top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Social media w Polsce: podsumowanie 2013 roku i prognozy na 2014

Dowiedz się, co wydarzyło się w social media w Polsce w 2013 roku i jakie są prognozy na 2014 rok.


Wydarzenie roku


Mógłbym wymienić wiele ważnych wydarzeń: przejęcia, konsolidacje, najlepsze kampanie, największe odkrycia itd. Młody, prężny, eksperymentujący i jeszcze nieukształtowany rynek social media dostarcza mnóstwo ciekawych wydarzeń.

Warto wobec tego chaosu zwrócić uwagę na wydarzenia, które dzieją się u fundamentów rynku i systematyzują podejście do social media. U podstaw każdego działania musi prędzej czy później pojawić się gruntowna, sprawdzona wiedza, której dostarcza nauka.

Dlatego dla mnie najważniejszym wydarzeniem w tym roku była publikacja książki „Skuteczne social media” Anny Miotk. Książka niełatwa i która przeszła bez echa na jakie zasługuje, bowiem jest wyjątkową pozycją nie tylko wśród polskiej literatury tematycznej, ale jest również jedną z pierwszych takich pozycji w literaturze światowej.

Sukces roku

Sukcesem jest to, że wbrew przewidywaniom rynku agencje social media były, są i, co najważniejsze, będą.

Firmom zajmującym się marketingiem w ogóle, czy marketingiem internetowym w szczególności, a także klientom ciężko jest obracać się w social media i być na bieżąco ze wszystkimi nowościami i zmianami, jednocześnie stale komunikując się z fanami. Stąd agencje social media na stałe zadomowią się na rynku, poszerzając swoją ofertę o inne formy komunikacji z klientami swoich klientów, które mogą być przez marketing społecznościowy znacznie ulepszone.

Dojście do tego momentu nie było jednak łatwe.

Social media marketing jeszcze w 2012 roku mógł być uznawany jedynie za kolejne hasło przewodnie marketingowców.

Wiele osób odkryło jednak, że to nie jest chwilowa moda, ale trend, który wynika ze zmian w otaczającym nas świecie. Media społecznościowe sprawiły, że teraz każdy człowiek ma w Internecie głos, a firmy muszą nie tylko się do tego przyzwyczaić i przystosować, ale wykorzystać tę zmianę jako swoją wielką szansę.

W 2013 roku, po ponad trzech latach od otwarcia Agencji Websoul, obserwowaliśmy jak w ostatnim roku wielu młodych, ambitnych ludzi otwierało konkurencję.

Boom na zakładanie agencji social media już się jednak powoli kończy, a na rynku zostają firmy, które się sprawdziły i pokazały, że dobrze przygotowana strategia social media i prowadzone działania powodują, że klienci uzyskują konkretne korzyści marketingowe i biznesowe, a ich kampanie w tym świecie mogą skutecznie rywalizować z większą konkurencją.

Porażka roku

Kupowanie fanów przez czarne owce wśród agencji social media jak i przez inicjatywy „społeczne”.

Już teraz można sprawdzić na Facebooku skąd pochodzą ostatnio zdobyci fani i zaobserwować, że niektóre polskie firmy są słynne np. w Kenii.

Nie sposób wyliczyć w jednym zdaniu ile minusów ma kupowanie fanów, więc poprzestanę na stwierdzeniu, że to jest porażka roku, która może mieć negatywne konsekwencje na wiele lat.

Człowiek roku

Wymienię dwie osoby: Monika Łagodzińska i Beata Frankiewicz z poznańskiej Fundacji „Peritia”, które zorganizowały I Konferencję NGO w Social Media podejmując się tym samym pionierskiej pracy na rzecz wprowadzenia organizacji pozarządowych w świat social media.

Lokalizacja inicjatywy nie powinna zaskakiwać, nie od dzisiaj wiadomo, że Poznań to polska stolica prawdziwego społeczeństwa obywatelskiego.

Trend roku

Planowanie i zwiększanie budżetów małych i średnich firm na działania w social media.

W 2013 roku wiele firm delegowało nieprzewidziane wcześniej środki na social media. Jednocześnie jednak firmy te już zaplanowały w swoich inwestycjach marketingowych środki na social media na przyszły rok.

Prognoza na 2014

W roku 2013 w Polsce social media marketing był nadal eksperymentem, często oddzielonym od pozostałych działań promocyjnych.

Social media marketing sprawdził się i dowiódł, że daje pożądane efekty.

Dlatego w 2014 roku stanie się dla wielu firm integralną częścią całościowej strategii marketingowej łączącej pozycjonowanie, reklamy typu display, marketing video i inne.

Social media marketing w 2014 roku wywrze istotny wpływ na pozostałe kanały komunikacji marek prowadząc do ich humanizacji i harmonizacji działań z potrzebami społeczności potencjalnych klientów.

3 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page