top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Najlepsze miasto wojewódzkie na Facebooku to…

Bydgoszcz, Lublin, Gorzów, Opole, Rzeszów, a może Szczecin? Które miasto wojewódzkie jest najlepsze w social media?


Niedawno oceniłem fanpage 5 największych polskich miast na Facebooku. Wygrał Wrocław. Po moim wpisie na fanpage’u Wrocławia została wprowadzona poprawka i zakładka o odpadach komunalnych już działa poprawnie.

Oceniłem też Poznań, Warszawę, Kraków, Łódź, Teraz przyjrzymy się miastom wojewódzkim, a więc też miastom: Bydgoszcz, Lublin, Gorzów Wielkopolski, Opole, Rzeszów, Białystok, Gdańsk, Katowice, Kielce, Olsztyn i Szczecin.Zobaczmy, które miasto wojewódzkie ma najlepszy profil na Facebooku.

Wrocław

Ocena: 8 /10

Poznań

Ocena: 5 / 10

Warszawa

Ocena: 6 / 10

Kraków

Ocena: 2 / 10

Dodatkowy punkt Kraków otrzymał za pełne uzupełnienie kalendarium historycznego.

Łódź

Ocena: 5 / 10

Bydgoszcz


Bydgoszcz Facebook Social Media

Social Media – Facebook – Bydgoszcz

Bydgoszcz ma 41 tysięcy fanów, mówi o niej 2 tysiące osób. Prawie 6 tysięcy osób tam się zameldowało.

Zdjęcie w tle jest aktualne i ładne. Profil linkuje do strony miejskiej. Na stronie miejskiej u góry jest przycisk linkujący do fanpage’a:


W opisie znajduje się informacja o oficjalności profilu. Niestety nie ma informacji jakie informacje dostarcza fanpage. Ustawiony jest krótki adres bydgoszczpl. Dosyć dobry. Konto jest prowadzone systematycznie, ma dużo lajków, dużo osób jest zaangażowanych. Z drugiej strony udział osób zaangażowanych jest niski (5%). Przypomnijmy: Wrocław miał 11%, Poznań 12%, Łódź 5%. Tylko Kraków i Warszawa miały mniejszy współczynnik. Odpowiednio 1% i 3%.

Ludzie meldują się w UM, a na fanpageu są 3 niestandardowe zakładki: puzzle, youtube i przyjaciele. Po wejściu w puzzle pojawia się informacja, że należy polubić fanpage aby wziąć udział w … quizie. A po polubieniu pojawia się komunikat „Dziękujemy”:


Zakładka youtube działa poprawnie, tak samo jak zakładka przyjaciele.

Fanpage ma kilkadziesiąt opinii. Jednak nie znajdziemy wśród nich żadnej negatywnej.

Plusy: systematyczność, zakładki, krótki adres, oficjalna strona, link ze strony oficjalnej, linkowanie obustronne, zameldowania

Minusy: opis, błąd w zakładce, małe zaangażowanie, brak widgetu na stronie, brak odpowiedzi na opinie

Moja ocena: 7 / 10

Lublin


Social Media Facebook Lublin

Social Media – Facebook – Lublin

Lublin ma 18 tysięcy fanów, 1,4 tysiąca osób zaangażowanych i 5 tysięcy zameldowanych.

Zdjęcie w tle jest aktualne, profil linkuje do oficjalnej strony lublin.eu (powinno być pl). Na stronie jest przycisk linkujący do fanpage’a, Opis fanpage’a ma informację o jego oficjalności oraz krótki zapis o tym jakie informacje dostarcza.

Krótki adres fanpage’a to /MiastoLublin. Dosyć dobry. Fanpage jest prowadzony systematycznie, zaangażowanie to 7%. To plasuje fanpage za Łodzą i przed Bydgoszczą. Ludzie meldują się w UM Lublina.

