top of page
  • Zdjęcie autoraTomasz Smykowski

Quo vadis, social media marketingu?

Quo vadis social media marketing? Zobacz co robią najlepsi marketingowcy, żeby lepiej skorzystać z efektów social media marketingu.


Social Media Examiner opublikował nowy raport rynku social media przygotowany przez Michaela A. Stalznera. Poniżej przedstawiam kilka wybranych, najbardziej interesujących obserwacji. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 2800 marketingowców.

97% w social media


97 procent marketingowców przyznało, że korzysta w promocji firmy z social media marketingu.

Social media jest ważne

W ciągu roku liczba marketingowców, którzy uważają, że social media jest ważne dla ich firmy wzrosła z 86% do 92%. Liczba osób które twierdzą, że SMM nie jest ważny dla firmy jest marginalna (pon. 1%).

11% korzysta dłużej niż 5 lat

11% marketingowców korzysta z social media marketingu dłużej niż 5 lat. Notuję jako ciekawostkę, bo znajdujemy się w tej kategorii.

Lepsze mierzenie zwrotu z inwestycji

W tym roku już 37% marketingowców ocenia, że potrafi określić zwrot z inwestycji w social media (w zeszłym roku było to 26%). Jednak nadal dużo, bo 28% ocenia, że nie potrafi wskazać zwrotu z inwestycji.

Analiza social media coraz ważniejsza

Obecnie już 68% osób bada aktywność w social media, oznacza to, że firmy coraz lepiej rozpoznają co dzieje się wokół nich w cyfrowym świecie.

Facebook efektywny w B2C i dużym B2B

Marketingowcy oceniają, że Facebook sprawdza się w B2B. Takie samo zdanie mają marketingowcy z dużych firm B2C. Małe firmy B2C nie mają tej pewności.

Mobilne blogi B2B szybciej niż B2C


Obecnie 43% blogów jest zoptymalizowanych pod urządzenia mobilne, co oznacza duży wzrost z 28% w 2013 roku. Przoduje w tym B2B (50%).

Social media marketing wspiera marketing tradycyjny

83% badanych integruje social media z tradycyjnym marketingiem. W zeszłym roku 79%.

Czas na social marketing pozostaje stały

Nadal większość ludzi poświęca na niego 6 godzin tygodniowo, czyli niecały jeden dzień na pięć dni roboczych.

Korzyści z social media marketingu

W tym roku marketingowcy wskazują:

  1. zwiększenie ekspozycji marki (92%)

  2. zwiększony ruch (80%)

  3. zgromadzenie lojalnych fanów (72%)

  4. wgląd w rynek (71%)

  5. wygenerowanie leadów (66%)

  6. poprawa pozycji w Google (SEO, pozycjonowanie) 61% (zobacz: czy social media wpływa na pozycjonowanie?)

  7. nawiązanie relacji biznesowych 58%

  8. zmniejszenie wydatków na marketing 51%

  9. zwiększenie sprzedaży 50%

Social media utrzymuje lojalność i zwiększa sprzedaż


W porównaniu do badania z zeszłego roku wszystkie wskaźniki wzrosły. Najbardziej wzrosła ocena social media marketingu jako źródła zdobywania lojalnych fanów (wcz. 56%) oraz wzrost sprzedaży (wcz. 43%).

Ta istotna korelacja dowodzi, że pierwotna koncepcja wielu firm nastawienia się bezpośrednio na „sprzedawanie” w social media nie przynosi efektów. Celem social media jest tworzenie ważnych, stałych relacji z fanami, które owocują większą sprzedażą, co pokazywały zresztą wcześniejsze badania (zobacz: fani kupują na Facebooku, jeden prawdziwy fan jest wart 543 złote rocznie).

Co ciekawe liczba osób przekonanych o wzroście sprzedaży przez social media rośnie wraz z czasem spędzanym tygodniowo na social media, jak i z liczbą lat obecności w social media marketingu. Po 3 roku w social media większość badanych ocenia, że wzrosła sprzedaż.

Aby skorzystać z social media, trzeba tam być przynajmniej rok


Jeśli chodzi o przestrzeń czasową w innych kwestiach, to po roku niemal 100% badanych zanotowało wzrost ekspozycji marki, a większość badanych zgłosiło pojawienie się nowych relacji biznesowych, generowanie nowych leadów, poprawę pozycji w Google (tak, social media wpływa na pozycję w Google) i zwiększenie ruchu.

Alternatywy dla Facebooka


Obecnie marketingowcy wymieniają Twittera, LinkedIn, YouTube, blogi, Google+, Pinteresta i Instagrama. Te dwa ostatnie uzyskały znaczny wzrost w porównaniu do 2013 roku, a obserwacje potwierdzają, że przydają się w social media marketingu. Pozycja Pinterestu raczej stanęła ostatnio w miejscu, chociaż zyskuje popularność wśród kobiet prowadzących B2C, jednak Instagram jest zdecydowanie najbardziej wzrostowym serwisem w tej dziedzinie. Blogowanie straciło trochę na wartości na rzecz wideo (YouTube).

Jeśli przyjrzymy się serwisom, które używają doświadczeni marketingowcy (5+ lat w social media) to widoczne jest, że szybciej adoptują oni uzupełnienia względem FB tj. np. Pinterest, Instagram, Google+ czy YouTube. Nie dziwi to jednak. Początkujący nie mają możliwości od razu poznać specyfiki wszystkich dostępnych mediów i skupiają się głównie na FB i TT.

