top of page

Social media w Polsce: podsumowanie 2013 roku i prognozy na 2014

  • Zdjęcie autora: Tomasz Smykowski
    Tomasz Smykowski
  • 17 gru 2013
  • 3 minut(y) czytania

Dowiedz się, co wydarzyło się w social media w Polsce w 2013 roku i jakie są prognozy na 2014 rok.


Wydarzenie roku


Mógłbym wymienić wiele ważnych wydarzeń: przejęcia, konsolidacje, najlepsze kampanie, największe odkrycia itd. Młody, prężny, eksperymentujący i jeszcze nieukształtowany rynek social media dostarcza mnóstwo ciekawych wydarzeń.

Warto wobec tego chaosu zwrócić uwagę na wydarzenia, które dzieją się u fundamentów rynku i systematyzują podejście do social media. U podstaw każdego działania musi prędzej czy później pojawić się gruntowna, sprawdzona wiedza, której dostarcza nauka.

Dlatego dla mnie najważniejszym wydarzeniem w tym roku była publikacja książki „Skuteczne social media” Anny Miotk. Książka niełatwa i która przeszła bez echa na jakie zasługuje, bowiem jest wyjątkową pozycją nie tylko wśród polskiej literatury tematycznej, ale jest również jedną z pierwszych takich pozycji w literaturze światowej.

Sukces roku

Sukcesem jest to, że wbrew przewidywaniom rynku agencje social media były, są i, co najważniejsze, będą.

Firmom zajmującym się marketingiem w ogóle, czy marketingiem internetowym w szczególności, a także klientom ciężko jest obracać się w social media i być na bieżąco ze wszystkimi nowościami i zmianami, jednocześnie stale komunikując się z fanami. Stąd agencje social media na stałe zadomowią się na rynku, poszerzając swoją ofertę o inne formy komunikacji z klientami swoich klientów, które mogą być przez marketing społecznościowy znacznie ulepszone.

Dojście do tego momentu nie było jednak łatwe.

Social media marketing jeszcze w 2012 roku mógł być uznawany jedynie za kolejne hasło przewodnie marketingowców.

Wiele osób odkryło jednak, że to nie jest chwilowa moda, ale trend, który wynika ze zmian w otaczającym nas świecie. Media społecznościowe sprawiły, że teraz każdy człowiek ma w Internecie głos, a firmy muszą nie tylko się do tego przyzwyczaić i przystosować, ale wykorzystać tę zmianę jako swoją wielką szansę.

W 2013 roku, po ponad trzech latach od otwarcia Agencji Websoul, obserwowaliśmy jak w ostatnim roku wielu młodych, ambitnych ludzi otwierało konkurencję.

Boom na zakładanie agencji social media już się jednak powoli kończy, a na rynku zostają firmy, które się sprawdziły i pokazały, że dobrze przygotowana strategia social media i prowadzone działania powodują, że klienci uzyskują konkretne korzyści marketingowe i biznesowe, a ich kampanie w tym świecie mogą skutecznie rywalizować z większą konkurencją.

Porażka roku

Kupowanie fanów przez czarne owce wśród agencji social media jak i przez inicjatywy „społeczne”.

Już teraz można sprawdzić na Facebooku skąd pochodzą ostatnio zdobyci fani i zaobserwować, że niektóre polskie firmy są słynne np. w Kenii.

Nie sposób wyliczyć w jednym zdaniu ile minusów ma kupowanie fanów, więc poprzestanę na stwierdzeniu, że to jest porażka roku, która może mieć negatywne konsekwencje na wiele lat.

Człowiek roku

Wymienię dwie osoby: Monika Łagodzińska i Beata Frankiewicz z poznańskiej Fundacji „Peritia”, które zorganizowały I Konferencję NGO w Social Media podejmując się tym samym pionierskiej pracy na rzecz wprowadzenia organizacji pozarządowych w świat social media.

Lokalizacja inicjatywy nie powinna zaskakiwać, nie od dzisiaj wiadomo, że Poznań to polska stolica prawdziwego społeczeństwa obywatelskiego.

Trend roku

Planowanie i zwiększanie budżetów małych i średnich firm na działania w social media.

W 2013 roku wiele firm delegowało nieprzewidziane wcześniej środki na social media. Jednocześnie jednak firmy te już zaplanowały w swoich inwestycjach marketingowych środki na social media na przyszły rok.

Prognoza na 2014

W roku 2013 w Polsce social media marketing był nadal eksperymentem, często oddzielonym od pozostałych działań promocyjnych.

Social media marketing sprawdził się i dowiódł, że daje pożądane efekty.

Dlatego w 2014 roku stanie się dla wielu firm integralną częścią całościowej strategii marketingowej łączącej pozycjonowanie, reklamy typu display, marketing video i inne.

Social media marketing w 2014 roku wywrze istotny wpływ na pozostałe kanały komunikacji marek prowadząc do ich humanizacji i harmonizacji działań z potrzebami społeczności potencjalnych klientów.

Commentaires

Les commentaires n'ont pas pu être chargés.
Il semble qu'un problème technique est survenu. Veuillez essayer de vous reconnecter ou d'actualiser la page.
bottom of page