Na fanpage’u jest 5 niestandardowych zakładek. Warto zwrócić uwagę na spójność graficzną zakładek, oraz wystrój, które są na wysokim poziomie np.:


Szkoda, że zakładka „Miejsca Inspiracji” ma starą szerokość przez co po bokach są białe pola. Tak samo „Miasto Inspiracji”. Dodatkowo w Mieście Inspiracji tekst pisany kapitalikami jest nieczytelny, a zdjęcia mogłyby być większe. Szkoda też, że zakładki są w postaci grafik, a nie grafik i tekstów, aby każdy mógł zaznaczyć i skopiować sobie treść i np. wyszukać miejsce w „Mieście Rodziców”. Tak samo mapa mogłaby być interaktywna.

To na co czekałem w przypadku dotychczas badanych fanpage’y to odpowiedzi na negatywne opinie. Znalazłem to w Lublinie:


Bardzo uprzejma i ujmująca odpowiedź!

Plusy: opis, link do oficjalnej strony, link ze strony,  krótki adres, systematyczność, ładne i działające zakładki, odpowiedzi na opinie, zameldowania

Minusy: zakładki mogłyby być bardziej dopracowane i interaktywne, niskie zaangażowanie

Moja ocena: 9 / 10

Gorzów Wielkopolski


Social Media - Facebook - Gorzów Wielkopolski

Social Media – Facebook – Gorzów

Gorzów ma prawie 4 tysiące fanów, 78 osób mówi o nim, 311 osób zameldowało się w UM.

Fanpage linkuje do strony miasta. Strona miasta ma przycisk do fanpage’a na samym dole po prawej stronie. Opis strony zawiera informację o idei „Gorzów Przystań” i mieście. Brakuje jednak informacji o czym będzie traktował fanpage. Krótki adres fanpage’a to przystan. Chociaż spójny z marką, to jednak powoduje, że trudniej go odnaleźć. Tak samo nazwa fanpage’a raczej wskazuje na jakiś obiekt w Gorzowie, niż fanpage miejski.

Fanpage na Facebooku jest prowadzony systematycznie, jednak procent zaangażowanych osób jest niski, zaledwie 2%. To wynik lepszy jedynie od Warszawy. Na fanpage’u są 3 niestandardowe zakładki. Dwie zakładki: youtube i pinterest działają dobrze. Natomiast „top fans” jest pusta. Na fanpage’u są opinie, jednak nikt nie odpowiedział na negatywną.

Bardzo podoba mi się, że na fanpage’u zostały uzupełnione daty z przeszłości. W ten sposób możemy zapoznać się z całą historią miasta od samych początków. Z dotychczasowych miast tylko Wrocław dodał dwie-trzy daty z przeszłości, a Kraków tylko miał ustawione kalendarium. Gorzów Wielkopolski również ma całe kalendarium:


Plusy: link do strony, link ze strony do fanpage’a, opis, zameldowania, historia miasta

Minusy: krótki adres, niskie zaangażowanie, niedziałająca zakładka, brak widgetu, brak odpowiedzi na opinię

Moja ocena: 5 / 10

Opole


Social Media Facebook Opole

Social Media – Facebook – Opole

Opole ma 8 tysięcy fanów, prawie 700 osób o nim mówi, 0 osób się zameldowało.

Opis fanpage’a jest idealny. Zachęca do angażowania się, zawiera informację o oficjalności profilu i o tym jakie tematy będą na nim poruszane.

Fanpage linkuje do strony miejskiej, na stronie miejskiej jest przycisk do fanpage’a oraz widget Facebooka. Kolejny punkt dla Opola.

Nazwa fanpagea to po prostu „Opole” a krótki adres /MiastoOpole. Dosyć dobrze.

Fanpage jest prowadzony systematycznie, ponad 8% fanów jest zaangażowanych. Więcej niż Lublin, ale mniej niż Wrocław.

Na fanpage’u na Facebooku jest 5 niestandardowych zakładek. Zakładka „prześlij materiał” nie zawiera informacji do czego będą użyte uprawnienia o które prosi aplikacja oraz nie ma informacji co dalej będzie się działo ze zgłoszonym materiałem. Tak samo w aplikacji „Ułóż Opole”, która to zakładka nota bene jest fajna. Dodatkowo w aplikacji jest błędna treść Zaproszenia znajomych:


Zakładka Instagramu działa poprawnie tak samo jak YouTube. Podoba mi się zakładka „Opole online”, na której widać na żywo miasta Opola.

