, ważne jest też testowanie różnych grup docelowych i reklam. Aby osiągnąć najlepsze rezultaty kampanię trzeba monitorować codziennie, oraz ciągle testować różne warianty. Trzeba wiedzieć co testować, oraz jak. A także znaleźć codziennie czas na testowanie, wyciąganie wniosków i optymalizację.

Stosując kampanie na polubienia trzeba też wiedzieć, co fanpage będzie miał do zaoferowania fanom i umieć to zakomunikować. Ponieważ prowadzimy ten fanpage łatwo nam było nie tylko promować go, ale też zadbać o to, by osoba, która go polubi, faktycznie dostawała systematycznie to czego oczekuje.

Drugi Case Study – Zmniejszenie kosztu przejścia o 83%

Polubienia są ważne, aby zbudować społeczność i zwiększyć świadomość marki. Polubienia wpływają też na kilka sposobów na konwersję. Jednak performance marketing, w którym ważna jest efektywność, kojarzą się głównie z kierowaniem do landing page’a, sklepu bądź konwersjami.

Teraz opowiem o jednym zleceniu tego typu. Skontaktowała się z nami agencja reklamowa, zajmująca się outdoorem, kampaniami eventowymi itd. Jej klient to prywatna szkoła, a celem działań: zapisy uczniów. Ponieważ firma ta miała jest już ukierunkowana na określone działania, które dawały klientowi dobre efekty, otrzymała zapytanie o prowadzenie działań. Agencja nie chciała jednak rozwijać się w tym kierunku, w związku z czym poszukiwała firmy, która dostarczy odpowiednie wyniki. Tak też doszło do kontaktu, a my podjęliśmy się przeprowadzenia działań reklamowych na platformie społecznościowej (platformy społecznościowe to m. in. Facebook).

Ustaliliśmy, że zadaniem będzie kierowanie potencjalnych uczniów na stronę z informacjami o kierunku i formularzem zapisu online. Wyznacznikiem sukcesu było zwiększenie liczby wejść na stronę przez osoby z określonej grupy docelowej. Budżet był stały i wynosił 1 000 zł / m-c.

Opracowaliśmy media plan, uzyskaliśmy akceptację na nasze propozycje kreacji reklamowych i metody targetowania. Zaczęliśmy więc budować kampanię, stosując również remarketing i grupy look alike.

Pierwsze wyniki nie były zadowalające. Koszt przejścia do strony wynosił 1,70 zł. Taki sam wynik otrzymałaby firma, gdyby samodzielnie prowadziła kampanię. To dawało 588 przejść na stronę kierunku. W związku z tym w pierwszym etapie optymalizowaliśmy intensywnie kampanię, sprawdzając, które metody i które kreacje sprawdzą się najlepiej. Oprócz reklam graficznych stosowaliśmy też reklamy wideo. Po miesiącu mieliśmy już przetestowane główne czynniki. Wiedzieliśmy jaka forma reklamy (wideo czy grafika) przyciąga najbardziej uwagę, jaki key benefit najbardziej zachęca do szkoły. Na podstawie zebranych danych postanowiliśmy rozbić kampanię na różne grupy docelowe i każdej przedstawiać korzyści adekwatne do ich zainteresowań i potrzeb.

W efekcie już w drugim miesiącu zmniejszyliśmy koszt przejścia do strony do 0,28 zł. W kolejnych miesiącach dalszej optymalizacji średni koszt trochę wzrósł, ponieważ poszerzyliśmy obszar, na którym kampania była prowadzona. Utrzymuje się jednak na poziomie 0,32 zł. Klient uzyskuje 3571 przejść do strony internetowej w tym samym budżecie. To ponad 5 razy więcej! Gdyby wolał zapłacić platformie społecznościowej i samemu prowadzić kampanię wydałby miesięcznie 5 000 zł. Zlecając nam kampanię płaci jednak tylko 1000 zł. budżetu reklamowego i ułamek tej kwoty, którym jest koszt naszej usługi. Oszczędza więc bardzo dużo pieniędzy.

Podsumowując:

Samodzielnie prowadzona kampania: 588 przejść do strony za 1000 zł. Koszt przejścia: 1,70 zł.

Kampania prowadzona przez nas: 3571 przejść do strony za 1000 zł. Koszt przejścia: 0,28 zł.

Zmniejszyliśmy koszt przejścia do strony o 83,53%.

W tej kampanii oprócz doświadczenia, codziennego monitorowania i jej optymalizacji przydało się jeszcze coś. Stworzenie indywidualnych kreacji dopasowanych do części grupy docelowej zwiększyło CTR, wynik jakości i zmniejszyło CPC. Rozbicie kampanii na różne grupy reklam było jednym z kluczowych czynników pozwalających osiągnąć taki wynik.

