Ostatnio Google wprowadza kilka ostatnich zmian. Zastosowanie się do nowych wymogów poprawi SEO stron internetowych. Zobacz jakie to zmiany.
1. Strona mobilna
Obecnie Google będzie analizować, czy strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych (czy jest mobile-friendly). Strony takie będą wyróżnione w wynikach wyszukiwania specjalnym tekstem. Warto zadbać o to, żeby strona dobrze wyświetlała się na smartfonach, ponieważ wyróżnienie to może wpłynąć na większą ilość przejść na stronę wykonanych przez użytkowników mobilnych. Oto przykład adnotacji w rankingu Google:
2. Wyszukiwarka wewnętrzna
Jeśli ktoś wyszukuje Twoją firmę w sieci mógł do tej pory zobaczyć dodatkowe, wybrane przez Google linki do najważniejszych podstron Twojej strony internetowej. Obecnie można rozszerzyć taki, rozbudowany boks strony w wynikach wyszukiwania Google o pole wyszukiwarki wewnętrznej. Dzięki temu Internauta może wpisać jeszcze w Google frazę, którą chce odnaleźć na Twojej stronie internetowej i zostanie przekierowany do wyników wyszukiwania serwowanych już na Twojej stronie. Funkcja nie tylko wyróżnia stronę w wynikach wyszukiwania Google, ale też oferuje autouzupełnianie, które ułatwi Twoim klientom sformuowanie najlepszej frazy, aby znaleźć produkt i usługę, której szukają. Oto przykład takiego pola wyszukiwania:
3. HTTPS
Od jakiegoś czasu Google promuje ideę serwowania całego internetu przez protokół HTTPS (czyli, w odróżnieniu od http, w sposób bezpieczniejszy). Nie kończy się jednak na apelach. Google uznało, że będzie oceniać wyżej strony serwujące się przez HTTPS. Oznacza to, że będą one wyżej w wynikach wyszukiwania. Wpływ ten ma rosnąć, jeśli więc zależy Ci na wzroście pozycji w Google zacznij przystosowywać stronę do HTTPS.
4. Flash
Jeśli jeszcze posiadasz na swojej starej stronie animacje, zapewne zostały one wykonane jeszcze we Flashu. Wkrótce Google będzie ostrzegać przed przejściem na Twoją stronę internautów korzystających np. z iPhone’ów, które nie obsługują już Flasha. Dlatego jeśli chcesz, żeby użytkownicy mobilni, którzy stają się istotną częścią Internautów, mogli poznać Twoją ofertę, porzuć Flasha, zmodernizuj stronę. Obecnie wiele animacji można zrobić za pomocą HTML5. Zapytaj o to swojego webmastera. Tak wyglądać będzie ostrzeżenie w Google:
5. Przekierowania mobilne
Stworzenie wersji mobilnej strony WWW to nie wszystko. Musi ona być również dobrze obsługiwana. Często zdarza się, że po zainstalowaniu dodatku obsługującego użytkowników mobilnych, albo dodaniu takiej funkcji do strony, mobilni internauci gdy chcą trafić np. do konkretnego produktu w sklepie internetowym, kierowani są na stronę główną. To powoduje dużo frustracji i prowadzi przeważnie do rezygnacji z przeglądania strony. Google ponadto nakłada dodatkową sankcję: będzie rozpoznawać takie zachowanie i ostrzegać użytkownika przed przejściem na Twoją stronę. Dlatego zadbaj o dobre przekierowanie użytkowników mobilnych, aby mieć większy ruch z Google. Oto przykład komunikatu:
6. Dane strukturalne
Dane strukturalne to specjalny sposób oznaczania treści w HTML-u strony, który powoduje, że boty Google potrafią je rozpoznać i wyświetlić w rozszerzonej informacji w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji w Google o Twoich produktach to więcej odwiedzin. Ale nie tylko chodzi o produkty, ale również wydarzenia. Wykorzystaj dane strukturalne, aby zwiększyć swoją obecność w Google. Oto przykład rozszerzonych wyników na temat planowanych wydarzeń:
7. Aktualne oprogramowanie
Niestety popularne CMS-y, ale i nie tylko, są celem ataków hakerskiego oprogramowania. Czasem zainfekowanie strony jest widoczne, a czasem nie. Jednak Google rozpoznaje coraz więcej takich stron i ostrzega przed nimi użytkowników. Blokada tego typu może przyczynić się do znaczącego spadku pozycji w Google i straty klientów. Dlatego dobrze jest dbać o aktualne oprogramowanie i kontrolować czy strona jest bezpieczna, aby być wysoko w Google. Oto przykład informacji wyświetlanej przez Google:
8. Kupowanie linków
O kupowaniu linków Google ostrzega od dawna. Google nie zgadza się na takie praktyki, a serwisy i usługi służące do tego procederu są regularnie karane przez usunięcie z wyników wyszukiwania (tak samo jak nabywcy i sprzedawcy linków). Warto o tym przypominać często, chociaż przynosi to różne skutki. Niedawno jedna z sieci oferujących w Polsce platformę sprzedaży linków, oraz jej klienci zostali ukarani usunięciem z Google. Jeśli więc chcesz, żeby internetowa strona firmowa była wysoko w Google, nie kupuj (i nie sprzedawaj) linków.
9. Autorstwo
Oznaczenie autorstwa nie jest może nowością, ale ponieważ jeszcze nie wszyscy z tego korzystają, postanowiłem przypomnieć. Oznaczenie autorstwa powoduje, że w wynikach wyszukiwania obok artykułu, wpisu z bloga, recenzji, itp. znajduje się zdjęcie autora i nazwisko. Efektem jest zwiększenie liczby kliknięć w link. Dlatego dobrze jest zadbać o oznaczenie autorstwa jeśli posiadasz firmowego bloga, albo serwis społecznościowy z recenzjami. Oto przykład takiego linku w Google:
10. Strony wielojęzyczne
Do niedawna problem wielojęzycznych stron był przez Google ignorowany, ale od roku firma ta robi postępy w zakresie obsługi takich stron. Wprowadzona została szersza obsługa hreflang, a więc specjalnego oznaczenia języka strony, a także wersji danej podstrony w innych językach. Docelowo odpowiednie oprogramowanie strony pozwoli wyszukiwarce kierować Twoich klientów na odpowiedni wariant językowy strony oraz jej podstron. Oznacza to, że mniej klientów zrezygnuje szukając flagi albo przycisku do zmiany języka na Twojej stronie internetowej. Warto więc zadbać o odpowiednie oznaczenie wielojęzycznej witryny.
11. Social media
Social media są traktowane przez Google jak każda inna strona internetowa. Są więc traktowane równorzędnie jako źródło informacji o wartościowych stronach docelowych co każda inna strona. Obecnie fanpage firmowe na Facebooku znajdują się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. Google podbija też firmowe strony społecznościowe prowadzone na Google+. Również inne serwisy jak Twitter czy Pinterest mogą być źródłem bezpośrednich i pośrednich odnośników do Twojej strony. Jeśli więc zależy Ci na wysokiej pozycji, zadbaj również o obecność firmy w social media.
Jak widać jest dużo rzeczy, które można zrobić wewnątrz strony, aby była ona wyżej w wyszukiwarce i generowała większy, wartościowy ruch. W czasach, gdy wszelkie farmy linków są coraz lepiej przez Google rozpoznawane, jedyną i słuszną drogą na pozycjonowanie jest ulepszanie naszej strony.
Comments