Na fanpageu nie ma zameldowań, więc nie ma też opinii. Jednak pojawiają się posty mieszkańców na tablicy i odpowiedzi tam gdzie są potrzebne:


Plusy: opis fanpage’a, widget Facebooka, link do fanpage’a, link ze strony oficjalnej, systematyczność, zakładka „Opole online” i zakładka „Ułóż puzzle”, odpowiedzi na posty mieszkańców, krótki adres

Minusy: brak zameldowań, niskie zaangażowanie, niedopracowane zakładki

Moja ocena: 8 / 10

Rzeszów


Social Media Facebook Rzeszów

Social Media – Facebook – Rzeszów

Rzeszów ma 11 tysięcy fanów, 700 osób o nim mówi, 7 tysięcy osób zameldowało się.

Na fanpage’u jest adres oficjalnej strony.Na stronie jest widget Facebooka. Opis strony zawiera informację o historii Rzeszowa i jego charakterystyce oraz inf. o oficjalności profilu. Zabrakło jednak informacji jakie treści fanpage dostarcza.

Krótki adres to /Rzeszow.stolica.innowacji. Spójny zresztą z nazwą i myślą przewodnią promocji miasta, ale trudny do zapamiętania i umieszczania na materiałach reklamowych.

Profil jest prowadzony systematycznie, jednak tylko niecałe 7% fanów jest zaangażowanych. To mniej niż Opole i mniej więcej tyle samo co Lublin.

Dużo osób melduje się w UM.

Na fanpageu jest 6 niestandardowych zakładek. Bardzo podoba mi się zakładka „Innowacje”. Niestety ma starą szerokość i białe pola po bokach. Tak samo „Zdjęcia Rzeszowa”. Natomiast zakładka „Welcome” jest pusta. YouTube działa dobrze, Pinterest również. Zakładka konkursowa wyświetla komunikat, którego przeciętny użytkownik nie może zamknąć i zobaczyć prac konkursowych. Po kliknięciu w pracę zresztą, gdy pokonamy komunikat nie można zobaczyć tej pracy, a na drugiej podstronie wszystko jest rozjechane

Historia miasta została również uzupełniona.

Na fanpageu są opinie, większość z nich pozytywnych (a jakże). Niestety na jedną negatywną nikt nie odpowiedział.

Plusy: link do strony, link do fanpagea, widget, krótki adres, systematyczność, meldowanie, historia miasta

Minusy: zaangażowanie, błędnie działające, albo niedziałające zakładki, brak odpowiedzi na opinie, krótki adres

Moja ocena: 7 / 10

Białystok


Facebook Social Media Białystok

Social Media – Facebook – Białystok

Białystok ma ponad 14 tysięcy fanów, prawie 2 tysiące zaangażowanych i 435 zameldowań

Na fanpageu jest link do oficjalnej strony miasta. A na stronie widget do fanpage’a. W opisie znajdziemy informację o oficjalności, ale brak informacji o tym, jakie tematy fanpage będzie poruszać. Adres fanpage’a to Wschodzacy.Bialystok – trudy do zapamiętania i zapisania chociaż spójny z wizerunkiem promowanym przez miasto. Fanpage jest prowadzony systematycznie.

Zaangażowanych jest przeszło 13% fanów. To wynik wyższy nawet niż Poznania i najwyższy jak do tej pory.

Na fanpageu są 4 niestandardowe zakładki. Zakładka Instagramu i Youtube działają, na zakładce Twittera jest błąd, natomiast na zakładce Pinterestu jest stosunkowo mało zdjęć.

Historia miasta nie jest uzupełniona.

Na fanpage’u jest kilka negatywnych opinii, niestety nie pojawiły się odpowiedzi na nie.