Trzeci Case Study – Zmniejszenie kosztu sprzedaży o 83%

Trzecia kampania, o której chciałem dzisiaj napisać dotyczyła zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Klient posiadał dosyć rozbudowany sklep internetowy z produktami do wyposażenia domu. Oferta była dosyć szeroka, a opisy i zdjęcia produktów atrakcyjne. Jednak kampanie reklamowe nie przynosiły dobrych efektów sprzedażowy. Naszym zadaniem było zmienić ten stan rzeczy.

Jak wyznacznik sukcesu ustaliliśmy zwiększenie liczby konwersji w postaci sprzedaży i ROAS’u. Kampanie, które prowadził klient doprowadzały do sprzedaży, gdy wydane było 14,23 zł. Na początku skupiliśmy się na ustaleniu przyczyn, dlaczego kampanie były tak nieefektywne. Okazało się, że część przyczyn leżała w samym sklepie. Nie było w nim promocji, rabatów, darmowej dostawy. Po omówieniu z klientem problemu zgodził się on pilotażowo na wprowadzenie zmian, które rekomendowaliśmy. Dodał darmową dostawę bez utraty marży, promocje i rabaty.

Mając to mogliśmy uruchomić kampanie zgodnie z zaakceptowanym media planem. Ponieważ grupę docelową stanowili właściwie mieszkańcy całej Polski, ustaliliśmy kilka grup docelowych, remarketingowych i look-alike, które miały zawęzić grupę. Po pierwszym miesiącu i optymalizacjach koszt sprzedaży spadł do 6,43 zł. Jednak to nie było wystarczające. Uznaliśmy więc, że trzeba sięgnąć po bardziej zaawansowaną optymalizację, która przebada więcej wariantów, niż można ręcznie.

Przenieśliśmy całą kampanię do zewnętrznego, komercyjnego systemu zarządzania kampaniami. System ten automatycznie testuje dziesiątki kreacji i metod kierowania, oraz wyłania najlepsze warianty, ułatwiając pracę nad kampanią. Ponieważ kampania była bardzo złożona, ponieważ promowała różne produkty i kategorie asortymentu system ten okazał się zbawienny. Na początku liczba konwersji była dosyć niska. Jednak z czasem, gdy system zebrał więcej danych zaczął zwiększać zużycie budżetu i efekty. Po 2 miesiącach od uruchomienia koszt sprzedaży spadł znacznie, do 2,40 zł. Osiągnęliśmy 2083 sprzedaży za 5000 zł. Jeśli klient chciałby dalej samemu prowadzić kampanię i osiągnąć taką sprzedaż zapłaciłby platformie społecznościowej (takiej jak Facebook) 29 672 zł. Z pewnością to by nie był opłacalny biznes. Uwzględniając budżet i koszt naszej usługi sklep jest obecnie dla niego opłacalny

Podsumowując:

Samodzielnie prowadzona kampania: 351 sprzedaży za 5000 zł, koszt sprzedaży: 14,23 zł

Kampania prowadzona przez nas: 2083 sprzedaże za 5000 zł, koszt sprzedaży: 2,40 zł

Zmniejszyliśmy koszt sprzedaży o 83,13%

Wyzwaniem w tej kampanii było przekonanie klienta, że trzeba zrobić zmiany w sklepie i jego modelu sprzedażowym. Klient nie chciał oferować rabatów, darmowej dostawy opierając się na swoich przekonaniach i doświadczeniu. Jednak wiedzieliśmy, że to musi się zmienić, jeśli mamy dostarczyć klientowi wyniki. Pilotażowy program okazał się sukcesem, dzięki zmianie modelu sprzedażowego zwiększyliśmy sprzedaż, bez zmniejszenia marży. Dodatkowo ustaliliśmy, które produkty najlepiej promują cały sklep i prowadzą do zakupów. Zewnętrzny system pozwolił dalej zoptymalizować kampanię. Samodzielne testowanie kilkunastu wariantów reklam wobec kilku grup docelowych jest trudne, a czasem nawet nie możliwe. System sprawdził się i dostarczył nam jeszcze niższe konwersje wybierając najlepsze pary grupa docelowa – kreacja reklamowa, z tych, które opracowaliśmy.

Podsumowanie

Mimo iż serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, oferują możliwości samodzielnego prowadzenia reklam, nie jest to opłacane. Kampania, która nie jest codziennie monitorowana i optymalizowana, na standardowych ustawieniach, jest bardzo kosztowna. Nawet uwzględniając koszt usługi dobrej agencji social media, opłaca się zlecić prowadzenie profesjonalnych kampanii reklamowych. Dobra agencja social media osiągnie dla Ciebie o wiele więcej przy wykorzystaniu tego samego budżetu, niż osiągniesz samemu.

Jesteś zainteresowany/a profesjonalnym prowadzeniem kampanii reklamowych? Napisz do mnie: tomasz.smykowski@websoul.pl i uzyskaj bezpłatną wycenę oraz rekomendację dotyczącą Twoich kampanii!

6 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Commenti


bottom of page