Popularne serwisy dla usług B2C są znane. Jeśli chodzi o B2C marketingowcy poświęcają dużo czasu Google+ (którego rok temu wszyscy wyśmiewali, a teraz każdy chce się nauczyć jego używania), LinkedIn, blogowaniu i oczywiście – Twitterowi.

Facebook jest w tym roku oceniany jeszcze bardziej jako najważniejszy kanał social media, chociaż marketingowcy planują w przyszłości zmniejszyć czas poświęcany na jego obsługę. Inne kanały raczej stoją w miejscu, a jeden drastycznie traci na znaczeniu. Chodzi o blogowanie – już tylko 8% ocenia go jako najważniejszy kanał, podczas gdy rok temu 18%. Czyżby koniec z blogowaniem?

To już koniec blogów?


Na szczęście nie. Blogowanie nadal TOP 4 kanałem dla B2B, a 68% marketingowców chce poświęcić blogowaniu więcej czasu. Postanowienie to powtarzane co roku jednak się nie spełnia odkąd są inne metody na marketing, które nie wymagają takiej inwestycji czasu i pracy co blog.

Porażka geo-lokalizacji?


Hype geo-lokalizacyjny był krótki i przeminął tak szybko jak się pojawił. Gdzie jest Forsquare? Nie ma. Są mapy Google, oznaczanie lokalizacji w Instagramie, Facebooku, mapa Facebooka. Ale nie przekreślałbym do końca geo-lokalizacji. Możliwe, że pojawi się kiedyś jakaś ciekawa aplikacja tej koncepcji.

Snapchat młodym wilkiem?

Niestety nie. Póki co nikt nie chce używać Snapchata do marketingu. Może i dobrze?

Podcasting a blogowanie


Każdy szanujący się marketingowiec obiecuje sobie, że kiedyś zacznie regularnie prowadzić bloga… oraz, że zacznie prowadzić podcasta. Obie obietnice raczej nie będą spełnione.

Jeśli płacić za social media to głównie na Facebooku

Płatne social media, czyli reklamy w social media. Oczywiście dominuje tutaj Facebook (90%). LinkedIn i Twitter nadal nie oferują usług dla reklamodawców w Polsce. Reklam w YouTube używa 11% marketingowców, 10% promowanych wpisów na blogach.

Outsourcing social media

Około 27% marketingowców outsourcuje social media marketing. Ten udział procentowy jest w miarę stały (2013 – 26%, 2011 – 28%). Najwięcej z nich outsourcuje programowanie i projektowanie (np. graficzne), tworzenie treści i analizę danych. Mniejsza część monitoring, research, publikowanie wpisów (6%), tworzenie strategii i zarządzanie społecznością (community management).

Oryginalne treści górą

94% marketingowców używa oryginalnych treści do publikacji w social media, z kolei treści innych – 73%. Oryginalne memy, infografiki są obecne w zasobach 60% tak samo jak wideo. W B2C chętniej używa się oryginalnych wideo i grafik. W B2B częsciej korzysta się z udostępniania treści od innych.

Co oprócz social media marketingu?

W ostatnich 3 latach wzrosło znaczenie e-mail marketingu, drukowanych reklam, spadło pozycjonowania, event marketingu, informacji prasowych oraz drastycznie webinarów. Reklamy online np. Adwords, poczta, sponsoring pozostają na tym samym poziomie. Marketing mobilny wskoczył do typowego marketing mixu z udziałem 19%. Radio i telewizja są na szarym końcu rankingów od lat.

9 wniosków z badania Social Media Examiner

Oto kilka wniosków dla marketingowców, które wynikają z tego badania:

  1. Social media marketing stał się ważnym i stabilnym elementem marketing mixu

  2. Rynek ciągle uczy się jak określać zwrot z inwestycji w social media

  3. Firmy chcą mieć lepszy wgląd w efekty swojej obecności w SM

  4. Największy problem z oceną efektywności Facebooka mają małe firmy B2C

  5. Social Media z roku na rok daje firmom coraz więcej korzyści

  6. Social media coraz lepiej buduje lojalność i zwiększa sprzedaż

  7. Większość efektów osiąga się po roku w social media

  8. Czym więcej czasu poświęcasz social media tygodniowo tym większe są efekty

  9. Czym dłużej jesteś w social media tym więcej efektów uzyskasz (rok,2,3)

12 rad na social media

Oto kilka rad wynikających z powyższego raportu:

  1. Zoptymalizuj bloga pod urządzenia mobilne

  2. Zintegruj social media z marketingiem tradycyjnym

  3. Poświęcaj social media przynajmniej 6 godzin tygodniowo (albo outsourcuj)

  4. Przygotuj się na przynajmniej rok inwestowania w social media zanim zobaczysz realne efekty

  5. Zbuduj strategię, która wzmacnia lojalność, a więc i sprzedaż

  6. Jeśli masz czas poznaj Twittera, YouTube, Google+, Pinteresta i Instagram

  7. Jeśli pracujesz w B2B poznaj LinkedIn, GoldenLine, Twittera, Google+ i blogowanie

  8. Zainwestuj w reklamy na Facebooku i YouTube

  9. Zmniejsz czas na social media przez outsourcing

  10. Zainwestuj w tworzenie oryginalnych treści: grafik, wideo, tekstów, memów i infografik

  11. Pracując w B2B udostępniaj również treści innych

  12. Oprócz social media marketingu uzupełnij marketing internetowy o e-mail marketing, reklamy online, marketing mobilny i sponsorowanie

Co o tym myślicie? Piszcie w komentarzach!

5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page