Plusy: adres oficjalnej strony, widget Facebooka, link do Facebooka, zaangażowanie, zameldowania, systematyczność

Minusy: opis, krótki adres, niedziałająca zakładka, brak odpowiedzi na opinie

Moja ocena: 7 / 10

Gdańsk


Facebook Social Media Gdańsk

Social Media – Facebook – Gdańsk

Gdańsk ma 103 tysiące fanów. 11 tysięcy osób jest zaangażowanych. 4348 zameldowań

Na fanpage’u jest link do oficjalnej strony, opis fanpage’a jest ubogi. Krótki adres to /gdansk. Idealnie!

Na stronie jest mała ikonka Facebooka, ledwo widoczna. Widgetu nie ma.

Fanpage jest prowadzony systematycznie.  Zaangażowanych jest prawie 11% fanów czyli mniej więcej tyle co w przypadku Wrocławia.

Na fanpageu jest jedna niestandardowa zakładka. Jej nazwa to „instagram feed”,  a wpisy na Insta są po angielsku. Fanpage jest po polsku.

Brakuje odpowiedzi na jedną opinię.

Historia miasta jest uzupełniona.

Plusy: fani, link do strony, krótki adres, systematyczność,  zaangażowanie, zameldowania, link do fanpage’a, historia miasta, niestandardowa zakładka

Minusy: opis, brak widgetu, brak odpowiedzi na opinię

Moja ocena: 8 / 10

Katowice


Social Media - Facebook - Kielce

Social Media – Facebook – Katowice

Katowice mają prawie 30 tysięcy fanów, ponad tysiąc jest zaangażowanych, jest zero zameldowań.

Na fanpageu jest adres oficjalnej strony, niestety podobnie jak w przypadku Lublina o domenie .eu.

W tytule fanpage’a jest informacja o oficjalności. W opisie nie ma informacji, poza zasadami kasowania komentarzy w tym „o charakterze agitacji politycznej”.

Krótki adres fanpage’a to Katowice.eu – mógłby być lepszy.

Fanpage jest prowadzony systematycznie, ale tylko 4% fanów jest zaangażowanych. To więcej niż Gorzów i mniej niż Łódź.

Brak jest zameldowań.

Na fanpage’u są 2 niestandardowe zakładki. Zakładka YouTube działa poprawnie. Natomiast zakładka KISS prosi o wiele uprawnień i możliwość publikacji bez informacji w jakim celu. Po polubieniu można zapisać się na SMSy z informacjami o wydarzeniach w mieście. Po podaniu numeru dostajemy SMS z potwierdzeniem. Podoba mi się ta funkcja, jestem ciekaw jak będzie działać w praktyce.

Na stronie jest wysuwany pasek boczny z linkiem do fanpage’a, ale brak jest widgetu.

Na fanpage’u nie ma włączonej opcji opinii. Mieszkańcy nie mogą również nic samemu publikować na stronie swojego miasta.

Plusy: adres strony, systematyczność, zakładki, link do fanpage’a, link do strony oficjalnej

Minusy: krótki adres, zaangażowanie, zameldowania, brak widgetu, brak opinii, opis

Moja ocena: 4 / 10

Kielce


Social Media Facebook Kielce

Social Media – Facebook – Kielce

Kielce mają 14 tysięcy fanów, prawie 700 osób o nich mówi, blisko 3 tysięcy osób tam się zameldowało.

Jest link do oficjalnej strony. Adres fanpage’a to  kielce.stronaoficjalna. Za długi i trudny adres. Opis fanpage’a jest za krótki i zawiera za mało informacji. Na stronie jest widget Facebooka wysuwany, ale tak umiejscowiony, że ledwo widoczny.

Fanpage jest prowadzony systematycznie,  ale niecałe 5% fanów jest zaangażowanych. To mniej niż Łódź, ale więcej niż Katowice.

Ludzie meldują się w UM Kielc.

Na fanpageu nie ma niestandardowych zakładek.

Nikt nie odpowiada na opinie.

Została opisana historia miasta na Timelinie.

Plusy: link do strony, widget, link do fanpage’a, systematyczność, zameldowania, historia miasta

Minusy: krótki adres, opis, zaangażowanie, brak zakładek, brak odpowiedzi na opinie

Moja ocena: 6 / 10

Olsztyn


Social Media - Facebook - Olsztyn

Social Media – Facebook – Olsztyn

Strona społecznościowa ma 5 tysięcy fanów, 300 osób jest zaangażowanych, prawie 10 tysięcy się zameldowało.

Jest link do oficjalnej strony, niestety znowu z końcówką .eu. U góry strony znajduje się link do fanpage’a, ale brak widgetu. Opis strony jest skąpy. Krótki adres to olsztyn.eu. Mogłoby być lepiej. Fanpage jest prowadzony systematycznie i angażuje 6% fanów. To więcej niż w przypadku Kielc i Katowic, ale mniej niż w przypadku Lublina.

Ludzie meldują się w mieście.

Na fanpage’u są dwie zakładki. Jedna zakładka to stary komunikat o zakończonym konkursie (nawet bez wyników i ikony) a druga to „Instagram feed”. Zakładka działa, opisy są w j. pol.

Raczej brak negatywnych opinii, więc trudno ocenić czy by były odpowiedzi na nie.

Plusy: link do fanpage’a, link do strony, zameldowania

Minusy: brak widgetu, opis, krótki adres, zaangażowanie, pusta zakładka

Moja ocena: 3 / 10

Szczecin


Social Media Facebook Szczecin

Social Media – Facebook – Szczecin

Przez wyszukiwarkę nie udało mi się znaleźć oficjalnego konta Szczecina, nie ma też linku do takiegoż ze strony UM Szczecina. Także… czy takiż w ogóle istnieje? Dopiero Google odpowiedziało mi na to pytanie.

Szczecin ma 26 tysięcy fanów, tysiąc czterysta z nich jest zaangażowanych, 1617 osób zameldowało się.

Na fanpageu jest link do oficjalnej strony (znowu domena .eu). Opis zawiera charakterystykę miasta, jednak nie mówi o czym traktuje.

Krótki adres to szczecin.eu – po co dawać w nazwie fanpage’a końcówkę domeny i to .eu?

Fanpage jest prowadzony systematycznie i angażuje 5% fanów. To dwa razy mniej niż Gdańsk i mniej więcej tyle samo co Bydgoszcz.

Ludzie meldują się na FP Szczecina.

Na fanpageu jest 5 zakładek. Karta turystyczna nie działa:


Pinterest działa. „Lubię Szczecin za..” nie działa. Tak samo „Ranking miejsc” i „Zostań bohaterem”.

Brak jest opinii, które wymagałyby odpowiedzi, więc nie można ocenić, czy odpowiedź by się pojawiła.

Brak jest historii miasta na Osi Czasu.

Plusy: link do strony, systematyczność, zameldowania

Minusy: brak linku do fanpage’a, trudno znaleźć, opis, krótki link, zaangażowanie, niedziałające zakładki, brak historii miasta

Moja ocena: 1 / 10

Wyniki

Warszawa 6 / 10

Kraków 1 / 10

Łódź 5 / 10

Wrocław 8 / 10

Poznań 5 / 10

Szczecin 1 / 10

Olsztyn 3 / 10

Kielce 6 / 10

Katowice 4 / 10

Gdańsk 8 / 10

Białystok 7 / 10

Bydgoszcz 7 / 10

Lublin 9 /10

Gorzów Wielkopolski 5 / 10

Opole 8 / 10

Rzeszów 7 / 10

A więc poszczególne miejsca zajmują:

  1. Lublin 9 pkt.

  2. Wrocław, Opole, Gdańsk 8 pkt.

  3. Rzeszów, Bydgoszcz, Białystok 7 pkt.

  4. Kielce, Warszawa 6 pkt.

  5. Łódź, Poznań, Gorzów Wielkopolski 5 pkt.

  6. Katowice 4 pkt.

  7. Olsztyn 3 pkt.

  8. Kraków, Szczecin 1 pkt.

Zobaczmy to na mapie (mapa niezbyt dokładna terytorialnie, ale oddaje ideę):


Najlepsze miasto wojewódzkie na Facebooku - Lublin

Najlepszym fanpage’m miasta wojewódzkiego okazał się ten należący do Lublina. Osobom prowadzącym ten fanpage należą się gratulacje!

6 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
Post: Blog2_Post
bottom of page